Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Rotaryskolen i Distrikt 2260 Mentoring Kurset er utarbeidet og tilrettelagt av Hans Martin Larssen, Langhus Rotaryklubb Endringer i dokumentet.
Advertisements

Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Husbankens virkemidler – en innføring og oversikt
Sommervikar i Blend.
Husbankens virkemidler i det boligsosiale arbeidet
Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning
Erfaringer med studiearbeid Nord Trøndelag Anne-Lise R. Arntsen april 2004.
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Bygge- og eiendomsavdelingen
Fiksjon eller virkelighet? Boligplanlegging Alle med på laget.
| Veien til egen bolig NFU's konferanse 13. november 2007 | 1 Statusrapport om utviklingshemmedes levekår, tjenestetilbud og rettssikkerhet.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
- Hovedrolle eller birolle
Rehabiliteringskonferanse i Østfold
Brukermedvirkning i LHL
Individuell oppfølging i brukerens hjem Sosialt boligarbeid og oppfølging i bolig.
§12 konferanse Sandnes/Åna 1. Og 2. september 2011
Dagsorden Generelt om programmet Gjennom gang av programmet.
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
NAV Ny arbeids- og velferdsforvaltning Samordning av velferdstjenester
Husbanken – Klar til å bistå kommunene Geir Barvik Administrerende direktør.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Boligsosialt arbeid Formålet med det boligsosiale arbeidet er å motvirke og bekjempe bostedsløshet ”På vei til egen bolig” er regjeringens strategi for.
Kommunene og Husbanken Hvordan jobbe sammen mot et felles mål KBL-konferanse Larvik 6.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
IKT-verktøy for boligsosialt arbeid
HUSBANKENS VIRKEMIDLER
Utbedringslån og utbedringstilskudd
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Grunnleggende opplæring i representerende medvirkning
Boligsosialt utviklingsprogram Skien kommune
Skjema 13 Kommunalt disponerte boenheter og boligvirkemidler.
”Omfang og utfordringer” Kartlegging av bostedsløse i Norge 2003/1996 Thorbjørn Hansen Norges byggforskningsinstitutt.
Fra leie til eie Økt gjennomstrømning i kommunale boliger
Nettverksmøte som metode Finsås 1.okt Ikke noe nytt.
Atrieflimmer Pasientopplæring:
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Oppdatering fra Ålesund. Her skal dere få et innblikk i hva vi har gjort med midlene vi har mottatt fra av dere.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Boliger for mennesker med nedsatt funksjonsevne Sinsen skole 13. september 2015 Side 1Oslo kommune, Velferdsetaten.
«Flytte ( i egn bolig) – og trives med det» En historie om samarbeid mellom Vinkel’n borettslag og Verdal kommune og samarbeid mellom Verdal kommune og.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Ungdommens stemme på nett Anne Bentzrød, KS Møteplass, Sammen for barn og unge, 17. september 2015.
FRIE BRUKERVALG: KONSEKVENSER FOR LOKALDEMOKRATIET
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT
Kompetansenettverk startlån
Velkommen til bostøttesamling i Lillestrøm
Brukerundersøkelser - resultat
Husbankens boligpolitiske utfordringer
Boligsosialt utviklingsprogram
Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Verdal kommune- i overkant av 15.ooo innbyggere Konjunktursvingninger
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utskrift av presentasjonen:

Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid

Hva er boligsosialt arbeid? Bistand til å mestre et boforhold. Støtte til å etablere seg i og beholde en egnet bolig, enten det er leid eller eid bolig.

Hva er brukermedvirkning? Stortingsmelding nr 34 1996-97. ”Brukermedvirkning vil si at de som berøres av en beslutning, eller brukere av tjenester får innflytelse på beslutningsprosesser og utforming av tjenestetilbudet.”

Det individrettete boligsosiale arbeidet går på samtaler og direkte kontakt med enkeltmennesker. For å nå flere mennesker på en gang har vi andre metoder.

Ulike typer brukermedvirkning: Spørreundersøkelser Nettverksmøter Løft metodikken osv. Brukerpanel

Endelig tid for årets brukerpanel. JIPPI!!!! Endelig tid for årets brukerpanel.

Velkommen til Larvik kommune!

Kort og godt om boligkontoret i Larvik kommune Boliger med kommunal disposisjonsrett Startlån/boligtilskudd Husbankens bostøtte Støtte til dekning av boutgifter i omsorgsbolig Befaringer ved kommunal garanti for depositum

Hvorfor brukerpanel? Brukerpanel kan benyttes når man skal innhente konkret informasjon om brukertilfredshet og brukerbehov, korrigere og supplere innhentet informasjon, utvikle løsningsmuligheter samt vurdere konsekvenser av faglige alternativ, sett fra et brukerperspektiv.  Larvik kommune

Litt enklere sagt - Brukerpanel er et møte mellom tjenesteytere og tjenestemottakere. I Larvik kommune vil dette si et møte mellom boligkontoret og dets kunder.

Hvem blir invitert til brukerpanel? Det enkleste er å invitere alle som du med sikkerhet vet at er skikkelig fornøyd med tilbudet de har fått.

Hvem bør inviteres til brukerpanel, del 2 Alle som har vært i kontakt med boligkontoret de siste par årene kan bli invitert. Boligkontoret sendte ved siste brukerpanel ut om lag 90 invitasjoner til enkeltpersoner og interesseorganisasjoner.

Praktisk gjennomføring. Finn et lokale med god stemning. Tilbud om kaffe og kaker. Dele opp i grupper.

Hva ønsker vi tilbakemeldinger på? Det er viktig å ha en klar agenda for brukerpanelet. Deltakerne får utlevert temaene vi ønsker skal bli berørt. Diskusjonen går fritt.

Noen eksempler på temaer fra brukerpanel * Hvordan kan vi bli enda bedre i møtet med kunden? * Omfatter boligkontoret de tjenester du forventer å finne her? * Tilbudet av boliger (Antall, beliggenhet, pris, vedlikehold, størrelse, ventetid for tildeling) * Støtteordningene: bostøtte og støtte til dekning av boutgifter i omsorgsbolig * Lån og tilskudd Veiledning ved kjøp av bolig, boliglån

Utfordring Ærlig kritikk er vanskelig å svelge, særlig når den kommer fra en slektning, en venn, en bekjent eller en fremmed. Franklin P. Jones

Larvik kommune sine erfaringer. Det er lurt å treffe folk utenfor kontoret. Tilbakemeldingene er selvfølgelig varierte. Anledning til å lære å se at en sak har flere sider. Brukene er eksperter på egne liv.

Hva blir diskutert på brukerpanel? Hva er en egnet bolig? Grad av oppussing. Retningslinjer rundt startlån.

Hva kommer ut av brukerpanel? Alle deltakerne får tilsendt referat. Boligkontoret tar fatt i gode poenger. Deltakerne får tilsendt informasjonsskriv etter noen måneder mht hva som konkret er gjort.