Erfaringer fra HiL 2008 - 2010 20 ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
STUDIESPESIALISERING 2012/2013
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Kunnskapsløftet Matematikk i videregående skole
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
2B: Nåværende empirisk analyse
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Seminar om sammenhengen mellom arbeidstakerrettigheter og handel Arbeidsdepartementet 9. februar 2010 BAMAs prosjekt i Costa Rica.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Vurdering i utforskende arbeidsmåter
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Veiledet lesing Mørkved skole
Vurdering for læring på Linderud skole
Tilpasset opplæring i en lærende skole
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Nasjonale prøver.
Didaktiske analysekategorier
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Borre ungdomsskole
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Velkommen til et nytt skoleår!
Praksiseksempel fra Lørenskog
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Skolevandring.
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Lesing og lesestrategier
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Deltakende læring.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Nettbasert Matematikk 2 for Fagseminar i regi av UDIR 13. april 2015 Marianne Maugesten, Vegard Meland og Johan Lie Marianne Maugesten1.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke

Etterutdanning individuell vurdering HiL 2009/2010 Sept 09 Nov 09 Jan 10 Mars 10 Mai 10 S1S3 R1 Utprøving S2 R2R3R5R4 A )

Avsluttende oppgave – noen funn Alle mener de har endret praksis, men i varierende grad – Det som jeg vil trekke frem som det viktigste jeg har lært gjennom dette kurset, er rett og slett formålet med underveisvurdering (og kurset), nemlig å vurdere for læring. Min praksis frem til kursstart har ikke hatt dette som formål. – Min praksis har blitt endret på noen områder, mens andre fortsatt ligger etter. På disse områdene har imidlertid kurset ført til en del refleksjon som forhåpentligvis kan settes ut i praksis i løpet av neste skoleår og deretter videreutvikles. Det skrives like mye om læring som vurdering – Jeg mener selv at jeg er blitt en bedre lærer, og vet nå mer om hvordan man kan jobbe for å fremme læringen hos elevene, sammen med dem ikke bare for dem. Vanskelig å skille effekten av de ulike elementene. Alle elementer oppleves som nyttige. – Jeg synes det har vært nyttig å ha innleveringer av oppgaver underveis. Dette har holdt fokus på kurset i hverdagen, og selv om jeg ikke har arbeidet veldig mye med hver av mine oppgaver har det vært en nyttig prosess. Det har også vært nyttig å lese andres oppgaver og kommentarer som er blitt gitt på besvarelsene. Deltakerne er opptatt av at de må fortsette å utvikle seg selv og skolen

Alle programmene – noen erfaringer: Hva er viktig? Obligatoriske, individuelle aktiviteter – Lesing – Utprøving – Skriving Erfaringsdeling Mange av lærerne ved skolen må være i helhetlig løp (min 25%) Skoleeier/skoleleder må signalisere forpliktelser/forventninger til helhetlig deltakelse Felles kunnskap = 100% deltakelse på noen kunnskapselementer Skoleleder må være tilstede og engasjert gjennom hele løpet Det kan skje en betydelig utvikling på et halvt år Hyppige krav/påminnelser Tydelig sammenheng gjennom hele løpet = ikke for mange gjesteartister