Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSigbjørn Kristensen Endret for 9 år siden
1
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008
2
Tankesmia Bakgrunnsmateriell I analysen er det tatt utgangspunkt i Overordnet strategi for Helse Midt-Norge Visjon Verdigrunnlag Hovedmål Kvalitetsstrategien Strategiens mål
3
Tankesmia Utvalg Medieanalyse over en periode på 6 måneder: (03. oktober 2007 tom. 31. desember 2007) 130 medieklipp er analysert Medieklippene er hentet fra Opoint – Helse Nordmøre og Romsdals medieklipptjeneste. Det er kun nyhetsoppslag publisert på nett som er inkludert i analysen Utvalget av artikler som blir presentert fra de enkelte mediene på internett varierer. Utvalget er begrenset til Medier som er allment tilgjengelige, og som enten er riksdekkende, regionalt eller lokalt tilknyttet Helse Nordmøre og Romsdals ansvarsområde Fagtidsskrifter er ikke inkludert
4
Tankesmia Type medieoppslag N=130 Det er flere mindre saker som kategoriseres som meldinger, men i hovedssak ligger mønsteret fast. Den store forskjellen er økning i antall saker fra 100 på 4 mnd til 130 på 3 mnd.
5
Tankesmia Hvilke medier? N=130 Fortsatt et sterkt fokus i Romsdals Budstikke, mens betydelig nedgang i Tidens Krav. Ikke registrert nasjonale oppslag i perioden.
6
Tankesmia TEMA – Hva skrives det om? N=130 Fokuset ligger på økonomi (26% i 2006), men også pasientbehandling blir mye omtalt (11% i 2006). Forskning, utdanning og Læring og mestring er fraværende (9% i 2006). Arbeidstakerforhold utgjør 10%. Mindre fokus på helsetema (ned 2%). Dårlig kvalitet og feilbehandlinger ned fra 12%.
7
Tankesmia Medisinsk tema N=35 Fokuset på Psykisk Helsevern går kraftig opp. Fødsel og graviditet har mindre fokus, mens kreft holder seg stabilt. Akutt behandling er ikke lenger tema.
8
Tankesmia Hvem profilerer Helse NM&R? N=130 Ledelsen i RHF er mer profilert. Tillitsvalgte måles for første gang og er mer profilert enn ledelsen ved Helse NM&R. Det poliske engasjementet holdes fortsatt høyt.
9
Tankesmia Hvem profilerer Helse NM&R? Egne ansatte profilerer foretaket i 59 % av sakene (2006: 61%, 2005: 52 %) Nedgang i antall andre ansatte som opptrer i media, flere oppslag med tillitsvalgte. Styreleder RHF er meget aktiv i denne perioden. Styreleder og Adm dir opptrer i 16 % av sakene (2006: 19%, 2005: 19 %) Utenforstående opptrer i 41 % av sakene (2006: 39%, 2005: 48%)
10
Tankesmia Hvem tar tilsynelatende initiativet til oppslaget? N=130 Helse Midt-Norge RHF er mer aktiv, mens Helse NM&R er mindre aktiv. Politikerne måles for første gang og er høy, i tillegg er gruppen andre mer aktiv.
11
Tankesmia Omdømme/medieprofil – hvem bygger det? Helse Nordmøre og Romsdal HF og Helse Midt-Norge RHF tar tilsynelatende initiativ i 40 % av sakene (2006: 52%, 2005:47 %) I 61 % av sakene er det andre som tar initiativ, og legger grunnlaget for omtalen av helseforetaket og RHF. Politikerne er aktive i forhold til Helse NM&R HF (10%)
12
Tankesmia Helse NM & R i media I denne målingen ble Hjelset skilt ut som egen på grunn av de mange oppslagene knyttet til denne tjenesten, og muligheten for å måle hvordan slike saker blir taklet. Likevel er det flere oppslag knyttet til Molde Sykehus, mens Kristiansund opplever en kraftig nedgang i omtalen. N=85
13
Tankesmia Kvalitet N=130 Kvalitet er et av de mål Helse Midt-Norge har for sin virksomhet. Hvordan brukes mediene for å synliggjøre dette for Helse NM & R? I perioden skjer det en kraftig nedgang i fokuset på kvalitet, noe nedgang også i saker som påvirker i motsatt retning. Det er nå flere saker som påvirker i negativ retning.
14
Tankesmia Omdømme til Helse Nordmøre og Romsdal HF Helse NM & R har en kraftig tilbakegang i saker som styrker omdømmet. Det er noe tilbakegang for negative saker, men tendensen er at media i hovedsak bidrar negativt til omdømmet. N=130
15
Tankesmia Hvordan responderes det på negative saker fra helseforetaket? Det er få saker der foretaket gis mulighet til å respondere, men i de tilfellene bidrar dette positivt til omdømmet N=10
16
Tankesmia Pasient trygghet Påvirker artikkelen pasientenes følelse og inntrykk av trygghet?
17
Tankesmia Ansattes motivasjon Hvordan påvirker artikkelen ansattes motivasjon målt i forhold til artiklenes inntrykk av stabilitet, anerkjennelse, faglige muligheter og arbeidsmiljø
18
Tankesmia Troverdighet hos eier Målt i forhold til hvordan en artikkel påvirker eiernes inntrykk av måloppnåelse i forhold til økonomi, pasientbehandling og ventelister.
19
Tankesmia Hvem er tilsynelatende mottaker? N=130 Færre saker er direkte rettet mot helseforetaket og det regionale helseforetaket.
20
Tankesmia Foretakets dagsorden I et konsern er det viktig å kartlegge om hver enhet følger en felles strategi, eller om det eksisterer en egen dagsorden i eget foretak. I denne målingen er det både mer fokus på egne behov og på felles saker. Det vil ofte ses i økonomiske diskusjoner. Det bør tilstrebes en bedre samordning av kommunikasjonen.
21
Tankesmia Konklusjoner I hovedsak er det en negativ utvikling i forhold til Helse Nordmøre og Romsdals omdømme. Betydelig nedgang i fokuset på kvalitet og omdømme.
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.