Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008."— Utskrift av presentasjonen:

1 Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008 Helge Halvorsen, seniorrådgiver NHO, avdeling arbeidsliv

2 Enkelt fortalt ….. er forskjellen i perspektiv: at skolen er opptatt av hva studenten ikke kan, mens næringslivet er opptatt av hva studenten kan.

3 Hvorfor kommer dette nå? To drivere : globalisering ” life long learning ” Og to tiltak: dokumentasjon av realkompetanse kvalifikasjonsrammeverk

4 Kvalifikasjonsrammeverk i høyere utdanning.. Det betyr utviklingen av et felles språk for kvalifikasjoner…. Bruk av læringsutbytte vil kunne gi vesentlige bidrag til å realisere Bologna-prosessen Det vil fungere som en felles valuta…

5 Skolen er bedriftenes viktigste leverandør, men det forutsetter at vi er i stand til å ” bestille ”.

6 Hvilke fordeler ser vi? et verktøy for å forene teoretisk og praktisk kunnskap referansepunkter for aksept og styrket mobilitet bedre innsyn i og dermed påvirkningsmulighet riktigere evalueringsmetoder grunnlaget for anerkjennelse av realkompetanse en forutsetning for livslang læring (sektorovergripende)

7 Utbytte og innbytte det er utbyttet av læringen, dvs. at du kan omsette den til handling som skal verdsettes det er verdien av læringsinnsatsen og læringsinnholdet som skal byttes inn i arbeid


Laste ned ppt "Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google