Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Åslaug Bøhn Botnen, Tone Elin Mekki og Gerd Karin Nylund
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR.
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Pilotprosjektet så langt
Skreddersøm for ildsjeler
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Lærerkonferansen Lærerkonferansen april Nettstøttet læring Lærerkonferansen Vidar Lillehaug Anne Rørvik.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
OMJ-98 Avdeling for samfunnsfag Kompetansemøter mellom praksis og utdanning P 10/2005.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
TELEMEDISIN I REHABILITERING Bodil Helene Bach Rådgiver e-helse og telemedisin, NST Fra prosjekt til tjeneste……?
Dagens tjenester til personer med demens i Asker kommune
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Veiledning av studenter
Kunnskapsforberedelse og en ny reform EVUK prosjektet og erfaringer Tone Elin Mekki Senter for omsorgsforskning Vest Bergen
IA-nettverk Samarbeid mellom. Målsetting for IA-nettverk Gi økt kompetanse til nøkkelpersoner i bedrifter som vil forbedre sin praksis knyttet til Inkluderende.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Samarbeid fagskole høgskole
Regional kompetanseutvikling i tilknytning til DMS – erfaringer fra Midt-Troms og planer for videreutvikling.
TROMS Ø Nettbasert kompetanseutvikling
Overvekt og folkehelse Modellutvikling for samhandling mellom 1. og 2. linjetjenesten e-helseseminar oktober 2008 Helse Midt-Norge Randi Storset Pierre.
Innenfor rammen av Fosen DMS, som består av: Desentraliserte spesialisthelsetjenester Avdeling for observasjon og etterbehandling Helhetlig kompetanseutvikling.
TELEMEDISIN I REHABILITERING
KLINISKE FAGRINGER FOR KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
TROMS Ø Kompetansebygging i og mellom tjenestenivåene - en mulighet for alle!
VIDEOKONFERANSE I UNDERVISNING OG VEILEDNING ved Nasjonalt senter for telemedisin Bodil Bach Regionkontakt Helse Øst Nasjonalt senter for telemedisin.
RUFIT Bioingeniørfaglig institutts rådgivende utvalg for Immunologi og transfusjonsmedisin Blod i sentrum, nasjonal blodbankkonferanse sept Teresa.
Geriatrisk ressurssenter – en del av Samhandlingsarena Aker –
Høgskolen i Bergen’s arbeid for læring og deltakelse av språklige minoriteter i barnehager og skoler Innlegg ved førstelektor Ida M. Knudsen på Fylkesmannens.
Erfaringer med bruk av videokonferanse i Helse Stavanger, Psykiatrisk klinikk Berit Lode Helland, opplæringskonsulent.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Et prosjekt støttet av Helsedirektoratet
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Statusoppdatering utviklingssentrene i Buskerud
Demensomsorgens ABC.
Nye nett- og praksisbaserte grunnskolelærerutdanninger GLU-NP 1-7 og GLU-NP 5-10 Programansvarlig 5-10.trinn Nils Ole Nilsen:
Eldreomsorgens ABC Demensomsorgens ABC En bedriftsintern opplæringsmodell for primærhelsetjenesten.
En bedriftsintern opplæringsmodell for primærhelsetjenesten
1 Etablering av dag- og avlastningstilbud til yngre med demenssykdom i Modellkommuneprosjektet Inger Lise Sørensen Avd.leder / Prosjektkoordinator.
ASP-basert Helpdesk for Veterinærinstituttet ASP-based Helpdesk-system for Norvegian Veterinary Institute.
Høgskolen i Oslo Biblioteksvar.no Høgskolen i Oslo 23. januar 2008 Marie Solum Hansen Jørn Helge B. Dahl
”Gjensidig Hospitering 2008” Prosjekteier: Nygård Undervisningssykehjem Vestfold Prosjektfinansiering: Helsedialog Som følge av Fyrtårnsprosjektet ”helhetlig.
Institutt for spesialpedagogikk VELKOMMEN TIL INSTITUTT FOR SPESIALPEDAGOGIKK INFORMASJONSMØTE FOR NYE MASTERSTUDENTER 12. AUGUST KL. 10:15 -12:00, AUD.
Prosjektplanen og rolleavklaringer
INFORMASJON OM ELDREOMSORGENS ABC
Tone Handegård Database for Fagbibliotek Tone Handegård VID 2001.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Mulighetene for en videreutdanning
Gruppelederopplæring Nord-Troms oktober 2008
Bjørgene omsorgssenter undervisningssykehjem
Vi får Vestfold til å gro
NVU-konferanse mars 07 Videreutdanning i organisering og veiledning av støttekontakter, avlastere og frivillige Erfaringar frå opptrapping og utviding.
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
A. Tønsberg og E. Thygesen
Utskrift av presentasjonen:

Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten EVUK 2004 - 2007 Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten

EVUK Pilotprosjekt Samarbeid mellom 4 kommuner og Høgskolen i Bergen Kompetanseheving for ledere, sykepleiere, vernepleiere, hjelpepleiere og omsorgsarbeidere

EVUK – prosjektet: http://www.hib.no/aktuelt/nyheter/2007/06/EVUK-prosjekt.asp

Fordypning i DEMENS Høst 2005 – sommer 2007 Delprosjekt av EVUK: Fordypning i DEMENS Høst 2005 – sommer 2007

”Lær demens med bredbånd” Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse, Tønsberg Høgskolen i Vestfold Nasjonalt senter for telemedisin, universitetssykehuset i nord-Norge Samarbeidsgruppene: Bergensgruppa, Nøtterøy gr.1 og gr. 2

”Bergensgruppa” Christina Løtveit Fosse Irmelin Agnethe Sande Margunn Lofthus Liv Skutlaberg Heidi Lohne

Samarbeid på tvers av kommunene Lindås Kvam Tysnes

Samarbeid i praksis: PC Telefon E-post Reiser/møteplasser Diskusjoner PBL

forts.samarbeid i praksis: Chat Diskusjonsforum Videokonferanser It`s learning

It`s learning: Elektronisk støtteprogram for studenter Tilgang til bibliotek Databaser til søking i faglitteratur og forskning Kommunikasjonsverktøy mellom student/lærer/veileder Diskusjonsforum, chat, e-post

Utvikling: Opplæring i ny programvare; ”Lær demens med bredbånd” Bli kjent-tur til Tønsberg Opplæring i PBL (problembasert læring) Fra frustrasjoner til mestring

Videokonferanser: Medievegring Gradvis tilvenning Utvikling fra nervøs opptreden til faglig fokuserte innlegg Personlig utvikling Rollespill Nye muligheter

Utfordringer og frustrasjoner: Mangelfull informasjon Usikkerhet om opplegget og PBL Tekniske problemer Ønske om mer faglig fokus Uklare forventninger til oss Vanskelig å samle gruppen, store geografiske avstander Mangelfullt teknisk utstyr i kommunene Turnusarbeid og familieforhold

Velfungerende faktorer: God tilrettelegging fra arbeidsgiver Fri fra jobb for å delta i studiene Stor fleksibilitet fra veiledere, lett å ta kontakt med , raske svar på spørsmål Høy motivasjon for læring i gruppen En godt fungerende studiegruppe

Motivasjonsfaktorer: Gode forelesere Kontaktnett Ønske om å lære mer om demens! Ønske om ny ”giv” i det daglige arbeidet i eldreomsorgen Behov for tilhørighet i et større fagmiljø

Hva kan bli bedre? To-veis videokonferanse-utstyr i kommunene God informasjon i oppstarten Programvare for Chat Gjennomtenkte arbeidsmetoder

Muligheter på tvers av kommunene: Samlinger Gruppeveiledning Dele kunnskap Refleksjoner Lære av hverandre Andre synspunkter / ideer

forts. muligheter på tvers av kommunene Større faglig bredde i grupper m/deltakere fra ulike arbeidssteder Større faglig miljø Lett å nå ekspertise

På jakt etter nye utfordringer Nytt prosjekt fra Høgskolen i Bergen: ”Faglig utviklingsarbeid og prosjektarbeid”

Utarbeidelse av prosjektplaner etter behov og ønske i kommunene: Lindås Kvam Tysnes

De ulike prosjektene: Prosjektplan for oppstart av: Lindås: Forsterket skjermet enhet. Kvam: Dagsenter for personer med demens. Tysnes: Dagsenter for personer med demens.

Status for prosjektene i dag: Lindås? Kvam? Tysnes?

Takk for oppmerksomheten!