NIVÅSTIGEN Gå gradene 4 Avhengig av utv.nivå, ikke alder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Betingelser for motorsykkelkjøring for barn
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Idrettens barnerettigheter og Bestemmelser om barneidrett
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Månedsevaluering november 2011
Med Bodø Orientering. Intro • Denne presentasjonen skal ikke være en fasit, men ett hjelpemiddel for de som skal til årets Hovedløp. Jeg skal komme med.
Opplæring i orientering
Talentutvikling i barneidrett OG BARNEKULTUR
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Oppskrift: Hvordan lage o-tekniske treninger
Språk, Tekst og Kommunikasjon
Kroppsøvingsdidaktikk
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
STASJONSUNDERVISNING
Rolighetsmoen barnehage
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Impulsuka 2013 Kristiansand
Barns læring, voksnes ansvar!
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Prinsipper for løypelegging:
Nybegynnerkurs i orientering
"God bagasje på livets reise."
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Orienteringsstrategi - veivalg Løpsforberedelse CraftCup og testløp VM jr Pinseløp i Hedmark Løten og Hamar.
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Fysisk aktivitet.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Samtaleverktøyet «Gode vaner for god helse» er utviklet av Kreftforeningen i samarbeid med helsesøstre og fysioterapeut. Målgruppen for samtaleverktøyet.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Forslag til endring i forskrift :
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Rom og form -hva er geometri for de minste barna? F1A+B 5.sept 2008
Hva er et kart? ”Et kart er en tegning av et stort eller lite område av jordoverflaten sett rett ovenfra!”
Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.
PROGRESJONSPLANER FOR DE ULIKE FAGOMRÅDENE TIØRINGEN BARNEHAGE SAMMEN OM EN GOD BARNDOM!
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS SEPTEMBER 2016 MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS SEPTEMBER 2016 Så har vi kommet noen uker inn i det nye barnehageåret, og nye barn og voksne.
Kroppsøving # Formål # Hovedområder # Vurdering # Mål og tiltak.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
UTEOMRÅDET Leiktun barnehage Verdens beste kommune for naturglade mennesker.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
1 Lekens betydning for barn på sykehus Støttende tiltak for barn med smerter.
Kurs i kart og kompass. Storgt. 3 (møterom 1 i 3
Velkommen – presentasjon av deg selv
Lekens egenverdi.
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Kart og Kompasskurs DNT Oslo og Omegn 2.mars 2017
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Oktobernytt Nå er virkelig høsten her med alt av vær som det kan tilby! Barna får mange ulike erfaringer med været gjennom at vi går ut hver dag- uansett.
Modul 7.0 Presisjonsidrettenes egenart og mangfold
Virkemidler - i reklame.
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Workshop: Aktivitetsløype Lederkonferansen
- eksempel fra KROPPSVØING
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Venner & valg Velkommen.
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Følelser Læring for livet 9.trinn.
Modul 1.1 Utvikling av skiferdighet
Utskrift av presentasjonen:

NIVÅSTIGEN Gå gradene 4 Avhengig av utv.nivå, ikke alder Treningstips for trinnene: www.orientering.no/treningstips Grunnlag for klasseinndeling og løypelegging: A – D: N – Åpen (u – tid), D/H - 10 C – E: D/H 11 – 12N E – J: D/H 11 – 12   J Høydekurveforståelse nivå 4 I Grov retningsløping C - løyper H Finorientering med kompass nivå 3 G Gjøre enkle veivalg F Orientere kartet ved hjelp av kompass E Kutting mellom ledelinjer nivå 2 D Orientere etter ledelinjesystemet N - løyper C Avstikkere fra ledelinjer B Orientere etter enkle ledelinjer nivå 1 A Forstå karttegnene, orientere kartet 4 3 2 1

NIVÅ 0 - Terrengtilvenning Det er viktig å få barna til å trives og føle seg trygge i skogen. Aktiviteter i skogen gjør kroppen sterkere, mer utholdende og styrker den motoriske utvikling. ”Ekte lek er en miljøavhengig sosial virksomhet der interaksjonen skjer gjennom utstrakt bruk av grovmotorisk atferd. Ekte lek er fri lek; lek på barnas premisser ut fra deres forutsetninger på det utviklingstrinnet de står på.” Asbjørn Flemmen

LEK - MOTORISK UTVIKLING Grunnleggende naturlige bevegelser: - gå, løpe, hoppe, klatre, smyge osv. Ferdighetsrelaterte bevegelser: - bevegelsene et redskap for å nå et mål Koordinative bevegelser: - samordning av bevegelser/automatisering Lek => idrett: bevisst styring av aktiviteten mot idrettsspesifikke ferdigheter

Viktig å huske på: Valg av terreng – start med det enkle Trygghet – avgrensning Repetisjon – variasjon = mestring + glede Lekbetont – fritt/styrt Utfordring – gir spenning Valg av leker – tilpasset Terrengleker: s.16 – 17 i perm, 11 – 13 idehefte

NIVÅ 1: Kartforståelse og ledelinjer Orientering er et språk som skal læres, jo yngre du er når du lærer dette, jo lettere og bedre lærer du det. Derfor er det viktig å bruke mye tid på å lære seg språket orientering. Start med basisferdighetene, øk deretter vanskelighetsgraden

BARN OG KARTFORSTÅELSE s. 5 – 14 i perm Barn helt ned i 3års alder klarer å finne en gjemt leke ved hjelp av et kart, dersom kartet over rommet der leken er gjemt er orientert. Jo eldre barna er (6 – 8år), jo mer informasjon kra kartet kan de nyttiggjøre seg og de finner frem om kartet ikke er orientert.

KARTFORSTÅELSE For å forstå orienteringsspråket må du ha følgende ferdigheter: Romoppfatning: Et kart er en tegning av virkeligheten Klare å se hvordan detaljene er plassert i forhold til hverandre

KARTFORSTÅELSE Symbolforståelse: hva de betyr og hvordan de er virkeligheten Hvitt = vanlig lettløpt skog Gult = åpne områder Grønt = tettere vegetasjon Blått = ”vått” Brunt = høydeformasjoner Svart = ”hardt”