Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018"— Utskrift av presentasjonen:

1 Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018
Helse og omsorg

2 Svarprosent 2012 2014 2016 2018 Brukerundersøkelsen
Livsmestring, psykisk helse og oppfølgingstjenesten (2018) 26 % 20 % 18 % Hjemmetjenesten 35 % 47 % 39 % 54 % Hægelandsheimen hjemmetjeneste 44 % 70 % 43 % 60 % Hægelandsheimen 92 % 82 % 100 % Venneslaheimen 78 % 95 % Pårørendeundersøkelse Livsmestring- habilitering - 42 % 50 % 36 % 38 % 45 % 53 % 41 % Kommentar: Livsmestring: For 2018 inngår også Oppfølgings-tjenesten i Livsmestring i tillegg til psykisk helse Svarprosenten har økt for alle enheter

3 Livsmestring Psykisk helse - brukerundersøkelse
2014 2016 2018 Snitt Norge 2018 (17 kommuner) Tilgjengelighet 3,6 3,2 3,4 Informasjon 2,9 3,1 Personalets kompetanse Samarbeid med andre tjenester 3,7 3,5 Brukermedvirkning Respektfull behandling 3,8 Resultat for brukeren 3,3 Helhetsvurdering Snitt totalt Svarprosent: 20 %, 1 - helt uenig, 4 - helt enig, antall i utvalg: 190, antall svar: 38 Antall kommuner med i undersøkelsen: 17 Kommentar: Brukertilfredsheten omtrent samme resultat som for 2 år siden.

4 Livsmestring- psykisk helse Utvalgte spørsmål der det er endring siden sist
2016 2018 Ventetid fra jeg søkte til jeg fikk hjelp 3,6 3,1 Kontakt med tjenesten per tlf. 3,2 God info om rettigheter 2,8 God info om brukermedvirkning 3,4 Kjent med hvordan klage Blir hørt hvis jeg vil endre på noe 3,7 Ansatte behandler meg med respekt 3,9 Hjelpen bidrar til at jeg mestrer bedre sosial kontakt med andre 2,5 3,3 Kommentar: Det har økt på med søknader til psykisk helse. Det kan være grunnen til at ventetiden oppleves økt. Informasjon oppleves bedre. Det kan ha sammenheng med ny hjemmeside og ett søknadsskjema for hele helse og omsorg.

5 Livsmestring: Oppfølgingstjenesten - brukerundersøkelse
2018 Snitt Norge 2018 (17 kommuner) Tilgjengelighet 2,9 3,4 Informasjon 3,2 3,1 Personalets kompetanse 3,7 3,6 Samarbeid med andre tjenester 3,8 3,5 Brukermedvirkning Respektfull behandling Resultat for brukeren Helhetsvurdering Snitt totalt 3,3 Svarprosent: 21 %, 1 - helt uenig, 4 - helt enig, antall i utvalg: 80, antall svar: 17 Antall kommuner med i undersøkelse: 17 Kommentar: Første gang med i brukerundersøkelse. Ligger litt under landsgjennomsnittet. Helhetsvurderingen er positiv.

6 Livsmestring habilitering- pårørendeundersøkelse
2014 2016 2018 Snitt Norge 2018 (18 kommuner) Selvbestemmelse 4,2 4,6 4,7 4,1 Trivsel 5,0 4,8 4,5 Trygghet 5,3 5,5 4,9 5,1 Brukermedvirkning 4,0 Respektfull behandling 5,2 Informasjon Helhetsvurdering Snitt totalt Svarprosent: 50 %, 1 – helt uenig, 6 – helt enig, antall i utvalg: 32, antall svar: 16 Antall kommuner med i undersøkelsen: 18 Kommentar: Høy pårørendetilfredshet. Samme snitt som for to år siden. Ligger over landsgjennomsnittet.

7 Livsmestring- habilitering - pårørende Utvalgte spørsmål der det er endring siden sist
2016 2018 Bruker er med å bestemme hvilken hjelp han skal få 4,2 4,7 Fornøyd med ferietilbudet 4,5 3,9 Trygg i boligen 5,5 4,9 Med å bestemme innhold i Individuell plan 3,7 2,8 Brukermedvirkning ivaretas på annen måte enn individuell plan 5,4 Bruker vet hvem som er koordinator 5,2 Ansatte kommer når de skal Ansatte forteller bruker hva som skal skje 4,8 Kommentar: Pårørende er mindre fornøyd med ferietilbudet enn for to år siden selv om ferietilbudet er det samme. Pårørende har også scoret noe dårligere på trygghet i boligen, men ligger fortsatt høyt.

8 Venneslaheimen - brukerundersøkelse
2016 2018 Snitt Norge 2018 (12 kommuner) Får den hjelp jeg har behov for 2,0 Fornøyd med maten 1,9 Benytter meg av aktivitetstilbudet 1,5 1,6 Trives på rommet mitt Trives sammen med ansatte Blir hørt av de ansatte Ansatte behandler meg med respekt Trygg på at de ansatte kommer når jeg trenger det Ansatte snakker klart og tydelig Snitt totalt Svarprosent: 100 %, intervju enkel variant, svaralternativ: 1- nei, 2 – ja Antall i utvalg: 19, antall svar: 19, antall kommuner med i undersøkelse: 12 Kommentar: Samme snitt totalt som landet. Ellers en liten nedgang siden 2016. Helst i forhold til ansatte snakker klart og tydelig.

9 Hægelandsheimen - brukerundersøkelse
2014 2016 2018 Snitt Norge 2018 (12 kommuner) Får den hjelp jeg har behov for 2,0 Fornøyd med maten 1,9 Benytter meg av aktivitetstilbudet 1,3 1,4 1,6 Trives på rommet mitt Trives sammen med ansatte Blir hørt av de ansatte Ansatte behandler meg med respekt Trygg på at de ansatte kommer når jeg trenger det Ansatte snakker klart og tydelig Snitt totalt Svarprosent: 100 %, intervju enkel variant, svaralternativ: 1- nei, 2 – ja Antall kommuner med i undersøkelsen: 12 Kommentar: Brukertilfredshet samme som for to år siden og snitt totalt som landet.

10 Hægelandsheimen- pårørendeundersøkelse
2014 2016 2018 Snitt Norge 2018 (25 kommuner) Resultat for beboer 4,8 5,2 5,0 4,5 Trivsel 5,1 5,4 Brukermedvirkning 4,9 4,3 Respektfull behandling 5,5 5,6 Tilgjengelighet Informasjon Helhetsvurdering 5,7 Snitt totalt 4,6 Svarprosent: 41 %, 1 – helt uenig, 6 – helt enig, antall i utvalg: 17, antall svar: 7 Antall kommuner med i undersøkelsen: 25 Kommentar: Høy pårørendetilfredshet. Omtrent samme som for to år siden. Ligger over snittet i Norge.

11 og deltakelse i aktivitet, oppleves bedre.
Hægelandsheimen–pårørendeundersøkelse Utvalgte spørsmål der det er endring siden sist 2016 2018 Legetjenesten 5,4 4,8 Fysioterapitjeneste når det er behov 5,1 3,0 Mulighet for å komme til tannlege 4,4 5,7 Deltakelse i aktivitet 4,6 5,2 Spise når beboer ønsker det 5,3 Trivsel på rommet 4,9 Kommentar: Pårørende opplever at fysioterapitjenesten har blitt dårligere. Enheten vil se nøyere på hva som ligger bak tallene. Mulighet for å komme til tannlege og deltakelse i aktivitet, oppleves bedre.

12 Hjemmetjenesten Hægelandsheimen - brukerundersøkelse
2014 2016 2018 Snitt Norge 2018 (21 kommuner) Resultat for brukeren 5,5 5,0 5,2 Brukermedvirkning 5,1 4,8 4,6 Respektfull behandling 4,9 Tilgjengelighet 5,3 4,7 Informasjon Helhetsvurdering 5,4 5,7 Snitt totalt Svarprosent: 60 %, 1 – helt uenig, 6- helt enig. Antall i utvalg: 25, antall svar: 15 Antall kommuner med i undersøkelse: 21 Kommentar: Høy brukertilfredshet. Har økt siden Ligger også over landsnittet på alle områder.

13 Hjemmetjenesten Venneslatunet - brukerundersøkelse
2014 2016 2018 Snitt Norge 2018 (21 kommuner) Resultat for brukeren 5,3 4,9 5,2 Brukermedvirkning 5,0 4,8 4,2 4,6 Respektfull behandling 4,4 4,5 Tilgjengelighet 5,1 Informasjon Helhetsvurdering 5,5 Snitt totalt Svarprosent: 55 %, 1 – helt uenig, 6- helt enig, Antall i utvalg: 53, antall svar: 29 Antall kommuner med i undersøkelse: 21 Kommentar: Scorer litt dårligere enn for to år siden på de fleste punkter, bortsett fra på respektfull behandling. Kan ha sammenheng med økt press på tjenesten, høyere sykefravær og flere vikarer for brukerne å forhold seg til.

14 Hjemmetjenesten Venneslavegen - brukerundersøkelse
2014 2016 2018 Snitt Norge 2018 (21 kommuner) Resultat for brukeren 5,2 5,4 Brukermedvirkning 4,8 5,0 4,6 Respektfull behandling 4,4 Tilgjengelighet 4,9 Informasjon 5,1 Helhetsvurdering 5,3 5,5 Snitt totalt Svarprosent: 53 %, 1 – helt uenig, 6- helt enig, antall i utvalg: 75, antall svar: 40 Antall kommuner med i undersøkelse: 21 Kommentar: Høy brukertilfredshet. Ligger over landsgjennomsnittet. Scorer bedre på alle de fleste punkter.

15 Kommentarer fra brukere og pårørende:
Tusen takk. Alt er ok. Har ingenting å klage på. Hjemmesykepleien er den største trygghet jeg har Jeg er kjempefornøyd med de ansatte som kommer hjem til meg. Å må jeg innom sykehjemmet er det helt topp. Mange ferievikarer å forholde seg til. Jeg savner å kunne ta mer enn en dusj i uka. Nye ansatte MÅ jo vise legitimasjon når de er her for første gang Er så takknemlig for god hjelp og støtte jeg får av hjemmesykepleien. Herlige, blide og omsorgsfulle ansatte kommer på besøk. Det lyser opp på dager som ikke alltid er like gode. Ønskelig om bedre presist oppmøte i helgene. Det beste fjordhotellet i Vennesla. Skulle ønske det var en kafe hvor han kan gå og sette seg ned å kjøpe et kakestykke og kaffe. Fantastisk betjening, de som arbeider fast. Mange fremmedspråklige som er vanskelige å forstå.

16 Oppsummering Svarprosenten har økt siden 2016 på alle områder. Dette er vi veldig fornøyd med. Landsgjennomsnittet vil si per i dag ca. 20 kommuner. Snittet kan endre seg ved årsslutt da det vil være flere kommuner å sammenligne seg med. NB! Ingen resultat for pårørendeundersøkelsen Venneslaheimen foreløpig. Ved en feiltakelse har pårørende-undersøkelsen for Venneslaheimen kun blitt sendt ut til pårørende til de samme som har deltatt på brukerundersøkelsen - 19 stk. Vi vil nå i ettertid sende ut til de resterende og resultatet vil bli presentert i årsmeldingen. På noen områder er brukere og pårørende mer fornøyde, mens på andre områder er de mindre fornøyde enn for to år siden. Stort sett kan vi konkludere med at brukere og pårørende stort sett er fornøyd med tilbudet fra helse og omsorg 


Laste ned ppt "Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google