hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
Kml1 Gardermoen – Velkommen til :
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Læring på arbeidsplassen
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Grete Haaland Sund HiAk,
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
Velkommen til Service og samferdsel VG1
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Landsorganisasjonen i Norge
Prosjekt til fordypning
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Sist gang snakket vi om……
Lærekandidatordningen
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
IKT i Vurdering for læring UiS 25. januar Hvorfor slik satsing på vurdering? Kunnskapsløftet ga oss –Nye læreplaner – med fokus på kompetanse:
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Prosjekt til fordypning
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
”Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning” KIP-AF Deltaker- og formidlingskonferanse
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
RÅDGIVERSAMLING 2013 Træleborg konferansesenter 4. desember 2013.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Utdanningsvalg 10.klasse
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Vurdering for og av læring i yrkesopplæringen
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Hospiteringsordningen i yrkesfag på vgs Terje Haukedal, Rådgiver - seksjon for Kvalitet og Utvikling.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Yrkesfaglig fordypning
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Vurdering og undervisning
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Oppstartsamling Videreutdanning i IKT og ped. Vågen 03.10.12

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Nasjonal strategi for Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen peker på disse utfordringene Sikre et helhetlig opplæringsløp der lærlingen opplever sammenheng mellom det som læres i skolen og det som læres i bedrift Gode overganger mellom skole og lærebedrift Utvikle og organisere felles arenaer og systemer som ivaretar behovet for samarbeid og koordinering mellom aktørene.

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Arbeid i Utviklingsgrupper og Arbeidsgrupper Utviklingsgruppe for programområdet (eks. HS) Instruktører, faglige ledere, avdelingsledere og lærere Leder og samordner arbeidet i Arbeidsgruppene Får kompetanseheving – fellessamlinger jfr. Ruth Spredning Arbeidsgruppe for et fag (eks. HAF – BU) instruktører, lærere, PN – ledes av en fra Utviklingsgruppen utarbeider lokale læreplaner med vurdering

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Utdanning i skole og bedrift har et felles mål: Å utdanne fremtidens fagarbeidere Vi deler og utfordrer hverandre utvikler det videre og gjør det til vårt. VURDERING FOR LÆRING ER DEN BESTE PEDAGOGIKE PRAKSIS OG TEORI SOM VIRKER PÅ LÆRING

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Nasjonale føringer – Kunnskapsløftet Vi skal arbeide lokalt med bl.a. Læreplaner som skal konkretiseres og tilpasses lokale forhold og til eleven/lærlingen Vurdering som skal øke læringen og beskrive sluttkompetansen Dokumentering av opplæringens innhold – VfL – oppnådd kompetanse

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Prosjekt til fordypning (PTF) Det nye og store yrkesfaget i Kunnskapsløftet Vi ser PTF som den røde tråden i en helhetlig fag og yrkesopplæring Fordi:

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Formål med prosjekt til fordypning på Vg1 PTF skal gi elevene mulighet til å prøve ut enkelte eller flere sider av aktuelle lærefag innen relevante utdanningsprogrammer, få erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer de ulike yrkene innen utdanningsprogrammene og fordype seg i kompetansemål fra læreplanene på Vg3 nivå

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Formål med prosjekt til fordypning på Vg2 PTF skal gi elevene mulighet til å få raring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karateriserer de ulike yrkene innen utdanningsprogrammene, fordype seg i kompetansemålene fra læreplanere på Vg3 nivå…PTF i Vg2 gir elevene faglig utgangspunkt for å inngå lærekontrakt….

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Nasjonal læreplan for PTF sier noe om: Formål – omfang – valg av innhold – generelle bestemmelser OG prinsipper for utarbeiding av lokale læreplaner – vurdering - dokumentasjon

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Lokal læreplan i faget PTF Utgangspunkt i Vg3 læreplaner – opplæring i bedrift Bedriften utarbeider sin lokale opplæringsplan for sine lærlinger PTF elevene får prøve ut deler av denne lokale læreplanen ute på bedriften Dette legger grunnen for Kvalitet i et helhetlig og sammenhengende 4 årig fagopplæringsløp

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Vår modell for arbeid med lokale læreplaner og underveisvurdering (VfL)

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Kompetansemålene Vg3 Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne: kode * Kompetansemål fra nasjonal læreplan xx1 * Kompetansemål fra nasjonal plan xx2 osv

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring 2) Bedriftens opplæringsplan - lokalt tilpasset Opplæringsområde/ arbeidsoppgave Kompetansemål Vg3 Kode xxx Ferdigheter i bedrift Krav til jobbutførelse

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring 3) Lærlingens plan – individuelt tilpasset Opplæringsområde/ arbeidsoppgaver Varighet Periode i læretiden Vurdering

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Gjennomgående dokumentasjon Vg1 – PTF i skole og bedrift Vg2 – PTF i skole og bedrift Vg3 – i lærebedriften Fag- og svenneprøve

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Vurdering Slutt – kjennetegn på bestått fagprøve Underveis VfL – som ivaretar de 4 prinsippene – kjennetegn for lav, middels og høy måloppnåelse for de lokale læremålene = relativ karaktersetting

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Eksempler HS og TIP/EL

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring eksempel HS Helsearbeider Selvstendige arbeidsoppgaver: Planlegging, observasjon og rapportering Stell Hygiene og egenhygiene Måltider/matsituasjon Kommunikasjon Aktiviteter Spesiell sykepleie HMS – hjelpemidler – ergonomi – samarbeid – rettigheter Pasientens og pårørendes rettigheter Tverrfaglig samarbeid Kurs og sikkerhetsopplæring

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring eksempel HS Helsearbeider Hygiene og egenhygiene kunne ivareta egenhygiene og grunnleggende håndvask I tillegg kunne faglige, nasjonale og lokale retningslinjer I tillegg kunne vurdere bruk av hygieniske retningslinjer knyttet til ulike situasjoner på arbeidsstedet

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring eksempel HS Helsearbeider Kunne overholde hygieniske retningslinjer knyttet til seg selv Skal ikke ha på ring, klokke, armbånd, smykker, neglelakk, piercinger inkl ørepynt, ha langt hår i festet Kunne håndvask etter reglement Følge retningslinjer Kunne utføre arbeid i skyllerom Kunne rydde og vaske etter hygieniske retningslinjer (rent/urent), bruk av dekontaminator

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Induviduell plan EL

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring Uttalelser fra deltakere:

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring LÆRERE Vi omskriver de fire prinsippene i VfL til Hvor er vi? Hvor skal vi? Hvordan kommer vi dit?

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring ELEVER Vi vet hvordan vi må jobbe for å få bedre karakter Vet hvor vi «ligger» (hvor god du er) Lett oppsett, lett å orientere seg Dette vil vi ha mer av.

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring LÆRERE Flere elever opplever mestring Vi tilpasser undervisningen bedre Elevene har et større eierforhold til hva de skal lære Motivasjonen øker Lettere for elevene å ha fokus på oppgaven Enklere for vikarer

hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring UTTALELSE FRA LÆREBEDRIFT Ny arbeidsmetode førte til at opplæringen ble mer forståelig og meningsfylt for lærlinger og instruktører Instruktør: Bedre oversikt, lettere å stille spørsmål og holde kontroll på lærlingenes oppgaver Sikrer bedre kvalitet i opplæringen Lærlingen: Oversikt og dokumentering av opplæringen Forutsigbarhet og trygghet i hva som skal læres