Oslo kommune Line Tyrdal

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Vurdering for læring.
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Forslag til ny vurderingsforskrift
Oktober 2013 Læringsdagene i Alta Line Tyrdal
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Holtet vgs Læring i et engasjert fellesskap!.
Historiefaget i skolen
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Leselos Ordforråd/metakognisjon
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Vurdering for læring på Linderud skole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
VURDERING.
Om å skrive om litterære tekster
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Reviderte læreplaner skoleåret 2013/2014
Velkommen til klasse- foreldrene
Analyser en sakprosatekst
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Vurdering – hva og hvorfor?
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Vurdering for læring.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Egenvurdering og kameratvurdering Videreutdanning 18. okt
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Lesing og lesestrategier
Skriving i begynneropplæringa
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vurdering for læring i Fysikk 1
GEGENVURDERINGEGENVURDERINGEGEN
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Fra læreplanen til klasserommet
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Oslo kommune 08.04.14 Line Tyrdal Læreplan og vurdering Oslo kommune 08.04.14 Line Tyrdal Line Tyrdal 2014

Sarah Hva gjør Sarah i stand til å snakke slik hun gjør? Hvilke elementer fra vurdering for læring kjenner dere igjen her? Line Tyrdal 2014

Elevene forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem. 4 prinsipper ( udir.no) Elevene forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem. Elevene får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen. Elevene får råd om hvordan de kan forbedre seg. Elevene er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og egen faglig utvikling. Line Tyrdal 2014

Tenkning, refleksjon, læring Mål Kriterier/ kjennetegn Tenkning, refleksjon, læring Line Tyrdal 2014

Bevis på læring Når? Hvordan? Hvorfor? Line Tyrdal 2014

Bevis på læring Spørsmål som stilles Dialog i klasserommet mellom elever og mellom lærer og elever Kroppsspråk Underveistester Utsjekk og innsjekk Logg Oppsummeringer Prøver og andre vurderingssituasjoner ( eks. foredrag, innleveringer) (Trude Slemmen) Line Tyrdal 2014

Hvordan involveres elevene i ditt klasserom? Line Tyrdal 2014

Elevinvolvering i vurdering Pakke ut mål sammen, hva betyr dette egentlig? Hvilken vurderingsform egner seg ( hvordan kan du vise at du kan dette)? Hva skal vi øve på og hvordan? Hva trenger vi kriterier for? Egenvurdering og kameratvurdering Line Tyrdal 2014

Elevene kan bare nå et mål hvis de forstår målet og vet hva de må gjøre for å nå det. Black and Wiliam Alice spurte: Kan du være så snill å si meg hvilken vei jeg skal gå? Det kommer an på hvor du skal, sa katten. Det spiller ingen rolle, sa Alice. Da spiller det heller ingen rolle hvor du går, sa katten. Lewis Carroll: Alice i eventyrland Line Tyrdal 2014

Hvor kommer målene våre fra? fra LK 06? fra hodet og tidligere erfaringer? fra den lokale læreplanen? fra læreboka? Line Tyrdal 2014

- å lære om alkohol, narkotika og tobakk - å kunne samle informasjon om og diskutere helseskader som kan oppstå ved bruk av ulike rusmidler Læreboka: - å lære om alkohol, narkotika og tobakk Line Tyrdal 2014

Hvor detaljert? Mål: Plassere elvekulturene ved Eufrat, Tigris og Nilen på kart og tidslinje Presentere trekk ved elvekulturene Plassere tidlege elvekulturar på kart og tidsline og presentere sentrale trekk ved dei. ( Kompetansemål i samfunnsfag 7.trinn) Mål: Kan fortelle hvordan egypterne brukte vann fra Nilen i utviklingen av jordbruk Kan fortelle hva en farao var Kan forklare hvorfor religion var viktig for egypterne Kan fortelle om de noen av de viktigste gudene Kan fortelle om balsamering Kan beskrive hvordan pyramidene ser ut og hvordan de ble bygget Kan forklare hva hieroglyfer var og vise med eksempler

Læreplaner for fag Formål Hovedområder Grunnleggende ferdigheter Kompetansemål . Line Tyrdal 2012

Kompetanse Et sentralt trekk ved Kunnskapsløftet er utvikling av elevenes kompetanse Kompetanse defineres som: Evne til å mestre en kompleks utfordring eller utføre en kompleks aktivitet/oppgave. Å anvende kunnskaper og ferdigheter for å løse en gitt oppgave. ( Veiledning i lokalt arbeid med læreplaner, udir.no)

Hva med holdninger? uttrykke og grunngi egne standpunkter og vise respekt for andres forklare hvordan man gjennom språkbruk kan krenke andre beskrive livsløpet til et produkt og diskutere i hvilken grad produktet er forenelig med bærekraftig utvikling registrere flyktningstraumar, forklare kvifor somme rømmer frå heimlandet sitt, og drøfte korleis det kan vere å kome til eit framandt land som flyktning

Hva med holdninger? uttrykke og grunngi egne standpunkter og vise respekt for andres forklare hvordan man gjennom språkbruk kan krenke andre beskrive livsløpet til et produkt og diskutere i hvilken grad produktet er forenelig med bærekraftig utvikling registrere flyktningstraumar, forklare kvifor somme rømmer frå heimlandet sitt, og drøfte korleis det kan vere å kome til eit framandt land som flyktning Kan dette måles?

Hva med holdninger? uttrykke og grunngi egne standpunkter og vise respekt for andres forklare hvordan man gjennom språkbruk kan krenke andre beskrive livsløpet til et produkt og diskutere i hvilken grad produktet er forenelig med bærekraftig utvikling registrere flyktningstraumar, forklare kvifor somme rømmer frå heimlandet sitt, og drøfte korleis det kan vere å kome til eit framandt land som flyktning Kan dette måles? Kan det vurderes?

”Pakke ut” målene sammen. gi eksempler på hvordan samer utnytter ressurser i naturen forklare hvordan kroppen beskytter seg mot sykdom Hva betyr dette for oss, akkurat nå? Hva vet vi om dette fra før? Er det ukjente ord og begreper? ”Pakke ut” målene sammen. Line Tyrdal 2014

Ulike mål-ulike vurderingsformer Kan forklare fotosyntesen. Kan skrive fagartikkel. Line Tyrdal 2014

Variasjoner i vurderingsformene Tekster i ulike sjangre Film Rollespill Fagsamtaler Deltakelse i diskusjoner Framlegg en eller flere i gruppe Tegneserie Fotofortelling Bygge en modell Hva skal vurderes ? Hva skal vi ha kriterier for? Line Tyrdal 2014

Hva øver vi på og hva vurderer vi? Line Tyrdal 2014

Kan fortelle om Roald Amundsen. Line Tyrdal 2014

Verb i LK 06 (eksempler): Bruke et begrep Vise sammenhenger Presentere Skape fortellinger Skildre Drøfte Fortelle Sammenlikne Registere Beskrive Samtale Vise eksempler på Gjøre greie for Forklare Line Tyrdal 2014

OPPGAVE Noter: Skriv 3 eksempler på læringsmål til et tema du holder på med nå. Line Tyrdal 2014

Lukkede læringsmål kan konstruere en 60 graders vinkel kan plassere alle fylkene i Norge på et kart kan bruke spørsmålstegn riktig kan nevne eksempler på engelskspråklige land kan forklare hvordan man ser forskjell på gran og furu kan forme bokstaven E Kjennetegnet av : enten så kan du eller så kan du ikke uttrykker ikke kvalitet kan ikke forbedres kontinuerlig Line Tyrdal 2014

Åpne læringsmål kan skrive en fagartikkel kan drøfte årsakene til at det ble revolusjon i Frankrike kan gjennomføre en undersøkelse og framstille resultatet i et diagram Kjennetegnes av : kan alltid bli enda bedre kan nås med ulik grad av kvalitet viktig å se eksempler Line Tyrdal 2014

I grupper: Sorter lappene i to grupper, en med åpne og en med lukkede læringsmål. Line Tyrdal 2014

Hva kan man oppnå ved å nå bare lukkede mål? For vgs: mulig å bestå? Line Tyrdal 2014

Kriterier... beskriver hva som må til for å nå et mål beskriver hva som er viktig nå beskriver av hva som kjennetegner god kvalitet skal være synlige og kjente for elevene uttrykker mestring og forventninger Line Tyrdal 2014

Hva er hva? Sjekkliste? Kriterier? Kjennetegn? Line Tyrdal 2014

Hva er hva? Sjekkliste? Kriterier? Kjennetegn? Kriterier: Sjekkliste: snakker høyt og tydelig tar pauser har øyekontakt med publikum snakker fritt fra stikkord har relevante stikkord i presentasjonen Sjekkliste: overskrift marg nummer på alle oppgavene mellomrom Sjekkliste? Kriterier? Kjennetegn? Lav grad av måloppnåelse Middels grad av måloppnåelse Høy grad av måloppnåelse Finne ukjente størrelser ved å sette inn i formler Finne ukjente størrelser ved å omforme enkle formler Finne ukjente størrelser ved å omforme formler Line Tyrdal 2014

Innholds- eller kvalitetskriterier? Jeg viser respekt for andres meninger. Jeg ser på publikum Jeg har med et flagg Jeg får fram flere argumenter som belyser flere sider Teksten har overskrift Jeg har med minst 3 opplysninger om personen jeg har valgt Teksten er delt i avsnitt. Jeg kan si hva klokka er når den er hel og halv. Innledningen gjør leseren nysgjerrig Line Tyrdal 2014

Film- Strømmen vgs Hvilke dilemmaer dukker opp i filmen? Hva tror dere målet med oppgaven er? Line Tyrdal 2014

Validitet og reliabilitet Måler vi det vi skal måle? ( validitet) Måler vi likt? ( reliabilitet)

Line Tyrdal 2014