Virkelighetskontrakt - når en tekst hevder å beskrive den virkelighet som er felles for forfatter og leser.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Fagoppgave Justert formulering
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
I.
Skjønnlitterær fortelling
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
De dårige følelsene. Veiene ut..
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Fra ord til liv Mars 2011.
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
Fra ord til liv August 2012.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Fra ord til liv april 2011 «Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Mark 14,36)
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Religioner og livssyn i dag
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Fra ord til liv desember 2012 «Men alle som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn» (Joh 1,12)
En måte å lese Bibelen på
O PPGAVE 38 Side 165 – 169. FN S KLIMAPANEL MENER DET ER MER ENN 90 % SIKKERT AT KLIMAENDRINGENE ER MENNESKESKAPT. N OEN MENER FORSKNINGEN TAR FEIL. likevel:
GOD MORGEN!.
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Roman- og novelleanalyse
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.
Priviligerte mennesker, lever livet uten grenser, graver og pumper opp
Avdeling for sosionomutdanning
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
”Rettferdiggjørelse” Romerne 3,20-28
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Fra ord til liv April 2010.
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Tordivelen flyr i skumringen
 Dersom jeg ikke får se naglemerkene i hendene hans eller får legge fingeren i dem og stikke hånden i siden hans, kan jeg ikke tro.
100 lure ord å lære.
Et møte med Gud og andre troende
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fortelling Novelle Roman
Dikt.
Kroppen som Gud har villet
“Disippel-høring”.
Fest og følelser Om seksualitet.
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
”Rettferdiggjørelse” Romerne 3, Romerne 3,20-28 For ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever. Ved loven.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Finn puslespillbitene Å være kildekritisk til informasjon på nett.
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Naaman Ein dag sa jenta til matmor si: «Om berre husbonden kunne koma til profeten i Samaria, skulle nok han fri han frå hudsjukdomen.» 2.Kongebok.
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

Virkelighetskontrakt - når en tekst hevder å beskrive den virkelighet som er felles for forfatter og leser

”Poenget er at jeg ikke lenger vet hva som har hendt og hva som bare hender i romanen. Hvis jeg skal gjøre et overslag, vil jeg si at 50 prosent, muligens så mye som 60 prosent av det som er nedskrevet, faktisk har hendt og er objektivt verifiserbart. Resten er usikkert, deler av det har objektivt sett hendt, noe er rene subjektive sansninger, det er blandet inn i hverandre, og det som er funnet opp har langsomt antatt en virkeligere kvalitet for meg enn det andre… ” (Nicolaj Frobenius 2004)

”Han som skriv skjønnlitteratur, er fri ”Han som skriv skjønnlitteratur, er fri. Eg står her og har absolutt ingen plikt til å seie ting på denne eller denne måten” (Kjartan Fløgstad i et framlegg høsten 2012)

Dobbeltkontrakt (Poul Behrendt 2006)

Det er uholdbart, at en forfatter med to hoveder mødes af en læser med hovedet under armen. ” (Behrendt 1997)

”willing suspension of disbelief” FIKSJONSKONTRAKT ”willing suspension of disbelief” (SAMUEL TAYLOR COLERIDGE 1817)

Gråsone mellom SAK FIKSJON

”Att ljuga fram sanningen” (Stefan Jarl)

”Selv om motsetningene altså ikke skal overdrives, er det en klar forskjell i hvordan de tre strukturerer sine fremstillinger, i det utvalg de gjør, og i den betydning de tillegger de forskjellige fakta. De fortolker utviklingen på forskjellig måte. Alle de tre fremstillinger har et godt feste i de faktiske forhold, de er også alle tre fremragende historiske fremstillinger. Sammenstillingen av dem minner oss om at virkeligheten i all dens mangfold ikke kan gripes en gang for alle.” (Francis Seiersted)

”Som kritikar må eg likevel vedgå at eg til tider undrar meg over kvifor forfattarar forlet det privilegerte frirommet som fiksjonen er. Der kan dei drepe og sjikanere og herje det dei vil, dei kan bryte tabu og lover utan straff. I staden oppsøkjer dei frivillig det verkelege livet, der det er fullt av levande fortid og ugreie fakta som kan slå tilbake.” (Marta Norheim)

”Gode argumenter, men det hjalp ikke, bare tanken på fiksjon, bare tanken på en oppdiktet karakter i en oppdiktet handling, gjorde meg kvalm, jeg reagerte fysisk på det. Ante ikke hvorfor. Men slik var det. Så indianerne fikk ligge. (…)” (Min kamp 2)

”Gode argumenter, men det hjalp ikke, bare tanken på fiksjon, bare tanken på en oppdiktet karakter i en oppdiktet handling, gjorde meg kvalm, jeg reagerte fysisk på det. Ante ikke hvorfor. Men slik var det. Så indianerne fikk ligge. Også med tanke på at jeg ikke alltid ville føle slik.” (Min kamp 2)