hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Oppstartsamling Videreutdanning i IKT og ped. Vågen 03.10.12
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Nasjonal strategi for Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen peker på disse utfordringene Sikre et helhetlig opplæringsløp der lærlingen opplever sammenheng mellom det som læres i skolen og det som læres i bedrift Gode overganger mellom skole og lærebedrift Utvikle og organisere felles arenaer og systemer som ivaretar behovet for samarbeid og koordinering mellom aktørene.
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Arbeid i Utviklingsgrupper og Arbeidsgrupper Utviklingsgruppe for programområdet (eks. HS) Instruktører, faglige ledere, avdelingsledere og lærere Leder og samordner arbeidet i Arbeidsgruppene Får kompetanseheving – fellessamlinger jfr. Ruth Spredning Arbeidsgruppe for et fag (eks. HAF – BU) instruktører, lærere, PN – ledes av en fra Utviklingsgruppen utarbeider lokale læreplaner med vurdering
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Utdanning i skole og bedrift har et felles mål: Å utdanne fremtidens fagarbeidere Vi deler og utfordrer hverandre utvikler det videre og gjør det til vårt. VURDERING FOR LÆRING ER DEN BESTE PEDAGOGIKE PRAKSIS OG TEORI SOM VIRKER PÅ LÆRING
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Nasjonale føringer – Kunnskapsløftet Vi skal arbeide lokalt med bl.a. Læreplaner som skal konkretiseres og tilpasses lokale forhold og til eleven/lærlingen Vurdering som skal øke læringen og beskrive sluttkompetansen Dokumentering av opplæringens innhold – VfL – oppnådd kompetanse
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Prosjekt til fordypning (PTF) Det nye og store yrkesfaget i Kunnskapsløftet Vi ser PTF som den røde tråden i en helhetlig fag og yrkesopplæring Fordi:
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Formål med prosjekt til fordypning på Vg1 PTF skal gi elevene mulighet til å prøve ut enkelte eller flere sider av aktuelle lærefag innen relevante utdanningsprogrammer, få erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer de ulike yrkene innen utdanningsprogrammene og fordype seg i kompetansemål fra læreplanene på Vg3 nivå
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Formål med prosjekt til fordypning på Vg2 PTF skal gi elevene mulighet til å få raring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karateriserer de ulike yrkene innen utdanningsprogrammene, fordype seg i kompetansemålene fra læreplanere på Vg3 nivå…PTF i Vg2 gir elevene faglig utgangspunkt for å inngå lærekontrakt….
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Nasjonal læreplan for PTF sier noe om: Formål – omfang – valg av innhold – generelle bestemmelser OG prinsipper for utarbeiding av lokale læreplaner – vurdering - dokumentasjon
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Lokal læreplan i faget PTF Utgangspunkt i Vg3 læreplaner – opplæring i bedrift Bedriften utarbeider sin lokale opplæringsplan for sine lærlinger PTF elevene får prøve ut deler av denne lokale læreplanen ute på bedriften Dette legger grunnen for Kvalitet i et helhetlig og sammenhengende 4 årig fagopplæringsløp
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Vår modell for arbeid med lokale læreplaner og underveisvurdering (VfL)
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Kompetansemålene Vg3 Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne: kode * Kompetansemål fra nasjonal læreplan xx1 * Kompetansemål fra nasjonal plan xx2 osv
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring 2) Bedriftens opplæringsplan - lokalt tilpasset Opplæringsområde/ arbeidsoppgave Kompetansemål Vg3 Kode xxx Ferdigheter i bedrift Krav til jobbutførelse
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring 3) Lærlingens plan – individuelt tilpasset Opplæringsområde/ arbeidsoppgaver Varighet Periode i læretiden Vurdering
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Gjennomgående dokumentasjon Vg1 – PTF i skole og bedrift Vg2 – PTF i skole og bedrift Vg3 – i lærebedriften Fag- og svenneprøve
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Vurdering Slutt – kjennetegn på bestått fagprøve Underveis VfL – som ivaretar de 4 prinsippene – kjennetegn for lav, middels og høy måloppnåelse for de lokale læremålene = relativ karaktersetting
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Eksempler HS og TIP/EL
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring eksempel HS Helsearbeider Selvstendige arbeidsoppgaver: Planlegging, observasjon og rapportering Stell Hygiene og egenhygiene Måltider/matsituasjon Kommunikasjon Aktiviteter Spesiell sykepleie HMS – hjelpemidler – ergonomi – samarbeid – rettigheter Pasientens og pårørendes rettigheter Tverrfaglig samarbeid Kurs og sikkerhetsopplæring
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring eksempel HS Helsearbeider Hygiene og egenhygiene kunne ivareta egenhygiene og grunnleggende håndvask I tillegg kunne faglige, nasjonale og lokale retningslinjer I tillegg kunne vurdere bruk av hygieniske retningslinjer knyttet til ulike situasjoner på arbeidsstedet
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring eksempel HS Helsearbeider Kunne overholde hygieniske retningslinjer knyttet til seg selv Skal ikke ha på ring, klokke, armbånd, smykker, neglelakk, piercinger inkl ørepynt, ha langt hår i festet Kunne håndvask etter reglement Følge retningslinjer Kunne utføre arbeid i skyllerom Kunne rydde og vaske etter hygieniske retningslinjer (rent/urent), bruk av dekontaminator
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Induviduell plan EL
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Uttalelser fra deltakere:
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring LÆRERE Vi omskriver de fire prinsippene i VfL til Hvor er vi? Hvor skal vi? Hvordan kommer vi dit?
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring ELEVER Vi vet hvordan vi må jobbe for å få bedre karakter Vet hvor vi «ligger» (hvor god du er) Lett oppsett, lett å orientere seg Dette vil vi ha mer av.
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring LÆRERE Flere elever opplever mestring Vi tilpasser undervisningen bedre Elevene har et større eierforhold til hva de skal lære Motivasjonen øker Lettere for elevene å ha fokus på oppgaven Enklere for vikarer
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring UTTALELSE FRA LÆREBEDRIFT Ny arbeidsmetode førte til at opplæringen ble mer forståelig og meningsfylt for lærlinger og instruktører Instruktør: Bedre oversikt, lettere å stille spørsmål og holde kontroll på lærlingenes oppgaver Sikrer bedre kvalitet i opplæringen Lærlingen: Oversikt og dokumentering av opplæringen Forutsigbarhet og trygghet i hva som skal læres