Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTorfinn Ødegård Endret for 9 år siden
1
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI 19.10.2005 Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar
2
Hvem er vi? l Tanja Strøm –hovedbibliotekar, leder faglig utvikling l Kari Mitchell –underdirektør, daglig ansvar for Læringssenteret
3
Dagens tekst om Læringssenteret l Kari –organisasjon –læringssentermodell – historie, innhold l Tanja –teamorganisering –kompetanseutvikling
4
Fra bibliotek læringssenter l Bakgrunn l Forbilder l FBI 2000 l 2005: Læringssenteret l ”Teaching and Learning” l Sheffield Hallam University Learning Centre l Treårig prosjekt i P52
5
HiO Læringssenteret
6
l Virksomheten knyttet til og regulert av bl.a.: –Strategiplan for HiO 2004-2007Strategiplan for HiO 2004-2007 –HiOs budsjett –HiOs FoU-strategi 2001-2005, kap. 3.3.4 og 5.1HiOs FoU-strategi 2001-2005 –Plan for Læringssenteret 2004-2007Plan for Læringssenteret 2004-2007 –Læringssenteret - plan for personal- og kompetanseutvikling 2005 - 2007Læringssenteret - plan for personal- og kompetanseutvikling 2005 - 2007
7
Fysisk organisasjon – nå HiO Læringssenteret AV-tjenesten”Enhet Turid” LS P52LS JBI ”Enhet Ingrid” LS PPLS ØKSLS IU
8
Fysisk organisasjon – ca. 2007 HiO Læringssenteret Framtidig ”Øvre campus” LS P52/JBI/AV-tjenesten Pilestredet 52 Framtidig ”Nedre campus” LS PP Pilestredet Park LS ØKS LS IU Pilestredet 35
9
Ansatte i Læringssenteret l Kategorier l Ulik kompetanse
10
Bibliotekansatte - alderssammensetning Fra undersøkelse foretatt i 2004
11
Brukerne - arbeidsplasser l Stort antall integrerte pc-arbeidsplasser l Gruppearbeidsplasser l Leseplasser
12
Brukerne – tilgjengelighet, sted l Brukerne kan - –legge hele sin arbeidsdag til høyskolen og læringssenteret – –eller arbeide hjemmefra med tilgang til læringssenterets ressurser
13
Brukerne – tilgjengelighet, tid l Åpningstider varierer – avhengig av personalressurser Åpningstider l Ønske om ”24/7”
14
Læringssenteretablering l Størrelsen spiller en rolle
15
Læringssenteretablering, forts. l Lokaler – sentralt plassert – fleksibilitet
16
Læringssenteretablering, forts. l All utvikling skaper utfordringer for personalet –Større enhet – økt behov for spesialisering –Ønske om en variert arbeidsdag
17
Læringssenteretablering, forts. l Samspill med avdelingene
18
Personalet - kompetanse l Teamarbeid l IT l AV l Pedagogikk l Formidling l Vevarbeid l Prosjektarbeid l Forhandlingsteknikk
19
Personalet - kompetansebehov l Pedagogisk kompetanse l FoU-støtte l IKT-kompetanse l Spesialisering l Publikumsbetjening l Markedsføring og kommunikasjon l Nettverksbygging
20
Personalet - arbeidsoppgaver l Veiledningsoppgavene omfatter – tradisjonell referansetjeneste – helpdesk for IKT og AV – ”Spør en bibliotekar””Spør en bibliotekar”
21
Personalet – arbeidsoppgaver, forts. l Mye mer undervisning enn tidligere Mye mer undervisning enn tidligere l Annerledes undervisning enn tidligere l Informasjonskompetanse Informasjonskompetanse
22
Bibliotekpersonale. Endringer innen bibliotekundervisning
23
Ønske fra undervisningspersonale: Hvem skal undervise i informasjonskompetanse?
24
Teamstrukturen l Team for: –BIBSYS, fjernlån og statistikk –Informasjon og publikumstjenester –Samlingsutvikling –Tidsskrifter og elektroniske ressurser –Undervisning
25
Teamstrukturen l Team er et middel, ikke et mål!
26
Fordeler l Bidrar til effektiv koordinering av Læringssenterets tjenester l Forenkler kommunikasjon og informasjonsflyt l Muligheter for at teamene i større grad kan organisere seg selv, og ha frihet under ansvar l Mulighet for å dra nytte av synergieffekter på bakgrunn av ulikheter i personlige egenskaper og faglig kompetanse (1+1=3). Teamroller.
27
Fordeler, forts. l Kan ha tverrfaglige ferdigheter på høyt nivå l Letter arbeidet med å skape et felles arbeidsmiljø og tilhørighet. l Muligheten til å arbeide mot felles mål og resultater l Mestre kompleksitet l Spesialisering!
28
Forbedringsmuligheter l Teamroller l Kommunikasjonen på tvers av teamene l Prosesser l Kunnskap om hva som stopper eller bringer en prosess videre.
29
Samarbeidspartnere l Undervisningspersonalet l IT-seksjonen l Innovasjonsrådet Innovasjonsrådet l Avd. JBI l Andre fag- og forskningsbibliotek l BIBSYS l Prosjekter l Underviser hos andre
30
Vi har forsøkt å formidle noe om Læringssenteret ved HiO: l organisasjon l modell –historie –innhold l teamorganisering l kompetansebehov
31
Høgskolen i Oslo Takk for oss!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.