Mangfold og inkludering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Innvandrerbefolkningen, utvikling
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Fagforeningens arbeid for mangfold
Noen utfordringer for skolene
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Mangfoldige minner og Mangfoldsåret
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Språk og sosialisering
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Rolighetsmoen barnehage
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Mangfold og fellesskap
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Nyresyk og fremmedkulturell
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Likeverdige helse- og omsorgstjenester for innvandrerbefolkningen
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Nasjonale prøver.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Ulikheter og variasjoner
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Innvandrere og deres barn i Groruddalen og Søndre Nordstrand - Hvem er de og hvordan går det med dem? Foredrag ved konferansen ”Det nye VI” 13. Januar.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
LP-modellen fra et rektorperspektiv
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde Nina Hjertø Ingebrigtsen, Anne Jensen og Mette Smedstad KS Myndighetskontakt.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
PED Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning Kristin Vasbø.
Mangfoldsåret 2008 markeringsår for kulturelt mangfold - Foto: Det flerspråklige bibliotek/ Deichmanske bibliotek.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
BARNEHAGEN I ET FLERKULTURELT SAMFUNN
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Rådgivning i et flerkulturelt perspektiv 1 Foto: R. Wright, Flickr Foto: R. Waddington, Flickr Foto: Alec, Flickr.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Kompetanse for mangfold
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Mangfold og inkludering Voksenopplæringsforbundet 27.02.09 Ida Marie Andersen senior kommunikasjonsrådgiver

Noen begreper Befolkningsstatistikk (SSB): Innvandrere: personer født i utlandet av utenlandsfødte foreldre (inkludert nordiske land) Norskfødte med innvandrerforeldre (etterkommere) NB: ’Ikke-vestlig’ brukes ikke lenger (men land / verdensdeler brukes) Minoriteter (etniske): innvandrere + norskfødte Minoritetsspråklig: personer med norsk som andrespråk Utlending: utenlandsk statsborger Flerkulturell: på samfunnsnivå, diffust på individer (ikke fremmedkulturell eller fremmedspråklig) Tospråklig/flerspråklig: om språkkompetanse (eks. ’tospråklige lærere’)

Mangfold i omgivelsene og blant deltakerne Verdenssamfunnet Globalisering, migrasjon Internasjonalisering / (Bologna-prosessen: felles europeisk utdanningsområde, utdanning for alle, LLL) Nasjonalt Samfunnsendring: strukturelt, økonomisk, kulturelt, fordelingsmessig, internasjonale forpliktelser og utveksling av kunnskap, informasjon, folk Befolkningssammensetning : innvandring, flytting (sentralisering) Voksenopplæringsforbundet: rolle, strategier Lokalt Fylkes- og kommunenivå: store variasjoner, mange forskjeller Enkeltforbund / -organisasjoner - tilpasset lokale forhold Kursdeltakerne: familiebakgrunn, klassetilhørighet, studieferdigheter, språk, studiemotivasjon, religiøs tro, kjønn, alder, etnisitet, legning, funksjonshemning

Forskjeller og likheter Ytre og indre likheter/ulikheter Fastlagte likheter/ulikheter: kjønn, alder, hudfarge Foranderlige likheter/ulikheter: utdanning, levekår, sosial status, klesstil, identitet Maktforskjeller: definisjonsmakt, majoritetsmakt, elitemakt, pengemakt, statusmakt, symbolsk makt, omdømmemakt, avmakt Vi vektlegger noen forskjeller og overser andre. Unngå unødvendig henvisning til etnisitet og hudfarge Kategorisering etter forskjeller/likheter: “vi” og “de andre” Se likheter og ulikheter på tvers av tilhørighet nasjonalt, gruppe, religion, kjønn, og konstruerte kategorier “Vi” og “de” avhengig av situasjon, ikke av bestemte forskjeller

Flerkulturalitet En institusjon/organisasjon blir ikke flerkulturell bare fordi det er et visst antall minoriteter der Det er samhandlingen mellom individer med mangfoldig bakgrunn og sammensatte indentiteter som gjør miljøet eller institusjonen flerkulturell, ikke den enkelte student eller lærer i seg selv. Individene kan ha flerkulturell kompetanse Et mangfold av transkulturelle diskurser, også i majoritetsbefolkningen, ikke bare i forholdet majoritet-minoriteter. Angår oss alle Internasjonale impulser bidrar til flerkulturell kompetanse Sissel Østberg: Det flerkulturelle Må brytes ned til håndterbare begreper: Språklig mangfold, ulike kunnskapssyn og læringsstrategier, religiøse praksiser, makt og avmakt, diskriminering, kjønn, klasse.

Felleskulturelle arenaer ”Å ta studentmangfoldet på alvor vil ikke først og fremst si å inkludere minoritetene i majoritetskulturen, men å lage et studiemiljø som utvikler felleskulturelle arenaer og felleskulturell forståelse, og samtidig gir rom for forskjellighet i faglig og sosial sammenheng”. Sissel Østberg: Det flerkulturelle. (SPS-kronikk 4-2007). http://www.hio.no/Enheter/Senter-for-profesjonsstudier-SPS/Publikasjoner/Nyhetsbrev/SPS-Nyhetsbrev-nr.-4-2007/SPS-kronikk-nr.-4-2007 Les også: ’Hva kan vi se etter?’ i MaiA http://www.hio.no/layout/set/print/content/view/full/33588

Hva er ‘inkluderende’? Utvide rammene for det som er felles ved å godta og ta hensyn til forskjeller som finnes i en heterogen studentmasse (kjønn, alder, familiebakgrunn, språk, kultur, klasse, religion, erfaringer, personlighet) Forhandle om felles rammer og verdier (felleskultur) Slippe til de svakere stemmene fra minoritetene Kompensere for skjevheter i deltakelse og læringsutbytte pga levekår, familiebakgrunn, forutsetninger, læringsstil Inkluderende språkbruk : veileder fra AID http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid/dok/veiledninger_brosjyrer/2007/et-inkluderende-sprak.html?id=479767 Les også: ‘Nye begreper fra SSB’ i MaiA 4-2008 Felleskultur: ikke ”take it or leave it”, godtatt på majoritetens betingelser basert på visse forutsetninger , men åpnere fellesskap Kompensere: Motvirke favorisering av de priviligerte: gjelder både studenter og brukere av prof.tjenester Kfr. St.meld. 16, og ingen sto igjen”2006/07. Foreldreutdanning avgjør karakterer og gjennomføring i skolen .- grunnlaget for høyere utdanning Strategiplan: Likeverdig opplæring i praksis! Se prosjektet: inkluderende miljø for barn i barnehagen http://www.hio.no/content/view/full/43935

Inkluderende miljø Tilhørighet, fellesskap, trygghet, trivsel for alle: sosialt klima preget av toleranse og gjensidig respekt Etterspørre og verdsette at ansatte/kursdeltakere har ulike kulturelle, sosiale og personlige erfaringer som en ressurs Fra fokus på mangler hos noen grupper til fokus på ressurser og arbeid med hele læringsmiljøet Hensynet til ansatte/kursdeltakere med spesielle behov inngår i generelle støttetiltak Berører organisering, innhold, arbeidsformer og vurderingsformer Bygge på undersøkelser og utviklingsarbeid Kompetanseutvikling hos lærere / ansatte er en forutsetning Det sosiale klimaet: Å ha én nær venn å betro seg til gir kreftene som trengs (undersøkelse ved IU) Inkluderende fagplaner : FLU /

Inkluderende kommunikasjon Vi snakker med bildene vi har av hverandre: unngå kategorisering, generalisering ut fra fordommer Bli bevisst på egne og andres ”kulturfiltere” som vi fortolker budskap og non-verbale utrykk med. Særlig viktig hvis partene har forskjellig bakgrunn. (interkulturell kommunikasjon) Å forstå hva ’den andre’ forstår Å uttrykke seg slik at ’den andre’ forstår Å lytte Unngå underforståtte forventninger og krav – vær tydelig Budskap er ikke gitt før det er mottatt og forstått Kfr. Interkulturell kommunikasjon (Gudykunst)

Individene Alle mennesker har noe Felles almenmenneskelig Kulturelt (innforstått kunnskap og tillærte tankemønstre) Personlig (livserfaring, refleksjon, valg, personlighet) Susanne Bang Ta utgangspunkt i det som er felles, vis kultursensitivitet, men husk at alle er og må behandles som selvstendige individer som kan utvikle seg og ta egne valg.

Identitetsarbeid Vi arbeider hele tiden med vår identitet og vårt selvbilde. Det påvirkes av den respons vi får, og de erfaringer vi gjør. Selvbildet kan lett bli skadet, da fungerer vi dårlig Nye identiteter skapes i dagens flerkulturelle samfunn. De som lykkes best klarer å finne gode mellomløsninger – de bevarer en sammenheng mellom opprinnelse og tilpasning til samfunnet (plural identitet) Å få definere seg selv er en rettighet. Ikke tilskrive identitet Les: ’Hvor er du fra?’ i MaiA: http://www.hio.no/content/view/full/50481

Flerkulturell kompetanse Flerkulturell kompetanse kan utvikles gjennom Teori, samhandling i et flerkulturelt studiemiljø, erfaring fra møter med norske multietniske miljø og internasjonale impulser Noe kjennskap til kulturell variasjon og samfunnsforhold i innvandreres opprinnelsesland, men ulike tilpasningsstrategier og livsvilkår i Norge er viktigere. Viktige tema: eksilpsykologi (spesielt for flyktninger), diskriminering, stigmatisering, identitetsspørsmål Personer med etnisk minoritetsbakgrunn har ofte møtt ekstra hindringer og lært å balansere mellom ulike hensyn. Dette kan utgjøre en ressurs. Språk- og kulturkunnskap bør også verdsettes. Minoritetsbakgrunn er ikke i seg selv nok til å ha flerkulturell kompetanse

Opplæring for alle Hvem deltar, hvem deltar ikke? Bredderekruttering: Kjennetegn ved kursdeltakerne basert på undersøkelser?? Bredderekruttering: Skjevrekruttering til utdanning ut fra forskjeller i foreldreutdanning, kjønn, minoritetsbakgrunn Innsats for å rekruttere bredere kfr. St.meld.16(2006/07) … og ingen sto igjen Likeverdig opplæring i praksis! Strategiplan 2007 / KD HiO: Kunnskapsformidling, oppsøkende virksomhet, statistikk UiO: MiFA – rekruttering av og støtte til minoritetsstudenter, statistikk Internasjonalt nettverk

Hva påvirker rekrutteringen? Hele virksomheten påvirker rekrutteringen: Undervisning, organisering, sosialt miljø, fasiliteter, logistikk, veiledning, markedsføring, omdømme Tilrettelegging for differensierte og spesielle behov: fleksibilitet De beste rekruttererne er fornøyde kursdeltakere (brukerundersøkelser, også med fokus på underrepresenterte grupper)

Brobygging og støtte Overganger Støtte og oppfølging Fra voksenopplæring til studier eller arbeid / karrierebygging Brobygging gjennom samarbeid / allianser Støtte og oppfølging Motivasjon til fullføring Karriereveiledning, studieveiledning Utfordring: differensierte og tilpassede tilbud bygge på undersøkelser av behov og effekt av tiltakene prioritere utradisjonelle og utsatte grupper Likeverdig læringsutbytte

Mangfold og inkludering ved HiO Satsingsområde: Flerkulturelt og internasjonalt studiemiljø (Interkult: 3 årig prosjekt i oppstartsfasen) Rekruttering av underrepresenterte grupper med vekt på minoriteter. Informasjonstiltak 2003- MaiA nettblad 4 nr årlig (Mangfold i Akademia) 2004- Forsøksvirksomhet ved førskolelærerutdanninga: Tilpasset opplæringstilbud for tospråklige assistenter i barnehagen i samarbeid med bydeler i Oslo Arbeidsplassbasert førskolelærerutdanning i utvalgte bydeler, trinn 1: for tospråklige assistenter trinn 2: for alle assistenter Bachelor for tospråklige faglærere (8 høgskoler)

Mangfold som ressurs eller belastning? Mangfold krever endringsvilje, nytenkning, refleksjon, målrettet innsats, mangfoldsledelse differensiering, fleksibilitet, tilpasning til ulike behov Mangfoldsarbeidet må bygge på kunnskap fakta, refleksjon, FoU Mangfoldsarbeid lønner seg! for samfunnet for voksenopplæringen

Etniske minoriteter: noen nøkkeltall Det er 381 000 innvandrere i Norge, og 79 000 personer norskfødte med innvandrerforeldre. Til sammen utgjør disse to gruppene 9,7 prosent av befolkningen. Det bor innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre i alle landets kommuner. Oslo har den største andelen, med 140 000, 25 prosent av befolkningen. Halvparten av innvandrerne har bakgrunn fra Asia, Afrika og Latin-Amerika. En av fem innvandrere har bodd i Norge i mer enn 15 år og to av fem har bodd her i 4 år eller mindre. Tre av fem norskfødte med innvandrerforeldre har bakgrunn fra Asia, og 15 prosent er 20 år eller eldre Kilde: SSB 2008

Litteratur MaiA – Mangfold i Akademia 2004-2008. - http://www.hio.no/Prosjekter/MaiA (se også egen litteraturliste i MaiA). Sissel Østberg: Det flerkulturelle. (Senter for Profesjonsstudier / HiO- kronikk 4-2007). http://www.hio.no/Enheter/Senter-for-profesjonsstudier-SPS/Publikasjoner/Nyhetsbrev/SPS-Nyhetsbrev-nr.-4-2007/SPS-kronikk-nr.-4-2007 St.meld.nr. 16 (2006-2007): …og ingen sto igjen. Tidlige innsats for livslang læring. Likeverdig opplæring i praksis! Strategi for bedre læring og større deltakelse av språklige minoriteter i barnehage, skole og utdanning 2007-2009 / Kunnskapsdeptet. Lauvås, Per og Gunnar Handal. 2000. Veiledning og praktisk yrkesteori. Kap. 4: Personlig yrkeskunnskap. Oslo: Cappelen. Otterstad, A.M., red. 2008. Profesjonsutøvelse og kulturelt mangfold – fra utsikt til innsikt. Oslo: Universitetsforlaget. Profesjonsstudier. 2008. Oslo: Universitetsforlaget. Inkluderende miljø for alle barn i barnehagen. (FoU-prosjekt ved Førskolelærerutdanningen, for å utvikle en ’inkluderende pedagogikk’). - http://www.hio.no/content/view/full/33426 Egge, Marit, Jaishankar Ganapathy og Siv Runhovde. 2008. Hvitt eller bredt? Rekruttering av minoritetsstudenter til Politihøgskolen. Politihøgskolen. (PHS Forskning 2008:2).