Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON"— Utskrift av presentasjonen:

1 VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Presenter deg selv, scenariet, og eventuelle gjenstander du vil bruke. FASTSETTE NORMER FOR SAMTALENE Gå gjennom “grunnreglene” for samtalen, som bør inkludere deltakerne må anerkjenne hverandres erfaringer, det som blir sagt skal forbli fortrolig, og alle bør delta aktivt i samtalene EN KONTRAKT SOM KOSTER DYRT INTRODUKSJON VIS DETTE LYSBILDET:

2 VIS DETTE LYSBILDET: EKSEMPEL
Dette lysbildet “forteller historien,” som du eller en frivillig ansatt bør lese høyt. VIKTIGE PUNKTER Som tilrettelegger bør du sørge for å gå gjennom detaljene i den ansattes situasjon og følgene av den før du går videre til neste lysbilde. Sørg for at eventuelle historier de ansatte ønsker å dele er relevante for scenariet du holder på å presentere. EN KONTRAKT SOM KOSTER DYRT EKSEMPEL VIS DETTE LYSBILDET:

3 VIS DETTE LYSBILDET: EN KONTRAKT SOM KOSTER DYRT DISKUSJON
SVAR PÅ SPØRSMÅL Hva ville du gjort dersom du var Lars? Merknad til tilretteleggeren: La deltakerne svare fritt og diskutere mellom seg. Var det Lars gjorde akseptabelt? Nei. Ikke under noen omstendigheter skal vi betale for at en kundes familier reiser med ham eller henne, eller betale for en reise til Las Vegas eller andre destinasjoner som ikke er relatert til Tycos virksomhet. Å betale for kundereiser til et Tyco-anlegg kan tillates dersom det er gitt forhåndsgodkjenning. Lars burde rapportert om kundens forslag både til sin overordnede og til Tycos juridiske avdeling. Hvilke mulige konsekvenser og problemstillinger er knyttet til å betale for en slik reise? Ved å godta å betale for reisen, betaler Lars en form for bestikkelse. Dette er ikke bare forbudt etter Tycos reglement, men kan også være ulovlig. Lars' handling kan føre til at han blir møtt med sanksjoner fra selskapet, i ytterste fall avskjedigelse. I tillegg kan han bli anmeldt til politiet og straffeforfulgt. Ville omstendighetene vært annerledes dersom: Kundens familie ikke ble med ham på reisen? Dersom kunden ber om en tur til Las Vegas, er svaret fortsatt nei, dette er ikke akseptabelt. Reise må være direkte relatert til promotering, opplæring i eller demonstrasjon av selskapets produkter eller tjenester, for eksempel en befaring. Reisen hadde gått til et av Tycos anlegg, og ikke Las Vegas? Nei, forespørselens karakter endrer seg ikke så lenge kunden fortsatt vil at Tyco skal dekke reiseutgiftene til familien hans. Det ville imidlertid stilt seg annerledes dersom kunden ikke ba Tyco betale for familien. Se kommentarerene ovenfor. Å ikke vinne denne nye kontrakten ville innebære null bonuser til dette Tyco-foretaket? Nei. Tyco aksepterer ikke under noen omstendigheter noen former for bestikkelser. Selv om hensiktene til Lars kan være de beste, risikerer han både at Tyco og ham selv kan bli straffeforfulgt, og at Tycos omdømme blir skadet. EN KONTRAKT SOM KOSTER DYRT DISKUSJON VIS DETTE LYSBILDET:

4 VIS DETTE LYSBILDET: VIKTIGE PUNKTER EN KONTRAKT SOM KOSTER DYRT
Vis til Tycos anti-bestikkelsespolicy. Minn de ansatte på at i all samhandling med konkurrenter, kunder, leverandører og forhandlere, er det viktig å opptre ærlig, hederlig, og i tråd med alle gjeldende lover og regler. Vis til at bestikkelser kan anta mange former, blant annet: Penger Gaver eller godtgjørelser Returprovisjon (kickbacks) Urimelige rabatter eller overdreven provisjon Uvanlig eller skjult underhold, utgifter, eller politiske eller veldedige bidrag Jobbtilbud til kunder, deres familiemedlemmer eller venner Alt annet av verdi EN KONTRAKT SOM KOSTER DYRT RETNINGSLINJER VIS DETTE LYSBILDET:

5 VIS DETTE LYSBILDET: VIKTIGE PUNKTER
Avslutt slik du føler er mest hensiktsmessig, avhengig av ditt publikum, og hvordan de har reagert på og snakket om temaet og eksempelet. Oppsummer diskusjonene du har hørt. Benytt også anledningen til å understreke poengene fra tidligere om at ansatte skal opptre i tråd med Tycos verdier og etikk. Gjenta Tycos anti-bestikkelsespolicy, der den relaterer til problemstillingene og konsekvensene som ble drøftet i eksempelet. EN KONTRAKT SOM KOSTER DYRT OPPSUMMERING VIS DETTE LYSBILDET:

6 VIS DETTE LYSBILDET: VIKTIGE PUNKTER EN KONTRAKT SOM KOSTER DYRT
Minn de ansatte på at de ikke er alene når de tar beslutninger, og når de har spørsmål, er det viktig at de tar dem opp med andre. Understrek ressursene som er tilgjengelige for alle ansatte, dersom de skulle få behov for å ta en sak opp på et høyere nivå. EN KONTRAKT SOM KOSTER DYRT HVORDAN TA OPP EN SAK VIS DETTE LYSBILDET:


Laste ned ppt "VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google