Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON"— Utskrift av presentasjonen:

1 VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Presenter deg selv, scenariet, og eventuelle gjenstander du vil bruke. FASTSETTE NORMER FOR SAMTALENE Gå gjennom “grunnreglene” for samtalen, som bør inkludere deltakerne må anerkjenne hverandres erfaringer, det som blir sagt skal forbli fortrolig, og alle bør delta aktivt i samtalene GAVER FRA FORHANDLERE INTRODUKSJON VIS DETTE LYSBILDET:

2 VIS DETTE LYSBILDET: EKSEMPEL
Dette lysbildet “forteller historien,” som du eller en frivillig ansatt bør lese høyt. VIKTIGE PUNKTER Som tilrettelegger bør du sørge for å gå gjennom detaljene i den ansattes situasjon og følgene av den før du går videre til neste lysbilde. Sørg for at eventuelle historier de ansatte ønsker å dele er relevante for scenariet du holder på å presentere. GAVER FRA FORHANDLERE EKSEMPEL VIS DETTE LYSBILDET:

3 VIS DETTE LYSBILDET: GAVER FRA FORHANDLERE DISKUSJON SVAR PÅ SPØRSMÅL
Hva ville du gjort dersom du var Juanita? Merknad til tilretteleggeren: La deltakerne svare fritt og diskutere mellom seg. Er det Juanita gjør forsvarlig? Nei. Selv om det er tillatt for ansatte å motta gaver når de kommer sporadisk og har ubetydelig verdi, har Juanita tatt imot billetter til flere sportsarrangementer. På generelt grunnlag må gaver, måltider eller underholdning være i tråd med firmaets policy og lokale lover og regler. Hvilke mulige problemstillinger og konsekvenser kan oppstå fordi hun tar imot billettene? Det er hyppigheten av billettgavene, uavhengig av verdien, som skaper et uheldig inntrykk. Selv om Juanita ikke blir påvirket av å få billettene, kan forhandleren forvente fordelaktig behandling som gjenytelse. Hvis Juanita begynner å forvente å få billetter, er det en fare for at hun urettmessig tar igjen mot forhandleren dersom han slutter å gi dem til henne. Hvis Tyco holder på å forhandle frem en kontrakt med forhandleren som tilbyr billettene, og Juanita vet om forhandlingene eller er delaktig i dem, bør ikke billettene bli tatt imot fordi dette vil gi et uheldig inntrykk. Ville omstendighetene vært annerledes dersom: Kunden bare sendte Juanita ett sett med billetter til en tennisturnering de siste tolv månedene? Det kommer an på verdien av billettene. Forutsatt at verdien er lavere enn den som er satt som øverste grense, kan Juanita ta imot billetter til ett arrangement etter å ha tatt det opp med sin leder. Hvis verdien på billetten overstiger 125 USD, må hun innhente forhåndsgodkjennng ved å sende inn en søknad til Kunden sendte en bok til Juanita for å gi henne ideer til en ny markedskampanje? Dette er like fullt en gave, og de samme retningslinjene som er skissert over gjelder. Kunden inviterte Juanita med seg til et sportsarrangement slik at de kunne diskutere ideene hans til en ny markedskampanje? Beskjeden representasjon kan aksepteres når hovedhensikten ved den er forretningsrelatert. Siden både forhandleren og Juanita ville deltatt sammen, vil dette kategoriseres som representasjon, og dermed ikke bli ansett som en gave. Juanita bør innhente tillatelse fra lederen sin før hun deltar på arrangementet. GAVER FRA FORHANDLERE DISKUSJON VIS DETTE LYSBILDET:

4 VIS DETTE LYSBILDET: VIKTIGE PUNKTER
Vis til Tycos policy om interessekonflikter, gaver og representasjon. Minn de ansatte på at det ikke er tillatt å ta imot generøse gaver. Det kan skape et inntrykk av at vi forsøker å oppnå, eller å gi, gunstige forretninger ved å gi enkeltindivider personlige fordeler. GAVER FRA FORHANDLERE RETNINGSLINJER VIS DETTE LYSBILDET:

5 VIS DETTE LYSBILDET: VIKTIGE PUNKTER
Avslutt slik du føler er mest hensiktsmessig, avhengig av ditt publikum, og hvordan de har reagert på og snakket om temaet og eksempelet. Oppsummer diskusjonene du har hørt. Benytt også anledningen til å understreke poengene fra tidligere om at ansatte skal opptre i tråd med Tycos verdier og etikk. Gjenta Tycos policy om interessekonflikter, gaver og representasjon, der denne relaterer til problemstillingene og konsekvensene som ble drøftet i eksempelet. GAVER FRA FORHANDLERE OPPSUMMERING VIS DETTE LYSBILDET:

6 VIS DETTE LYSBILDET: VIKTIGE PUNKTER GAVER FRA FORHANDLERE
Minn de ansatte på at de ikke er alene når de tar beslutninger, og når de har spørsmål, er det viktig at de tar dem opp med andre. Understrek ressursene som er tilgjengelige for alle ansatte, dersom de skulle få behov for å ta en sak opp på et høyere nivå. GAVER FRA FORHANDLERE HVORDAN TA OPP EN SAK VIS DETTE LYSBILDET:


Laste ned ppt "VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google