Øyvind Sæteren Hans-Olav Gammelsrud Margrethe H. Mobæk Ny GIV / FYR.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva kjennetegner god klasseledelse?
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Fra prøving og feiling til
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Fra prøving og feiling til
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
5. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune,
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
FYR Ny GIV
Overgangsprosjektet.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
STASJONSUNDERVISNING
MAPO ( MATEMATIKK I PRAKSISOPPLÆRINGEN ) Samarbeidsmøte GLU Januar 2013.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Overgangsprosjektet NY GIV
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Ny GIV-metodikken: Ikke bare for Ny GIV-elever?
Ny GIV i Akershusskolen
Ny GIV-metodikken: Ikke bare for Ny GIV-elever? 9. november 2012: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune, avdeling for videregående opplæring.
Fra skoletaper til skolemestrer erfaringer med Ny GIV i Akershus.
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
Ny GIV og arbeidet med de grunnleggende ferdighetene: Strategi- og veiledningshefte 4. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune,
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Sommerskoletilbud i Akershusskolen Evaluering av aktiviteter som ble gjennomført sommeren 2012 og tanker om framtidige tilbud. 11. sept. 2012: Hans-Olav.
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
LP og evidens i undervisningen
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Overgangsprosjektet – NY GIV
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Grunnleggende pedagogikk,
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Pedagogikk og elevkunnskap
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
FYR-prosjektet og 4. skoleringsdag
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
NY GIV over i Ungdomstrinn i utvikling
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Øyvind Sæteren Hans-Olav Gammelsrud Margrethe H. Mobæk Ny GIV / FYR

Ny GIV i Akershusskolen Intensivopplæring i 10. trinn. 10 % svakest presterende elever med potensial Nasjonal lærerskolering i Ny GIV-metodikk. Kompetanseheving/spredning av Ny GIV-metodikk i alle skolene. ca. 600 kursplasser Yrkesretting og relevans i vgs. FYR Systematisk samarbeid mellom kommune og fylkeskommune om tett oppfølging av svakt presterende elever IKO- modellen Kvalitets-forum

Ny GIV i Akershusskolen Utfordringer i prosjektet framover : Flere i lære. Mange elever i Vg2 søker ikke læreplass. Mange som søker læreplass får det ikke. Bedre gjennomføring for elever i påbygg. For mange svaktpresterende elever mislykkes i dagens ordning med påbygg. Bedre balansen mellom rettigheter og plikter. Det er ikke greit med 14 dager ferie etter vinterferien fordi det da er billigere sydenturer. Implementering av Ny GIV-metodikken. Krever kompetanseheving hos lærerne og skolelederne.

Hva er «Ny GIV-metodikk»? Ny GIV i Akershusskolen Hva er «Ny GIV-metodikk»? La oss ta konklusjonene først: a) Ny GIV-metodikken i bred forstand bygger på evidensbasert forskning som sier noe om hva som gir gode læringseffekter. b) Ny GIV-metodikken er mer enn bare enn metode. c) Ny GIV-metodikken er retningsbestemmende for hva fylkesdirektøren anser som nøkkel til en enda bedre praksis i klasserommene.

Ny GIV-metodikken er basert på evidensbasert forskning Ny GIV i Akershusskolen Ny GIV-metodikken er basert på evidensbasert forskning John Allen Clinton Hattie (f. 1950)

Ny GIV i Akershusskolen Boka alle «må» lese:

Ny GIV i Akershusskolen Visible learning; a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement (Hattie 2009) omfatter: a) 800 meta-anlyser, dvs. oppsummering av andre skoleforskeres studier og analyser (i dag over 1000 meta-analyser). b) 52 637 studier (i dag om lag 55 000 studier). c) Om lag 80 millioner elever og studenter i 2009 (desidert flest elever, i dag over 200 millioner). d) Hattie ender opp med 138 ulike påvirkningsvariabler. e) I sum: Et unikt forskningsbidrag til å øke vår forståelse av «læringens vesen.»

Ny GIV i Akershusskolen Hatties overordnede problemstilling: Hvilke faktorer påvirker læring? Alt virker i en eller annen retning, men hva virker best? Evidensbasert forskning: Empirisk basert kunnskap som kan si noe den faktiske virkningen av beslutninger, aktiviteter og tiltak. Ingen garanti for at man oppnår ønsket effekt, men øker sannsynligheten for det.

Ny GIV i Akershusskolen Hatties effektbarometer:

Ny GIV i Akershusskolen Noen variabler som gir liten/moderat effekt: a) Teacher education (0,12): Lærernes formalkompetanse alene sikrer ikke god undervisning. b) Class size (0,21): Økning av lærertettheten alene er ikke nok dersom ikke noe annet skjer samtidig, og da særlig kompetanseheving av lærernes praksis. c) Homework (0,29): Effekten øker dersom elevene skal jobbe med noe de allerede har startet med på skolen («reinforcement»). Effekten synker hvis de skal jobbe hjemme med et nytt lærestoff.

Hva er det som i følge Hattie gir høy effekt? På pallen: Ny GIV i Akershusskolen Hva er det som i følge Hattie gir høy effekt? På pallen:

De beste effektvariablene: Ny GIV i Akershusskolen De beste effektvariablene:

Ny GIV i Akershusskolen Visible Learning-begrepet kan oppsummeres slik:

Ny GIV-metodikken er mer enn bare en metode Ny GIV i Akershusskolen Ny GIV-metodikken er mer enn bare en metode Pedagogikk Didaktikk «Pedaktikk» Positiv tilnærming til elevene Treffsikker didaktikk Ny GIV- metodikk Underliggende holdninger Fundamentert i evidensbasert forskning/kunnskap John Hatties metaforskning

En yrkesretting av denne formelen: Hovedkomponentene i en strømkrets Ny GIV i Akershusskolen En yrkesretting av denne formelen: Hovedkomponentene i en strømkrets Spenningen i kretsen «Læringstrykket» Motstand/ledningsevne «Relasjonen lærer-elev» Selve strømmen i kretsen «Lærestoff-Didaktikk»

Formelen for enda bedre praksis blir da: Ny GIV i Akershusskolen Formelen for enda bedre praksis blir da: Læringstrykk Gode relasjoner Lærestoff basert på relevans og treffsikker didaktikk

Ny GIV i Akershusskolen D – I – D – A – K – T – I – K – K Prinsippene som sikrer en variert og effektfull didaktikk: Designe Instruere Dedikert Aktivisere Konkreter Taktil Induksjon Komprimere Krysse av

Inn mot aktiviteten (motivasjon for) Ny GIV i Akershusskolen Inn mot aktiviteten (motivasjon for) Designe Instruere Dedikert

Inne i aktiviteten (motivere med): Ny GIV i Akershusskolen Inne i aktiviteten (motivere med): Aktivisere Konkreter Taktil

Confucius Akershuslærere på Ny GIV i Akershusskolen Aktivisere, konkreter og taktil: Henger nært sammen: Det jeg hører, glemmer jeg Det jeg ser, husker jeg Det jeg gjør, forstår jeg Confucius Akershuslærere på (451 f. kr.) Ny GIV-kurs våren 2012.

Ny GIV i Akershusskolen Ut av aktiviteten (hva har vi lært, og når har vi lært (eventuelt ikke lært)? Induksjon Komprimere Krysse av

Ny GIV i Akershusskolen Induktiv versus deduktiv metode: Oversatt til et skolespråk: Deduktiv metode innebærer at læreren først gjennomgår reglen/formelen/teorien. Deretter løser elevene oppgaver som viser at de har forstått/ikke forstått. Induktiv metode innebærer at elevene først jobber med praktiske Svakheter ved deduktiv metode oppgaver og problemstillinger. «Abstraksjonssjokk», elevene faller Deretter samtaler lærer og elever om av i starten. hva slags faglige fenomener som aktivitetene illustrerer. For mye fokus på om «svaret» er riktig eller galt. Annen verdifull læringsinformasjon går tapt.

Ny GIV i Akershusskolen Komprimere Det er vanskelig å opprettholde motivasjonen, gløden og trøkket i klasserommet hvis læringsaktivitetene trekker ut i tid. Aktivitet = Gjøringer Aktivitet Terminering Målbar læring

Ny GIV i Akershusskolen Ny GIV er noe mer enn bare et prosjekt. Ny GIV griper inn i praksisfeltet på en måte som gjør at vi langt på vei kan tale om en reform: Å øke gjennomføringsgraden i videregående opplæring til beste for elevene, skolene og landet. I den forbindelse er det avgjørende at undervisningen bygger på en tilnærming og en praksis som man erfaringsmessig vet gir effekt» (forordet i AFKs hefte om Ny GIV-metodikken; «Veien mot og gjennom videregående»). Ny GIV-metodikken er retningsbestemmende for enda bedre praksis i klasserommene i Akershusskolen

Ny GIV i Akershusskolen Instructional leadership: Effective instructional leaders are intensely involved in Curricula and instructional issues that directly affect student achievement… School leaders should not only implement effective programs, but also provide evidence of their success and justification for change (Cotton 2003). Effekten av denne type skoleledelse er meget høy, men bare 5 % av skolelederne i Hatties meta-analyse kan sies å tilhøre kategorien (!). Skolelederne må tett på lærernes praksis Skoleeier må tett på skolenes praksis

Ny GIV i Akershusskolen Konklusjon: Mer tid til det som gjelder! Det er det som skjer i klasserommet som teller!

Ny GIV i Akershusskolen Takk for oppmerksomheten og god jul! 14. des. 2012: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver AVO

FYR – formål / mål Ny GIV i Akershusskolen Skape en mer relevant opplæringssituasjon Mål: Definere begreper Prinsipper for gode yrkesrettede opplegg Bransjekrav (bedriftssamarbeid) Læreplananalyse Undervisningsopplegg Prinsipper for god organisering Spredningsmål: 2013/14 De fleste skoler skal bidra

Prosjektorganisering Ny GIV i Akershusskolen Prosjektorganisering Knutepunktskole, Skedsmo 3 knutepunktlærere Samarbeider med andre fellesfag- og programfaglærere 3 Ressursskoler: Vestby, Nesbru, Jessheim 3 Faser: Etablering av internpraksis Knutepunktskole starter samarbeid med ressursskolene Sprednings- og implementeringsfase

Eksempel på undervisningsopplegg/ Bransje- /bedriftskrav Ny GIV i Akershusskolen Eksempel på undervisningsopplegg/ Bransje- /bedriftskrav Akershus-mal – undervisningsopplegg Ansett meg – eksempel på undervisningsopplegg Akershus-mal – bransje/bedriftskrav Design og tre / design og tekstil – eksempel på krav til grunnleggende ferdigheter og fellesfaget engelsk Eksempler

Ny GIV i Akershusskolen Et eksempel: studien ”En arbetsdag i skriftsamhället” av professor Anna-Malin Karlsson, Uppsala universitet

Spredning Nettverkene Ny GIV i Akershusskolen Ledersamlinger Ny GIV samlinger Skolebesøk / hospitering «Undervisningpakke» Ressursteam Fagsiden Undervisningsopplegg Bransjekrav Organiseringsmåter osv.