Prosedyrer - et hverdagsdilemma

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markus Zusak.
Advertisements

Gangen inn i ”nybygget” sett fra trappa opp til Kuha-avdelingen.
Kompetanseprogram for informasjonssikkerhet
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Møteplass for etisk refleksjon
NYHET FRA UTDANNINGSDIREKTORATET
ATACAMA-ØRKENEN SAN PEDRO.
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
KOLLEGASTØTTEORDNING VED SYKEHUSET I VESTFOLD
Landsomfattende Håndhygienekampanje
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
“Beste praksis for isolering ved arbeid på hydrokarbonførende utstyr”
Individuell plan: ”Gjør det så enkelt som mulig”
Selvdialysesenteret Sykepleier Elisabeth S. Hoel
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Aksel Sandemose.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
eHelseopplæring i sykepleierutdanningen – et stebarn?
Elin Capell Ingvild Hatling Marianne Barø
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Etikk og brukermedvirkning
Utdanningsforbundet Halden
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Hvordan jobbe kunnskapsbasert?
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
Skien kommune.
Aktuelle temaer for skolens virksomhet
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
KLINISKE FAGRINGER FOR KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Hvordan skape og opprettholde læringstrykket i organisasjonen? Vårsymposium Drammen 21.april 2009 Jarl Inge Wærness
Nasjonale prøver.
Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 11. desember 2013 Årsplaner på USIT.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Arbeidet med Kjønnslemlestelse på NKVTS Inger-Lise Lien.
Pilot i Luftforsvaret.
Daglige stand-up møter er destruktive
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
ETIKKKAFFE Høstkonferansen Bodø 7 og 8 Oktober 2014 Elin Johansen, Dønna sykehjem.
Formidling av forskning til brukere: Nettportalen «Sunn Skepsis» Erfaringskonferanse om kunnskapsbasert praksis 12. februar 2013 Astrid Austvoll-Dahlgren,
Helsebiblioteket.no – gratis kunnskapsressurser for helsepersonell
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Erfaringer med omsorgsteknologi
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Pasientforløp ”hjem til hjem”
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Konferanse Tromsø mai 2010 Kai Brynjar Hagen 1 Kompetanseutvikling som samarbeidstiltak mellom Nordlandssykehuset og kommunene Kai Brynjar Hagen.
Barns perspektiv Tine T, Fredrik og Christine F1A.
Sneak peek og svar på spørsmål Ulf Jarre Jerpseth & Gyda Kjekshus
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Fremtidens spesialsykepleiere
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Standardisert pasientforløp Kronisk lymfatisk leukemi
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
FRA OBSERVASJON TIL MOTIVASJON Hvordan endre foreldres mobilbruk
Utskrift av presentasjonen:

Prosedyrer - et hverdagsdilemma Heidi Ness Johnsen 12. februar 2013

En historie fra Bergen http://www.google.no/imgres?imgurl=http://images.superbest-web.facility.dir.dk/PRODUKTER/Kolonial/Sukker%2520%26%2520Mel%2520mm/Sukker/2119c1b9b51eec5e5c404fdcf572a4a7.jpg&imgrefurl=http://www.superbest.dk/produkt/dansk-sukker-2kg&usg=__EBqqNB-fPIzzM8mzzK23QKojE1Q=&h=395&w=395&sz=22&hl=no&start=15&zoom=1&tbnid=0Cc4FLtgnkrMGM:&tbnh=124&tbnw=124&ei=_8jzUOeXD6GN4ASuvIGACw&prev=/search%3Fq%3Ddan%2Bsukker%26um%3D1%26hl%3Dno%26sa%3DX%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1, siste lest og nedlastet den 14. januar 2013

Erfaringsreisen BILLETT: Nåtiden til fremtiden AVGANGSTID: Nå INNSJEKKINGSDATA: Heidi Ness Johnsen ADRESSE: Akershus universitetssykehus, 1988 – off godkjent sykepleier 2005 – Master UIO 2009 – Kunnskapsbasert praksis ANKOMSTTID: Kontinuerlig http://bilde.dinside.no/fly-forsker+p%E5+luftvirvler.jpg?o=4569984&w=&h=&ee=1351775419, bildet er sist lest og lastet ned fra internett den 14. januar 2013

Å arbeide kunnskapsbasert – erfaringer http://www.hib.no/senter/kunnskapsbasert/om/default_clip_image002_0000.gif, sist lest og hentet fra internett 14. januar 2013 Å arbeide kunnskapsbasert – erfaringer Systematisk utarbeide kunnskapsgrunnlag Å bruke kunnskapsgrunnlaget

Pasientens opplevelse, å handle samt erkjenne kompetansebehov

Å vite om og ha tilstrekkelig kompetanse samt Tilgjenglighet og vurderinger i situasjonen

Å vite hva, hvordan og hvorfor………….. Å ta ansvar System ansvar Individuelt ansvar

Oppsummerende tanker fra erfaringsreisen om arbeide kunnskapsbasert ved å bruke prosedyrer - et kontinuerlig vurderingsbehov (et dilemma?) Hva er en ”gyldig” erfaring? Forskning ”Sukker og salt” Kan vi benytte oss av erfaringer? Refleksjon Erfaringer fra helsepersonell og pasienter/ brukere – nasjonal frivillig ”erfaringsbank”? Det individuelle ansvar – hva er de viktigste kjernevurderinger? Å handle kan være påkrevd – å gjøre det beste i nuet Å vurdere tilgjengelige ressurser og eget faglig ståsted Den enkelte situasjon - behov for både etiske og kontekstuelle vurderinger Hva innebærer å ha systemansvar? Lettlest og gir svar på spørsmålet - dekker behovet, tilgjengelig beskrevet fremgangsmåte, Nødvendig opplæring – hvorfor gjøre, faglige godkjenningsrutiner (sykehus og kommune), http://bilde.dinside.no/fly-forsker+p%E5+luftvirvler.jpg?o=4569984&w=&h=&ee=1351775419, bildet er sist lest og lastet ned fra internett den 14. januar 2013

Takk til pasienter for erfaringer Takk til kollegaer for gode faglige diskusjoner Takk til Marianne Ness Johnsen for IT hjelp og musikk Takk for meg 10