Evaluering av ”Jakten på den trygge base”!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Hva har vi oppnådd i psykiatrien
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Hurum PPTs erfaringer med LP
Habiliteringsteamet for barn og voksne
Pedagogisk analyse.
Stenrød Barnehage i Halden
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
| Veien til egen bolig NFU's konferanse 13. november 2007 | 1 Statusrapport om utviklingshemmedes levekår, tjenestetilbud og rettssikkerhet.
Fra forvaring til frihet
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
AAa /ØKS/Lillehammer Erfaringskonferansen 2008 Noen tanker og refleksjoner på slutten av en flott konferanse.
Plass for psykologien i psykiatrien? Faget, makten og æren
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
Tidlig inn- opplæringspakka Barn i rusfamilier Barn som bekymrer
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
MED FAMILIESENTER FORSØKET MED FAMILIESENTER • I St.prep.nr 1 (2000/2001) Sosial og helsedepartementet, som en del av Opptrappingsplan for psykisk helse.
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Buskerudregionens incestsenter
Borgestadklinikken BA
Joachim Bjerkvik
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Målrettet motivasjon av ansatte for fagutvikling
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Visjon: Mestre eget liv uten avhengighet av rusmidler Styret i Rusbehandling Midt-Norge HF TSB innenfor DPS’ene.
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Hva er en artikkel?.
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
Sosial integrering av mennesker med psykiske problemer
Tiltak for utsatt ungdom i Stjørdal
Sted/Dato endres i topp-/bunntekstPresentatør/Virksomhet endres i topp-/bunntekst PROSJEKTET: ”BARN I RUSFAMILIER”
”Kompetanseutvikling i bruk og evaluering av kartleggingsverktøy for pasienter med samtidig rus og psykiatriproblematikk”. Erfaringskonferanse Oslo.
- Rask og god hjelp til ungdom med rusproblemer og psykisk lidelse
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
LØKTA Interkommunal kvalitetsutviklingsenhet for helse- og sosialtjenesten i Midt-Troms.
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Mestring gir trivsel og trygghet Avdelingssykepleier Cecilie L
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Etikk i pedagogisk arbeid
Samhandling Nyskaping Optimisme Raushet STYRINGSDOKUMENT FOR BARNEHAGEN ER: 1. BARNEHAGELOVEN 2. RAMMEPLAN 3. ENKELTE KOMMUNER HAR UTARBEIDET LOKALE STYRINGSDOKUMENT.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Gruppe for seponering av B-preparater
Lek og Læring i barnehagen
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Erfaringer med samhandlingsreformen
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
ET HELHETLIG OG TILPASSET TILBUD TIL RETT TID
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Bo-team Metodebok i boligsosialt arbeid Bo-team Fra prosjekt til metodebok.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Utvelgelser og utvikling av lederkandidater i kommunal sektor
Verktøy for å kartlegge holdninger
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Evaluering av ”Jakten på den trygge base”! Erfaringer fra Familieenheten på Hov, Avd. for rusrelatert psykiatri og avhengighet. Monica Søfferud, Enhetsleder Jim Skarli, prosjektleder Erfaringskonferansen 21.- 22.sept 2011

Familieenheten på Hov i Land Målgruppe: Voksne med rusavhengighet, som har omsorg for små barn. Barna legges inn sammen med foreldrene. Behandling: Mentaliseringsbasert, gitt i en dynamisk vekselvirkning mellom gruppeterapi og individualterapi Kapasitet: 10 familier. Familiene bor i egne boliger på institusjonsområdet. Barnehagetilbud Det kan gis et tilpasset skoletilbud på videregående nivå. Regionalt opptaksområde Kontakt oss på tlf 61129200 Besøksadresse: Sentrumsveien 17 2860 Hov Familieenheten- ”connecting minds”

Familieenhetens rammer Behandlingstiden kan variere fra 3 til 12 mnd. Behandlingspersonalet er organisert i to tverrfaglige behandlings- team. Egen barnehage for pasientenes barn. Omsorgskompetanse arbeid. Videregående skole gir et tilbud til våre pasienter Det opprettes ansvarsgrupper bestående av sosialtjeneste, barnevern, og andre aktører rundt hver familie. Følger behandlingen, med tanke på å sette kommunen i stand til å videreføre behandlingen etter utskriving.

Familieenheten på Hov i Land Psykisk helse Rusmestring Omsorgsevne Mentaliseringsbasert behandling i en dynamisk vekselvirkning mellom grupper og individualterapi. Familieenheten- ”connecting minds”.

Mentalisringsbasert behandling Behandlingsblomsten Foreldre- gruppe Småbarns- gruppe Spebarns- gruppe Stor- gruppe Familien Samspills- Veil. Eksplisitt mentaliserings- gruppe Helse Rusmestring Omsorg Mamma Pappa Små- gruppe Individual- samtaler Dette er det pasientene møter – et komplisert behandlingssystem som de skal orientere seg i. Tilknytningsteori Team Miljøterapi Pasienten Bhg. Ukeslutt- gruppe Mentalisringsbasert behandling

Mentalisering Forstå seg selv utenfra og andre innenfra Tenke om følelser, og føle om tanker Gi følelser og opplevelser et språk ”Minding the baby” Refleksjon, undring, speiling, nysgjerrighet

Jakten på den trygge base Bakgrunn Ytre endringspress- helseforetaksreformen Behov for samkjøring av de ulike tiltakene og en felles grunnforståelse

Visjon Å bli en spydspiss innenfor spesialisert behandling av rusmisbrukere som har barna sine med seg i behandlingen.

Prosjektperiode 2007- 2010 2007 Forberedelse til prosjektet Innføring i teori og metode. Begynnende endringer i behandlingsprosessen 2009 Fordypning i teori og metode Konsolidering. Utvikling av vedlikeholdsprogram. Overføring av kunnskap til samarbeidende tjenester; kommunale o.a.

Prosjektperiode 2007-2010 Avtale med Mentalisering.no. Professor og psykiater Finn Skårderud og psykolog Bente Sommerfeldt har stått for undervisning og veiledning på 17 fagdager i prosjektperioden. 4 fagdager med Kjerstin Søderstrøm

Metoder i gjennomføringen Ekstern undervisning Ekstern veiledning Gjennomgang av videoopptak Rollespill Intern veiledning Intern undervisning

Ansatt Familieenheten ”Etter hvert, når vi kom gjennom det, så hadde vi jo med eget klinisk materiale i veiledningen. Det kunne være videomateriale fra gruppeterapi, individualterapi, behandlingsmøter, andre typer møter.” Ansatt Familieenheten

Terapeutiske endringer Spesialpsykolog tillagt veiledningsansvar. Implementert endringer i gruppestruktur. 3- årig høyskoleutdannet personale fikk individualterapiansvar. Fokusområder: Rus- Psykiatri- Foreldrekompetanse

The pure and simple truth is rarely pure and never simple! Evaluering The pure and simple truth is rarely pure and never simple! Oscar Wilde

Formål Å evaluere graden av måloppnåelse i Jakten på den trygge base Å gjennomføre en vurdering av kvaliteten på prosjektetstyringen.

Problemstillinger 1. I hvilken grad har en lykkes med og implementere en mentaliseringsbasert behandlingsmodell i Familieenheten? 2. Hvor god har prosjektstyringen i ”Jakten på den trygge base” vært?

Metode og datagrunnlag Case studie Kvalitativ metode 10 semistrukturerte intervjuer Dokumentanalyse Observasjon/deltagelse

I hvilken grad har en lykkes med å utvikle og implementere en mentaliseringsbasert behandlingsmodell i Familieenheten?

De som aldri har gjort en feil, har aldri prøvd noe nytt. Prosjektet er på mange måter vellykket da en har nådd en rekke sentrale målsetninger, f.eks i f.h.t kompetanseøkning. Samtidig foreligger det forbedringspotensial på noen områder. De som aldri har gjort en feil, har aldri prøvd noe nytt. Albert Einstein

Implementeringen av en mentaliseringsbasert behandlingsform må forstås som en dynamisk og vedvarende prosess. Prosjektperioden må forstås som et grunnleggende fundament for å videreutvikle en slik behandlingsform.

Prosjektleder Jakten på den trygge base Observerte effekter Økt fagkompetanse En helhetlig tilnærming til pasientbehandlingen og et enhetlig fagspråk i personalgruppen. En svært positiv effekt på arbeidsmiljøet i enheten. Min oppfatning er at det er veldig vellykket fordi vi har fått en felles behandlingstenkning, felles måte å tilnærme hos pasienter på. Prosjektleder Jakten på den trygge base

Kritisk faktor Å opprettholde og videreutvikle kompetansen på mentalisering, i etterkant av den formelle prosjektperioden.

Anbefalte tiltak. Implementering av strukturelle endringer i samsvar med faktiske endringer i organisasjonen. En helhetlig gjennomgang av behandlingsgrupper for slik igjennom å spisse strukturen i forhold til mentalisering som behandlingsform.

Ansatt ved Familieenheten Anbefalte tiltak En gjennomgang av tiltak for pårørendearbeid og informasjon til denne gruppen. Jeg tenker at vi kunne ha gjort det mer systematisk, eller reflektert rundt hvordan skal vi jobbe med pårørende. Ansatt ved Familieenheten

Anbefalte tiltak Det bør utarbeides tiltak for å sikre at kompetanse opprettholdes, videreutvikles og overføres nyansatte og slik igjennom implementeres og utvikles i organisasjonen.

Suksessfaktorer Et sterkt ytre endringspress (Helseforetaksreformen). En indre erkjennelse og aksept for nødvendigheten av endring

Suksessfaktorer Relevant fagkompetanse internt i enheten. Evne til å knytte kontakter med sterke eksterne fagmiljøer. Inkludering av hele personalgruppen i prosjektet.

Suksessfaktorer Et undervisnings- og veiledningsopplegg som oppfattes som hensiktsmessig og utviklende av personalet. Sterkt engasjement og risikovilje hos prosjektledere og sentrale fagpersoner.

Gruppeprogram Tid Man Tir Ons Tor Fre Lør/søn 0800 Barn i barnehagen 0830-0900 Morgenmøte 0930- 11.30 Foreldre- mentlisering Gruppe. Psykoedukativ Smågruppe 1. Terapigruppe Eksplisitt mentalisering gruppe Storgruppe 11.30-12.00 Lunsj 12.15 Smågruppe 2 Spe og Småbarns- 13.30 Ukeslutt