Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Endringer i psykisk helsevernloven 2017

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Endringer i psykisk helsevernloven 2017"— Utskrift av presentasjonen:

1 Endringer i psykisk helsevernloven 2017
Fra «tvang» til ‘Helsehjelp uten samtykke i psykisk helsevern’. Økt selvbestemmelse og rettsikkerhet for pasienter i psykisk helsevern

2 Fra «tvang» til ‘Helsehjelp uten samtykke i psykisk helsevern’.
I: Tidligere regelverk II: Endringene i regelverket III: Praktiske konsekvenser for kommunehelsetjenesten

3 I: Tidligere regelverk
Samtykkekompetanse

4 Samtykkekompetanse PBL § 4-1: «Helsehjelp kan bare gis med pasientens samtykke, med mindre det foreligger lovhjemmel eller annet gyldig rettsgrunnlag for å gi helse hjelp uten samtykke» Samtykke skal alltid bindes opp til et valg av et konkret tiltak. F.esk.samtykke til: innleggelse medisinering disponere penger på konto bo på sykehjem personlig hygiene ol. Tidligere: umyndiggjort. Nå: vergemål med konkrete oppdrag etter hva vedkommende ikke er samtykkekompetent til.

5 Unntak fra samtykke til helsehjelp (hjemmel eller annet rettsgrunnlag)?
Vurdert at mangler samtykkekompetanse på området fysiske eller psykiske forstyrrelser, senil demens eller psykisk utviklingshemming åpenbart ikke er i stand til å forstå hva samtykket omfatter Somatisk helsehjelp (PBL kap4) Psykisk helsehjelp (PHL) Praktisk hjelp (vergemål) Rus (helse og omsorgstjenesten loven kap 10) Gravide Forutgående samtykke Fare for å gå til grunne Smittefarlig sykdom (smittevernloven) Under 16 år – verge

6 Hvem som har samtykkekompetanse?
PBL § 4-3: Personer over 16 år (-§ 4-7: verge på personlig område) Mangler samtykkekompetanse (pga fysiske eller psykiske forstyrrelser, senil demens eller psykisk utviklingshemming): avgjør den som yter helsehjelp Avgjørelse om manglende samtykkekompetanse begrunnet Skriftlig straks legges frem for pasienten og dennes nærmeste pårørende (om mulig). Psykisk helsehjelp+ mangler samtykkekompetanse + alvorlig sinnslidelse / motsetter seg helsehjelpen: kan bare skje med hjemmel i psykisk helsevernloven kapittel 3.

7 Mangler samtykkekompetanse
Ikke motsetter helsehjelpen Somatisk helsehjelp: gir helsehjelp Psykisk helsehjelp: Ikke alvorlig sinslidelse: gir helsehjelp Alvorlig sinnslidelse: vedtak etter PHL Motsetter seg helsehjelpen Somatisk helsehjelp: vedtak kap 4a Psykiske helsehjelp: Ikke alvorlig sinslidelse: ikke lov å gi helsehjelpen

8 II: Endringene i regelverket
tvungen observasjon (TO), Tvungen psykisk helsevern (TPH) og behandling uten eget samtykke (BUES)

9 Endringene PHL Samtykkekompetanse: Fritt rettsråd ved BUES
Vilkår om bortfall ved TO, TPH og BUES (-farekriteriet) Fritt rettsråd ved BUES Begrunnelsen TO, TPH og BUES (§ 3-3a og 4-4a): Mer skjerpet, tydeliggjort og strukturerte (11. punkter) BUES Plikt for faglig ansvarlig til å rådføre seg med annet kvalifisert helsepersonell Undersøkelsestid fra 3 – 5 dager Pas rett til å uttale seg og til evalueringssamtale (også ved andre tvangstiltak under innleggelse)

10 1 samtykkekompetanse Forsterking av kravet som allerede ligger i PBL
Vilkår for TPH, TO og BUES, i tillegg til alvorlig psykisk lidelse og tilleggskriterier. Åpenbart ikke er i stand til å forstå hva samtykket omfatter Klarer pasienten å ta en beslutning som ikke i for stor grad er påvirket av den psykiske lidelsen? Tvil: pasienten skal samtykke / kan nekte

11 Samtykkekompetanse: Tverrfaglig vurdering:
evnen til å forstå informasjon som er relevant for beslutningen om helsehjelp. evnen til å anerkjenne informasjonen i sin egen situasjon, spesielt knyttet til egen lidelse og mulige konsekvenser av de ulike behandlingsalternativene evnen til å resonnere med relevant informasjon i en avveining av de ulike behandlingsalternativene evnen til å uttrykke et valg

12 2. Rett til fri rettshjelp ved BUES
Inntil 5 timer advokathjelp ved klager på BUES til FM Ofte samme advokat som i kontrollkommisjonene ved klage på tvunget helsevern.

13 3. Krav til begrunnelse -§4-4 a
hvordan vilkårene for vedtaket, jf. §4-4 første til fjerde ledd, er vurdert hvilke virkemidler som skal kunne brukes for å gjennomføre behandlingen vedtak om legemiddelbehandling uten eget samtykke er fattet før utløpet av den obligatoriske undersøkelsestiden på fem døgn, jf. §4-4 femte ledd, og hva som i så fall er begrunnelsen hvilken type og dosering av legemidler eller ernæring som skal kunne brukes hvilken behandlingsmessig effekt legemiddelet forventes å ha og når effekten forventes å inntre forventede bivirkninger og eventuelt risiko for varig skade som følge av legemidlene hvordan den samlede tvangsbruken forventes å påvirke pasienten og samarbeidet framover forhåndserklæringer eller uttalelser om tidligere erfaring med bruk av tvang pasientens syn på aktuelle frivillige tiltak oppfatningen til annet kvalifisert helsepersonell institusjonens opplegg for fortløpende evaluering av effekter og bivirkninger av behandlingstiltaket

14 II: Praktiske konsekvenser for kommunehelsetjenesten
Alt helsepersonell bør vite noe om samtykkekompetansevurderinger. Hdir e-læring: mlid=../content/ / &width=78 0&height=520&startloc=0:0:0:- 1&flashver=27&useFS=false&langrec=nb&langmaster=nb& Helsepersonell bør være bevisst på om pasienten er samtykkekompetent til enhver tid Helsepersonell må vite om det evnt er fattet noe vedtak på samtykkekompetanse, og hva dette evnt innebærer. Helsepersonell som lurer på om en pasient har endre sin samtykkekompetansestatus, bør vite hva de skal gjøre.

15 Praktiske konsekvenser for kommunehelsetjenesten
Gi supplerende opplysninger til vedtaksansvarlig i forbindelse med begrunnelsen for vedtaket. Før vedtaket fattes Når vedtaket fattes (maks hver 3. mnd) Under kontinuerlig oppfølging av vedtaket. Tilbyr behandling og støtte, selv om pasienten ikke (lenger) ønsker den behandlingsformen som er behandlerens anbefaling. Kartlegge pasientens ønsker og behov Nå frem med hjelpen ved frivillighet, f.eks. ved ambulant oppsøkende hjelp. Skape trygge rammer, omsorg og struktur i hverdagen for å redusere den kaotiske opplevelsen en psykose kan være.

16 Praktiske konsekvenser for kommunehelsetjenesten
Helsepersonell bør kjenne til pårørendeveilederen for helsepersonell: Informasjon til pas / pårørende kontrollkommisjonene-i-det-psykiske-helsevern Størst endring for: Pasienter på TUD og BUES som har gjenvunnet samtykkekompetansen.


Laste ned ppt "Endringer i psykisk helsevernloven 2017"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google