Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
A. Tønsberg og E. Thygesen
Bedre kvalitet gjennom økt kompetanse? Undervisningssykehjemmet i Agder (USP – Agder) Del A. Presentasjon av et kompetanseutviklingsprogram i Undervisningssykehjemmet, Agder Del B. Evaluering og drøfting av videreutdanning i eldreomsorg for hjelpepleiere og omsorgsarbeidere ( ) Del C. Helsepersonells kompetanse – en drøfting A. Tønsberg og E. Thygesen
2
Del A Kompetanseutviklingsprogrammet
Samarbeidsavtale med SKUR (Statens Kunnskaps- og Utviklingssenter for helhetlig rehabilitering) Samarbeidsavtale med Høgskolen i Agder A. Tønsberg og E. Thygesen
3
Del B Evaluering av videreutdanning i eldreomsorg - metode
Undersøkelse av videreutdanningen før utdanningen startet (høst 01) og etter avslutning (vår 2003) Spørreskjema om egenvurdert kompetanse og holdninger Intervju med ledere av helse- og omsorgstjenestene et år etter avslutning A. Tønsberg og E. Thygesen
4
Del B: Evaluering av videreutdanning i eldreomsorg - resultater
Deltakerne gir uttrykk bedret kompetanse. Lederne mener deltakerne har fått styrket personlig kompetanse samt økt selvtillit, både i forhold til egen virksomhet, men også i forhold til å formidle kunnskap til medarbeidere. En spredningseffekt i arbeidsmiljøet forutsetter informasjon og tilrettelegging fra leder Kompetanseheving består av mer enn tradisjonell undervisning. Eksempler på kompetansehevingstiltak: refleksjonsgrupper, lederutvikling, temasamlinger, inspirasjonsdager, tilrettelegging for fagutviklingsprosjekter o.l A. Tønsberg og E. Thygesen
5
A. Tønsberg og E. Thygesen
Del C Helsepersonells kompetanse: Oppbygging av kompetanse på flere nivåer Kontinuerlig faglig oppdatering i forhold til de konkrete oppgavene helsearbeiderne til enhver tid møter (undervisning) Tilrettelegge for kontinuerlig refleksjon over hvordan omsorgen ytes – ”medmenneskelighet” (lederutvikling, samtalegrupper, dialog i avdeling) Utvikling av kompetanse til å leve med en etisk usikkerhet knyttet til de dilemmaer som alltid vil oppstå i møte med brukeren. Dette skjer også primært gjennom etisk refleksjon (lederutvikling, samtalegrupper, dialog i avdeling) A. Tønsberg og E. Thygesen
6
Personlig kompetanse hos helsepersonell
Teoretisk kunnskap Praktisk kunnskap Etiske prinsipper Etisk usikkerhet Etiske dilemmaer Verdier Holdninger Folkeskikk Omsorg Faglighet Medmenneskelighet Etisk refleksjon A. Tønsberg og E. Thygesen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.