ROSTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Læring på arbeidsplassen
Veiledningsverktøy og tiltak
INVIVO a/s = levende, i utvikling
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Strategiarbeid i praksis
Hva kan vi få til? Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Stjørdal 28. november 2011.
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
Rolighetsmoen barnehage
Joachim Bjerkvik
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Frogn videregående skole
YOP Yrkesrettede opplæringsplaner Steigenskolen Mestringsprosjektet.
Lærekandidatordningen
Evaluering av Reisverket
13-Jul-14Slide 1 Trondheim 5. oktober 2009 Bjørnar Skjevik.
111 Fagsamling Elektrofag og IKT Servicefaget Bodø 3. og 4. oktober 2013 Fagsamling for Elekrofag og IKT Servicefag Bodø 4. oktober 2013 Fagsamling Elektrofag.
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Velkommen til Grøne Bråden skole
Hvordan lykkes med yrkesfag
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Samarbeid med NAV for elever med store funksjonsnedsettelser ved Steinkjer videregående skole.
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Formidlingskoordinator Med bakgrunn i fylkestingets målsetting om at flere ungdommer skal ha faglig framgang og gjennomføre videregående opplæring.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
FORELDREMØTE 10. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Fusjonsåret 2016 Nytt firmanavn og ny organisasjon klart i 2015
Lærekandidatordningen
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
Presentasjon Kommunenes arbeid med økt sysselsetting av personer med nedsatt funksjonsevne.
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
NAV mulighetenes marked
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Utskrift av presentasjonen:

ROSTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE GODE OVERGANGER GARDERMOEN 3. NOVEMBER 2008

Arbeid, Service, Vekst, Opplæring

BARRIEREVASKERI

PLEN OG HAGE

BUDTJENESTE

VEDPRODUKSJON

PAKKING/MONTERING

ALTERNATIV OPPLÆRING (AO) SPESIALPEDAGOGER ELEVASSISTENTER INDIVIDFOKUS MÅL FRA ULIKE UTDANNINGSPROGRAM SOSIAL TRENING FELLESSKAP TRYGGHET ADL-TRENING

MÅLGRUPPE FOR PROSJEKTET ”ALTERNATIV OPPLÆRING” (+ enkelte elever tatt inn i ordinære klasser) SAKKYNDIG DOKUMENTASJON SOM PEKER PÅ BEHOV FOR OMFATTENDE TILRETTELEGGING BÅDE I SKOLE OG YRKESLIV PÅ GRUNN AV PSYKISKE, FYSISKE OG/ELLER SOSIALE VANSKER.

FØLT SITUASJON

SKISSERE MULIGE VEIER

FYLKESKOMMUNALT ANSVAR VARIERENDE KOMMUNALT ENGASJEMENT

MODELL TO/TRE ÅR I SKOLE + TO ÅR I BEDRIFT GLIDENDE OVERGANG VIA HOSPITERING OPP-LÆRING I SKOLE OPP-LÆRING I BEDRIFT VARIG ARBEID

PROSJEKTPERIODE OG OMFANG  ORDINÆR DRIFT

RESSURSER (Arbeidspraksis i Skjermet Virksomhet) REGIONALE UTVIKLINGSMIDLER  PROSJEKTKOORDINATOR KOMMUNALT TILBUD  ASVO NAV  APS-PLASSER  TILRETTELEGGER (Arbeidspraksis i Skjermet Virksomhet) BUSKERUD FYLKESKOMMUNE  PROSJEKTLEDELSE NETTVERK PERSONLIG ENGASJEMENT FAGLIG KOMPETANSE I SKOLE OG BEDRIFT

SAMARBEID

KOORDINATOR

INNHOLD I OPPLÆRINGEN LÆREKANDIDATENS FAGOPPLÆRING SKAL VÆRE FORANKRET I ÉN LÆREPLAN ++ TEORI I FORHOLD TIL ARBEIDSOPPGAVER RETTIGHETER OG PLIKTER I ARBEIDSLIVET VIDEREFØRE OG VIDEREUTVIKLE SOSIAL KOMPETANSE FORHOLDE SEG TIL LEDERE FORHOLDE SEG TIL ANDRE ARBEIDSTAKERE

ØKONOMI Lærekandidater på ASVO: Ordinære arbeidstakere Kr 50,- per dag (oppmøte) Krav til sykemelding ved lengre fravær + eventuell uføretrygd ½ pris med offentlig transport Ordinære arbeidstakere Bonuslønn + uføretrygd

MÅL FORUTSIGBAR OG GOD OVERGANG FRA SKOLE TIL ARBEID MENINGFYLT HVERDAG EGENVERD SOSIAL TILHØRIGHET VERDISKAPING PÅ SIKT HØYEST MULIG GRAD AV INNTEKT FRA EGET ARBEID

FORELDRE OG FORESATTE - MED- ELLER MOTSPILLERE? DE VANSKELIGE SAMTALENE SE MULIGHETER OG REALISME (SORG)PROSESS LANGSIKTIGHET STERKE ANBEFALINGER ”STYRING” ØNSKE OM DET BESTE – HVA ER BEST? RYDDIGHET - DOKUMENTASJON LOVVERKET – UTVIDET TID Å VÆRE MODEN FOR NOE ANNET ELEVEN – FORELDRE OG FORESATTE

UTFORDRINGER BRA DER VI ER SELGE ”PROSJEKTET” TIL ELEVER OG FORESATTE FAGOPPLÆRING

FORDELER MED EN VEKSTBEDRIFT SOM MODUM ASVO FORUTSIGBARHET OG VARIASJON ERFARNE ARBEIDSLEDERE – GODE ROLLEMODELLER TRYGT ARBEIDSMILJØ MED GOD OPPFØLGING SOSIALT – UNNGÅ ENSOMHET SAMARBEID STØRRE STABILITET ENN I PRIVAT NÆRINGSLIV FÅ SOM SLUTTER KJENNER TRYGDE- OG STØNADSORDNINGER BONUSSYSTMER OPPLÆRING - KOMPETANSEBEVIS VTA-PLASSER ETTER ENDT LÆREKANDIDATPERIODE

SUKSESSFAKTORER MOTIVASJON TILLIT RELASJONSBYGGING

HAR PROSJEKTET OVERFØRINGSVERDI TIL ANDRE SKOLER, BEDRIFTER, KOMMUNER OG FYLKER?

TAKK FOR OSS LYKKE TIL MED EGET ARBEID Med vennlig hilsen Nina og Knut Olav RVS 32 77 88 00 / ASVO 32 78 14 50 nina.grotterud@skole.bfk.no knutolav.andersen@skole.bfk.no