Samhandling…..gjør det enkelt…….

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Barnas Stasjon – et nettverkstiltak
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Hvordan klare seg i eget hjem ?
Nye oppgaver for ergoterapeuter i kjølvannet av Samhandlingsreformen
Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Samhandling.
Individuell Plan Palliasjon
BRUKERMEDVIRKNING, INDIVIDUELL PLAN OG ANDRE ENKLE TING Lakselv 15 september 2009  Brukerorganisasjon for LARiNord 1 Vidar Hårvik MARBORG.
AD/HD konferansen mai 2006 Anne Marie Willesen sosionom
Habiliteringsteamet for barn og voksne
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
Psykiske utfordringer ved MS
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Veiledning av elever / lærlinger
Mestring og forebygging av depresjon
Psykologspesialist Mogens Albæk Christensen
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Utfordringar i Helse Vest Telemedisin som muleg virkemiddel Bjarte Stubhaug Ass.divisjonsdirektør, Psykiatrisk divisjon Haukeland universitetssjukehus.
Individuell plan: ”Gjør det så enkelt som mulig”
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Rehabiliteringskonferanse i Østfold
Mestring og forebygging av depresjon
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Lister ergoterapeut Lister brukerutvalg
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
AD/HD hos innsatte – fengselshelsetjenestens rolle AD/HD-konferansen mai Avd.sykepleier Turid Espegren.
Hva betyr de politiske føringene for ergoterapeuters prioriteringer? Møteplass: Allmennhelse 14.- mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Stjørdal 25. oktober Hvorfor prioritere? Alle kan ikke få hjelp samtidig Det er viktig at de med høyest alvorlighet og som har høyest nytte kommer.
Post 4, sykehuset Levanger
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Oppsummering av FOU - prosjekt
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
 Sosialtjenestens ansvar etter LOST § 6-1 og § den sier at det koordinerende arbeid i forhold til rusmisbrukere er tillagt sosialtjenesten. - §
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Legens rolle i tverrfaglig samarbeid om pasienter med rusmiddellidelse
Lek og Læring i barnehagen
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Fritid med Bistand.
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Erfaringer med samhandlingsreformen
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Støttekontakt til personer med demens
NJFF Rogaland. Skolekontakt Ansatt i 100% stilling Gratis tilbud for skolene Hadde i 2008 –97 skoledager –61 skoler –Ca 2300 elever.
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Spjelkavik omsorgssenter Hvorfor gjør vi som vi gjør? En bedre hverdag gjennom økt kompetanse Avdelingsleder Kjerstin Holen og Virksomhetsleder Fredrik.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Forberedende samtaler
Oppsummering av FOU - prosjekt
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Brukere med psykiske lidelser som kommunalt ansatte opplever særlig ressurskrevende - samhandling og organisering En spørreskjemaundersøkelse i 67 kommuner.
Uteseksjonen i Stavanger
Brukere med psykiske lidelser som kommunalt ansatte opplever særlig ressurskrevende - samhandling og organisering En spørreskjemaundersøkelse i 67 kommuner.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Utskrift av presentasjonen:

Samhandling…..gjør det enkelt……. Seminar 13. oktober 2009 Samhandling…..gjør det enkelt……. Martha Lomeland Terapeut SSHF, ARA Ruspoliklinikken

store kognitive utfall Terapeutiske konsekv. av funksjonsnivå og av kompleksitet AD/HD-pasienter med store kognitive utfall AD/HD pasienter med psykiatriske tilleggslidelser AD/HD-pasienter med optimale forutsettninger (kognisjon, komorbiditet og adaptivitet) AD/HD pasienter med rusmiddel- misbruk i tillegg AD/HD-pasienter med marginal adaptivitet, inkl kriminalitet i tillegg Rammefokuserte (psykososiale) tiltak Individfokuserte (intrapsykiske) tiltak

”hjem” og hverdag Arbeid / skole På alle arenaer ”fritid” Struktur: dagsplan ukeplan påminning / repetisjon oppfølging henting / bringing kognitive hj.midler Basistjenester egen bolig vernet bolig miljøpersonale ”assistent” Utdanning og arbeid: særskilt tilrettelegging skole arbeidstrening vernet arbeid dagsenter Sosiale tjenester: økonomisk og praktisk hjelp hjelpeverge hjemmehjelp coach / veileder / ”los” støtte til evt barn støttekontakt ”hjem” og hverdag Arbeid / skole Trening til mestring trene vaner trene sosiale ferdigheter trene mestringsstrategier På alle arenaer Fritidstilbud særskilt til rette- legging fysisk aktivitet kick boosting tilrettelegging for samhandling med familie, nettverk og venner Primærhelse fastlege fysioterapi ergoterapi Sosial- og helsetj. mm ”fritid” Spesialisthelse: psykoterapi samtalebeh medisinering psykoedukasjon Frivillige organisasjoner: treffsteder likemannsgrupper selvhjelpsgrupper Trygdekontor: attføringshjelp uførepensjon sykepenger Pleie- og omsorg: hjemmespl hjemmehjelp miljøterapeut (c) Psykolog Albæk Christensen 2002

Funksjonskartlegging Utredning/kartlegging Hva sier diagnosene i praksis? Det gis veiledning/opplæring til aktuelle aktører i 1.linjen. Kartleggingen justeres etter hvert som man gjør praktiske erfaringer…teori-praksis Tester; WAIS III, ADDs ++

1) dags-ukeplan Oversikt over dagliglivets gjøremål, og på hvilket tidspunkt de skal gjennomføres. Individuelt tilpasset, noen mer konkret enn andre. Filofax, i en notatbok eller på et A4 ark som er lett tilgjengelig (i lommebok f. eks) Noen supplerer planen ved å legge inn avtaler på mobiltelefonen som piper for å påminne om en avtale. Andre vil være avhengig av personalressurs som påminning.

Eksempler på innhold i en dags-ukeplan a) Medisinutlevering: hjemmesykepleien, gjennomgang av dags-ukeplanen sammen med pasienten for å sikre pasienten oversikt med tanke på å huske aktiviteter og få dem gjennomført. Dette kan gjennomføres på fast tidspunkt en eller flere ganger pr dag. b) Besøk av familie og bekjente: Formålet er ikke å begrense kontakt, men å unngå ”spontane møter” med risiko for ”spontane avtaler”, kan føre til redusert oppmøte med behandlingsapparatet eller andre viktige avtaler.

c) Faste avtaler med koordinator og andre i behandlingsapparatet: Det anbefales sterkt å avtale dager og faste tidspunkt. Lettere å huske slike avtaler enn tilfeldige avtaler. d) Innkjøp av matvarer legges til en fast dag i uken for å unngå impulskjøp som kan bli dyrt og unyttig. Alene/bistand/avtale med lokal kjøpmann. Erfaringsmessig kan det være lurt å gjøre en avtale om å få levert matvarene til en fast adresse hver gang for å skape en fast struktur

e) pauser. Stimuli forandring som kan være viktig for å hindre hyperfokusering/ikke komme i gang. Liste med ”roe ned” aktiviteter som å lese avis/bok, se tv, ta en røyk eller å strikke. Vansker med å finne ut hva en har lyst å gjøre, og ta et valg ut fra det.

Dags-ukeplan Mandag Tirsdag 08.30 Medisiner 09.00 Frokost Smøre lunsj til skolen 10.00 Hente medisiner 10.00-14.00 skole Handle mat (liste skrives søndag) 12.00 Lunsj 13.00 Urinprøve PAUSE-lavaktivitet-”slappe av nivå”.

2) Proaktive planer/b-planer Lage planer i forkant av ulike situasjoner/settinger. Skape forutsigbarhet og tydelighet for alle.

Plan mht utlevering av medisiner-hjemmesykepleien Dersom pas ikke vil ta med.: Gå derfra uten å diskutere-informer fastlege. Dersom pas ikke er tilstedet i bolig: Gå derfra og ta med med. tilbake. Fastlege kan kontaktes. Dersom pas ønsker å endre på tidspunkt for utlevering-be pas kontakte fastlege Dersom pas ikke vil ta med-gå derfra. Kontakt fastlege Dersom pas virker psykotisk-Kontakt fastlege-evt andre innen psykisk helsevesen.

Plan mht matinnkjøp konkrete avtale med lokal kjøpmann mht leveringssted og tidspunkt. Endring foretas av den som er utpekt av ansvarsgruppen, ikke pasienten selv. Det vil si at kjøpmannen kun skal levere varene og ikke ta stilling til noe annet. Hvorfor? Trygghet for pasient og ansatte som vet at dette blir prioritert og gjennomført. Man unngår å ta avgjørelser som ikke er gjennomtenkte eller som er utløst av kriser.

Hva kjennetegner god samhandling? Respekt for hverandres roller Hver enkelt gjør det de er flinke til Fleksibilitet Høflighet-ikke fortell folk hva de skal gjøre ”Ingen liker å bli diktert” 2. linjen kan koordinere egen ”linje”

Hva kjennetegner en god koordinator? Ønske selv om å inneha en slik funksjon Bør inneha spes. kompetanse på dette Klar og tydelig i rollen/formidlingen God kjennskap til eget lovverk

Hvordan er ”virkeligheten”? Fasiter finnes ikke- man jobber i en prosess Tiltak bør forankres i kommunen (30-40% bedret effekt jfr veileder) Spes.h.tj må bli flinkere til å etterspørre kompetanse i kommunene Se ting i sammenheng Tiltak iverksettes utfra funksjonsnivå mer enn pas. begeistring eller konkrete diagnoser. Skriftlighet og tydelighet Samarbeid med flere etater; verdsette hver enkelts kompetanse-ikke diktere folk.. Veiledere utarbeidet av spes.h.tj. Oppleves fra 1.linjen som om dem ikke innehar noen kompetanse- Vi må etterspørre spesifikk kompetanse Lojalitet i ansvarsgruppen…