EQF- hvor står vi nå Terje Bogen. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk på høring Kunnskapsdepartementet har nå sendt et forslag til et nasjonalt kvalifikasjons-

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
RFF årskonferansen 2012 Henvisningen av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) til det europeiske kvalifikasjonsrammeverket EQF.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Etikkutvalg for fagskolen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Oppbygning av en nasjonal plan for teknisk fagskole
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Større fokus på ledelse i toårig teknisk fagskoleutdanning Ørsta 15. og 16. august 2013.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Godkjenning av fagområde – en ny mulighet Hva kreves av tilbyder? Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Veiledning av studenter
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
ECVET NHO’s perspektiv – kan ECVET svare til bedriftenes behov? Svein Harald Larsen Norsk Teknologi.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Nytt fra NUTF Rektor Terje Bogen. Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning NUTF har hittil i 2010/2011 gjennomført fem utvalgsmøter Hovedagenda.
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008.
MELLOM KVALIFIKASJONER OG KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I EUROPA Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
FAGSKOLEUTDANNING.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Rektor Terje Bogen og koordinator Bård Inge Thun
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
Universitetet i Tromsø
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
LUB og nasjonale planer
1 Gruppe 5: Hvor detaljert bør beskrivelsen av det norske rammeverket for kvalifikasjoner være? Innledning ved Eirik Lien seniorrådgiver Studieavdelingen.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Hovedpunkter høringsuttalelsene kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kvalifikasjonsrammeverk
Kvalifikasjonsrammeverket
Revisjon av sentral godkjenning våren 2017
Gjennomføring av tilsynet
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Nå er de revidert!.
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

EQF- hvor står vi nå Terje Bogen

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk på høring Kunnskapsdepartementet har nå sendt et forslag til et nasjonalt kvalifikasjons- rammeverk for livslang læring (NKR) på bred høring. Formålet med kvalifikasjonsrammeverket er å gi en helhetlig beskrivelse av norske kvalifikasjoner, med utgangspunkt i det norske utdanningssystemet.

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk på høring Kvalifikasjonene skal beskrives gjennom krav til læringsutbytte og det vil omfatte kvalifikasjoner fra fullført grunnskole til og med doktorgrad. Kvalifikasjonsrammeverket ventes å få stor betydning som verktøy for å gjøre: utdanningssystemene mer forståelige både nasjonalt og internasjonalt øke mobiliteten innenfor og mellom landene bidra til fleksible læringsveier og slik styrke livslang læring

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk på høring Arbeidet med NKR er en nasjonal videreføring av to internasjonale prosesser: 1) Det europeiske kvalifikasjonsrammeverket for livslang læring (The European Qualifications Framework for Lifelong Learning (EQF)) som er utviklet i EU 2)Kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning som er utviklet i Bologna-prosessen. Bologna-prosessen gjelder samarbeid innen høyere utdanning i Europa. Høringsfristen er satt til 29. april.

EQF er etablert som en felles europeisk referanse for nasjonale kvalifikasjonsrammeverk og kvalifikasjoner med ett sett av generelle læringsutbyttebeskrivelser (deskriptorer)1 som nasjonale utdanningssystemer og kvalifikasjoner skal relateres til. EQF er dermed et verktøy for å kunne sammenlikne ulike lands utdanningssystemer og kvalifikasjoner2 Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk på høring

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Et kvalifikasjonsrammeverk er en samlet, systematisk og nivådelt beskrivelse av hvilke formelle kvalifikasjoner som kan oppnås i utdanningssystemet. Kvalifikasjonene skal beskrives på en slik måte at de kan innplasseres på nivå og beskrive hvordan disse kan knyttes til EQF via et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk. Progresjon og sammenhengen mellom ulike nivå skal være klar og tydelig.

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk EU framhever tre viktige formål med etablering av EQF for livslang læring: Fremme/redusere hindringer for mobilitet mellom land gjennom likelydende beskrivelse av kvalifikasjoner og definisjon av nivåer Styrke mulighetene for livslang læring i landene, blant annet ved å bidra til koordinering av de ulike delene av utdanningssystemene både horisontalt og vertikalt Etablere gode ordninger for prøving, dokumentasjon og formell anerkjennelse av kvalifikasjoner oppnådd utenfor det formelle utdanningssystemet, jf norske bestemmelser om realkompetansevurdering. Bidra til økt kvalitet i nasjonale utdanningssystemer, blant annet ved at landene stimuleres til å etablere gode systemer for kvalitetssikring

Utkast læringsutbyttebeskrivelser fagskoleutdanning Kunnskap: - har god kunnskap om begreper, modeller, prosesser og verktøy som anvendes innenfor et spesialisert fagområde - har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet - forstår hvordan egen bransje er en del av samfunnet - er godt orientert om egne utviklingsmuligheter - har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet

Utkast læringsutbyttebeskrivelser fagskoleutdanning Ferdigheter: - kan kartlegge en situasjon og vurdere og identifisere behov for iverksetting av tiltak. - kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og gjøre rede for sine valg - kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning - kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer

Utkast læringsutbyttebeskrivelser fagskoleutdanning Generell kompetanse: - har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper - har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket - kan tilfredsstille utvalgte målgruppers behov - kan bygge relasjoner med fagfeller og eksterne målgrupper - kan utvikle arbeidsmetoder

Høringssvar – Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) I. Generelle merknader Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning NUTF har forventninger til at et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk skal bidra til å danne et systematisk bilde av norsk utdanningssystem som skal gjøre det enklere å se mulige karriereveier. Bildet bør tydelig tilkjennegi likeverdigheten mellom ulike utdanninger, men samtidig verne om de ulike utdanningens egenart. Nyanserte og klare læringsutbyttebeskrivelser vil kunne gi arbeidslivet, som skal bruke kompetansen som de ulike utdanningene leverer, en bedre forutsetning til å velge riktig. Det er derfor viktig at beskrevet kompetanse ikke bare er forankret i ren skoleverkstenkning, men helhetlig i det verdifulle møtepunktet mellom teoretisk lærdom og praktisk erfaring.

Høringssvar – Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) NUTF er naturligvis opptatt av at fagskoleutdanningenes egenart kommer tydelig frem i læringsutbyttebeskrivelsene. Vi er bl.a. kjent med at kompetanse til å lede andre er ikke nevnt i beskrivelsene for høyere utdanning. En fagskole 2- kandidat skal som generell kompetanse kunne "bidra til organisasjonsutvikling". Dette er et svært viktig poeng som skiller fagskoleutdanningen fra de øvrige tertiærutdanningene ved blant annet et tungt innslag av organisasjons- og ledelsesemner kombinert med tidligere yrkeserfaring. En fagskole 2-kandidat har gjennomført en yrkesrettet lederutdanning. Tilsvarende forventes ikke innenfor høyere utdanning. En høgskole- og en bachelorkandidat skal "kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser'.

II. NKR-dokumentet 1. Antall nivåer og prinsipper for innplassering NUTF mener at første nivå i rammeverket skal være “ikke fullført grunnskole” og at rammeverket for norsk utdanningssystem dermed skal ha 8 nivåer. Når det gjelder innplassering, må en forsøke å frigjøre seg fra de tradisjonelle strukturene og heller se på hva de enkelte utdanningene gir av ulike kvalifikasjoner. Kombinasjoner mellom praktiske og teoretiske kvalifikasjoner gir en kompetanse som i dag er svært etterspurt. Det er derfor viktig at denne kombinasjonskompetansen med sine praktiske komponenter, blir verdsatt når likeverdighet skal vurderes. Mer konkret betyr dette at en plassering av toårig fagskoleutdanninger bør være på et differensiert nivå 5 (i et 7-nivåes system). Det er en kjensgjerning at toårig fagskole på noen områder gir en dybdekompetanse som går lenger enn bachelornivå og i noen tilfeller inn på masternivå. Fagskolen skal ikke konkurrere med annen tertiærutdanning om å drive forskning, men en skal ikke se bort i fra at det foregår rikelig med utviklingsarbeid gjennom et slikt toårig studium.

Antall nivåer og prinsipper for innplassering Med denne harmoniserte innplasseringen av toårig fagskole, gir det etter utvalgets mening riktig differensiering om fagskoleutdanninger som er kortere enn to legges på nivå 4 (i et 7 nivåers system). Da EQF inneholder 8 nivåer virker det dessuten uheldig å ha en nivådeling som et så lik EQF- nivådelingen uten å være identisk. Utvalget mener dette kan virke forvirrende ved sammenlikning over landegrenser. Ellers synes mange europeiske land, herunder de øvrige nordiske, å velge 8 nivåer i sitt nasjonale kvalifikasjonsrammeverk. Utvalget foreslår derfor at man følger den europeiske trenden med et kvalifikasjonsrammeverk med åtte nivåer.

Antall nivåer og prinsipper for innplassering 2. Innplassering av delkvalifikasjoner Som det fremkommer av høringsforslaget, har flere land åpnet for å plassere inn deler av en kvalifikasjon i rammeverket, som for eksempel bruk av supplerende kvalifikasjoner i Danmark. Departementet påpeker bl.a. behov for utvikling av verktøy før det kan arbeides videre med dette. Utvalget mener at problemstillingen bør utredes nærmere, eventuelt i sammenheng med den foreslåtte utredningen om innplassering av realkompetansekvalifikasjoner.

III. Læringsutbyttebeskrivelser og nivåbeskrivelser 4. Progresjon og sammenheng mellom nivåbeskrivelsene NUTF støtter forslaget om at det er utarbeidet to sett med læringsutbyttebeskrivelser for fagskoleutdanningene, dvs et sett for de korte fagskoleutdanningene og et sett for de toårige fagskoleutdanningene. Det kan imidlertid virke uheldig at beskrivelsene, slik som det er redegjort for i høringsdokumentet, må leses i sammenheng, dvs at der det ikke er utarbeidet nye beskrivelser for fagskole 2, men at det er fagskole 1-beskrivelsene som legges til grunn. Fagskole 2-beskrivelsene bør kunne leses uavhengig av fagskole 1-beskrivelsene. Da vil en kunne oppnå den samme “stand-alone”-mulighet som en finner i forbindelse med de vedtatte læringsutbyttebeskrivelsene for høgskolekandidatutdanningen og bachelorutdanningen.

Læringsutbyttebeskrivelser og nivåbeskrivelser 6. Fagskolenivået NUTF støtter forslaget om delnivåer for fagskoleutdanning. Det kan være store forskjeller på hvilket læringsutbytte som oppnås etter fullført fagskoleutdanning av 1/2 års omfang på den ene siden og fagskoleutdanning av 2 års omfang på den annen, og dette bør avspeiles i NKR. Da den nylig reviderte Forskrift om for rammeplan for ingeniørutdanning, åpner for at det kan gis fritak for maksimalt 60 studiepoeng for 2-årig relevant fagskoleutdanning i tekniske fag, ser NUTF ingenting i veien for at noen læringsutbyttebeskrivelser fra høgskolekandidat like gjerne også kan høre til et fagskolenivå. Videre ser heller ikke utvalget noe i veien for at deler av fagskolenivået faktisk kan utgjøre delmål i forhold til en bachelorutdanning. Innføring av læringsutbyttebeskrivelser, spesielt på generell kompetanse, setter også større fokus på etikk som en del av læringsutbyttet. Utvalget ønsker derfor å komme med noen endringer/presiseringer knyttet til noen av læringsutbyttebeskrivelsene som er listet under generell kompetanse for begge fagskolenivåene:

Læringsutbyttebeskrivelser og nivåbeskrivelser Kandidaten kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag samt med eksterne målgrupper. Beskrivelsen bør endres til “Kandidaten kan bygge relasjoner på tvers av fag samt med eksterne målgrupper/faggrupper”. Kandidaten kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutførelsen Her bør beskrivelsen utvides med “ - i forhold til etiske retningslinjer”. Kandidaten kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen/yrket og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis. Siste ordet “praksis” bør erstattes med “etikk”. Kandidaten kan bidra til organisasjonsutvikling. Godt poeng, men det burde kanskje beskrives litt mer konkret. Etiske holdninger er viktig her. Det savnes en beskrivelse under generell kompetanse som omhandler forebyggende HMS-arbeid. Det savnes en læringsutbyttebeskrivelse som sier noe om flerkulturelt perspektiv.

Oppsummering Fagskolene har vært aktive i beskrivelsen av NKR (Arbeidsgruppe i departementet) Fagskolene har behandlet NKR i Nasjonalt Fagskoleråd NUTF NUFHS Fagskolene har levert høring av NKR og EQF til departementet.