Kjennetegn og følgevansker

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
19 Leseproblemer, myter og misforståelser
Advertisements

Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
15 Notater og markeringer i teksten
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
2 Leseferdigheter og lesevaner
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
”DYSLEKSIVENNLIG SKOLE”
Nettevett – utvidet versjon
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
DYSLEKSI OG DYSKALKULI
Leksehjelp En presentasjon av:. • Hvordan skal jeg hjelpe barnet mitt med leksene? • Hva er skolen sitt ansvar?
Fritidslederen min roper hjelp!
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Mestring.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
- roller og forventinger
Synger du sammen med meg
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
12 Reflekterende lesing.
3 Les bedre.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
MEG OG MIN DOWNLINE. FØRINGER TIL HJELP/SELVHJELP. Få en vellykket organisasjon.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Foreldre som gode leseveiledere
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
Skole/hjem samarbeid.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Lesing og lesestrategier
Skriving i begynneropplæringa
Info om barn og begreper
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
BIOGRAFIBIOGRAFI Leseboka s Arbeidsboka s
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Norskfaget i 1. klasse.
Lese- og skrivevansker
Studieteknikk Bison.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Velkommen til foreldremøte i 2d
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Velkommen til foreldremøte i 2a
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

Kjennetegn og følgevansker Dysleksi Kjennetegn og følgevansker

Leseproblemer: problemer med å lære bokstaver leser mye feil, eller hopper over ord leser langsomt forstår ikke meningen i det som leses mangler gode lesestrategier lett å forstyrre under lesing opplever at bokstaver og ord kan være urolige eller utydelige blir veldig sliten av å lese

Skriveproblemer: forveksler bokstaver skriver mange ord feil skriver ord slik de sies hopper over ord problemer med håndskrift bedre til å fortelle enn til å skrive

Språkvansker: problemer med å komme på ord uttaler lange, ukjente eller vanskelige ord feil problemer med å formulere fulle setninger vanskelig å forklare ting til andre Manglende begrepsforståelse!

Motivasjon leser lite eller ingenting - unngår lesing skriver bare når absolutt nødvendig opplever lesing og skriving som ubehagelig liker ikke å snakke i forsamlinger liten tro på seg selv

Hukommelse: vanskelig å huske beskjeder vanskelig å huske telefonnummer vanskelig å lære nye navn kan ha god hukommelse for hendelser

Sterke sider: nysgjerrig god fantasi flink til å løse problemer flink med hendene god forståelse av helhet og sammenheng

Kjennetegn på dysleksi vil forandre seg gjennom skolegangen og senere Kjennetegn på dysleksi vil forandre seg gjennom skolegangen og senere. Det vil også være stor forskjell på den som har strevet seg til en brukbar lese- og skriveferdighet og den som gir opp.

Følgevansker: Problemer med retningssansen Problemer med å lære klokka Grovmotoriske vansker (klossethet) Finmotoriske vansker uleselig håndskrift Problemer med ordenssansen Konsentrasjonsproblemer - oppmerksomhetsvansker Mangelfull begrepsinnlæring

Takk for meg! Min e-postadresse: Mitt telefonnummer: