Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Hva kan kommunehelsetjenesten gjøre for å sikre innleggelsesprosessen i sykehus slik at pasienten får et best mulig behandlingsforløp ? Lene L. Østebrøt.
Etiske perspektiver på bruk av tvang
Fra prøving og feiling til
NESOs Formannskole klasse / 2014
KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.
Advokatfullmektig Per Harald Pettersen, Advokatene Enoksen og Steiro,
Oppfølgingsplanens funskjon
Marte Meo i Demensomsorgen Oslo Kongressenter 4.september 2007 Marianne Munch Marte Meo Supervisor NKS Olaviken alderspsykiatriske sykehus.
Etikk og Verdighet i Demensomsorgen Høgskulen i Førde 27/ Seminar om Demens Tor Jacob Moe Avdelingsoverlege NKS Olaviken behandlingssenter.
Instruktørkurs for kommuner Gjennomføring av lokale kurs (30 min)
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Hilde Thygesen ergoterapeut og sosiolog NETF seminar
Brukerorienterte alternativer til tvang - en viktig vei for bedre sykehusbehandling Reidun Norvoll, forsker SINTEF Helse Brukerrepresentant Per Bentsen.
Prosjektet ”Nasjonalt pasientregister for muskelsyke”
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Trygge eldre, et prosjekt i regi av Eldresikkerhetsrådet
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Veiledning av studenter
DEMENSFYRTÅRN LOFOTEN Berit Mosseng Sjølie Prosjektleder
Demensteam Lier Kommune
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Avdeling for sosionomutdanning
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Samstemming og riktig legemiddelbruk i hjemmebaserte tjenester. Kick-off samling tirsdag 19. mars 2013 I trygge hender.
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Et prosjekt støttet av Helsedirektoratet
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
DE SISTE DAGER OG TIMER.
«Lese og løse oppgaver»
Demensomsorgens ABC.
Bjørgene omsorg- og utviklingssenter
Pasienttilfredshetsundersøkelse i HAVO
INTRO.
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Eldreomsorgens ABC Demensomsorgens ABC En bedriftsintern opplæringsmodell for primærhelsetjenesten.
En bedriftsintern opplæringsmodell for primærhelsetjenesten
Bjørgene Omsorg- og utviklingssenter Bjørgene omsorg- og utviklingssenter 8.juni 2011.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Politisk påvirkning.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
ROS-analyse.
Rettighetsbegrensninger og bruk av tvang i dagens eldreomsorg Øyvind Kirkevold.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
Forberedende samtaler
Psykiatriske symptomer i sykehjem
Psykiatriske symptomer i sykehjem
Endringer i psykisk helsevernloven 2017
TID Hva er TID? Kort introduksjon av modellen
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
ABC opplæringen som metode

Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper Tvang helst ikke Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper Soria Moria 3 mars. 2009 Birger Lillesveen Leder alderspsykiatrisk kompetansesenter, Sykehuset Innlandet Prosjektleder Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens

Studieopplegget Kjernen er selvdrevene studiegrupper med personale som til daglig arbeider sammen 5 til 8 deltagere i hver gruppe 5 samlinger a 1,5 time Deltagerne diskuterer eksempler fra egen praksis knyttet til studiemateriellet

Bakgrunn for studieopplegget En landsomfattende undersøkelse ved Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens i tiden 1998–2001 dokumenterte at over 1/3 av pasientene i norske aldersinstitusjoner ukentlig ble utsatt for tvang I all hovedsak er det personer med demens som er mest utsatt for tvang

Bakgrunn for studieopplegget Erfaring viser at refleksjon over egen praksis er en effektiv måte å endre handlinger på Studier fra andre land viser at økt kunnskap om lover og regler, reduserer bruken av tvang

Målet med studieopplegget Å finne alternativer til tvang i konkrete situasjoner Å øke deltagernes bevissthet og kunnskap i forhold til når tvang brukes og hvorfor tvang brukes

Hvilke former for tvang benyttes Fysiske tvangstiltak som innelåsing, binding i stol eller seng, tilbake­holdelse og ulike former for overvåking av beboerne (alarmer) Tilsetting av medisiner i mat eller drikke eller annen form for medisinsk behandling mot beboerens viten eller vilje Bruk av press eller tvang for å gjennomføre daglig omsorg i forbindelse med stell, av- og påkledning og måltider

Begrunnelse for bruk av tvang Tvangstiltakene begrunnes med: Forebygging av skade Gjennomføring av nødvendig behandling Sikre et minimum av personlig hygiene

Produkt Studiematerialet Informasjonsskriv/veileder DVD/Video 6 Studiehefter 6 Oppgavehefter Frammøteskjema

Temaer i studiehefte Hva er demens Ulike symptomer ved demens Kartlegging for å vurdere grad av demens Atferdsforstyrrelser ved demens Aktuelle lover og forskrifter

Tema for de enkelte gruppesamlingene Om demenssykdommene og utredning/ kartlegging Når pasienten ikke vil – om bruk av tvang i den daglige omsorgen Tvangsmedisinering eller medisinering mot pasientens vitende Om å forebygge uro, om pasienter som vil forlate avdelingen og om låsing av dører Om binding og annen fysisk sikring av pasienter (film)

Eksempel på gruppeoppgave Beskriv episoder fra egen avdeling hvor det var nødvendig å gjennomføre omsorgstiltaket mot pasientens vilje. Bruk en episode som alle i gruppen kjenner (eller flest mulig) og diskuter følgende: Hva gikk tiltaket ut på Var det nødvendig å gjennomføre tiltaket? – Hvorfor? Fantes det alternative måter å løse situasjonen på, hvor det ikke brukes tvang, eller med betydelig mindre bruk av tvang? – Beskriv alternativene Hvis det finnes andre måter, hva skal til for å bruke tiltakene med mindre bruk av tvang? – begrunn svaret.

Eksempel på gruppeoppgave forts…. Med utgangspunkt at det er nødvendig å utføre pleietiltaket. Hva mener du skal til av kartlegging, vurdering og dokumentasjon før en kan bruke tvang for å gjennomføre nødvendige pleietiltak i forbindelse med daglig omsorg? Se på skjemaene og vedleggene og se om kan være til noen hjelp Hvem skal delta i avgjørelsen, eventuelt ta avgjørelsen (eks. den som står i situasjonen, avdelingslederen, legen eventuelle andre)? Begrunn svaret (+Anbefale å lese sider i studieheftet)

Gruppeleders oppgaver Lede gruppesamlingene Passe tiden Oppfordre deltagerne til å snakke om egen praksis

Kursbevis Alle som gjennomfører minimum fire av fem samlinger får kursbevis Godkjent til spesialitetene i klinisk sykepleie og ergoterapi og til klinisk fagstige for hjelpepleiere og omsorgsarbeidere, alle med 15 timer. 3700 eksemplar er solgt.

Revidert utgave av Tvang Helst ikke Kommer sommeren 2009 Opplegget blir som tidligere, men pasientrettighetsloven & 4A blir sentral Finansiert av Helsedirektoratet og Nasjonalt kompetansesenter for Aldring og Helse