Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fra læreplanen til klasserommet

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fra læreplanen til klasserommet"— Utskrift av presentasjonen:

1 Fra læreplanen til klasserommet
Workshop for kommuner i Akershus 7.desember Line Tyrdal Line Tyrdal 2015

2 Hovedprinsippene fra Kunnskapsløftet skal ligge fast
Hovedprinsippene fra Kunnskapsløftet skal ligge fast. Skoler og skoleeiere skal bygge videre på det arbeidet og de erfaringene de har gjort i de siste ti årene.

3 Stortingsmelding 28 Generell del fornyes først
Skolens brede formål og elevenes faglige læring skal bli bedre ivaretatt Omfanget skal reduseres og sammenhenger styrkes, mulighet for å jobbe med noe over tid Mer konsentrert om det viktigste Tydeligere progresjon Bedre muligheter for dybdelæring

4 Fra «Hodejegerne» på NRK- en gang på begynnelsen av 2000-tallet
Finn læreren Fra «Hodejegerne» på NRK- en gang på begynnelsen av 2000-tallet Line Tyrdal 2014

5 Evalueringen av Kunnskapsløftet
et av de klareste funnene er den økte målorientering lærerne snakker i økende grad med elevene om hva de ønsker å oppnå med undervisningen målene fokuserer i stor grad på innhold, men i liten grad på grunnleggende ferdigheter og lære-å-lære ferdigheter mye vekt på overflatelæring, få spor av opplæring som fremmer dybdeforståelse det lokale læreplanarbeidet har i stor tatt utgangspunkt i kompetansemål, mindre vekt på generell del og formål 17. september 2018 Line Tyrdal 2015

6 Kompetanse Et sentralt trekk ved Kunnskapsløftet er utvikling av elevenes kompetanse Kompetanse defineres som: Evne til å mestre en kompleks utfordring eller utføre en kompleks aktivitet/oppgave. Å anvende kunnskaper og ferdigheter for å løse en gitt oppgave. (Veiledning i lokalt arbeid med læreplaner, udir.no) 17. september 2018 Line Tyrdal 2015

7 Holdninger inngår i kompetansemålene kun der de er en del av den faglige kompetansen, for eksempel kunnskap om og holdninger knyttet til menneskerettigheter, demokrati og bærekraftig utvikling.

8 Kompetanse i St.mld 28 Kompetanse er å tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning.

9 Læreplanverket for Kunnskapsløftet
Generell del Fag- og timefordeling Prinsipper for opplæring Fagplaner Line Tyrdal 2014

10 Viktig å få med Læreplanens generelle del Prinsipper for opplæringen
Hvordan tar vi hensyn til dette i planleggingen og gjennomføringen av undervisning? Line Tyrdal 2014

11 Læreplaner for fag Formål Hovedområder Grunnleggende ferdigheter
Kompetansemål Line Tyrdal 2014

12 Fagets formål Forstå fagets betydning for samfunnet
Beskrivelse av hvilke forventninger som kan stilles til opplæring i faget Det er en sammenheng mellom formålet med faget, hovedområdene og kompetansemålene Line Tyrdal 2014

13 Oppgave 1 Trekk en lapp på bordet. Diskuter:
Undervisningen på vår skole ivaretar formålet slik det er oppsummert på lappen. Legg lappen tilbake og trekk en ny

14 Mål satt i en sammenheng
Det miljøbevisste menneske Den generelle delen Kunnskap om, forståelse av og opplevelser i naturen kan fremme viljen til å verne om naturressursene, bevare biologisk mangfold og bidra til bærekraftig utvikling Formål observere og gi eksempler på hvordan menneskelig aktivitet har påvirket et naturområde, undersøke ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner Kompetansemål Line Tyrdal 2015

15 Hvorfor skal elevene kunne...
undersøke biologisk nedbryting og beskrive et kretsløp i naturen framføre sanger og viser fra eldre og nyere tid skildre oppdagelsesreiser som europeerne gjorde, skildre kulturmøte og samtale om korleis dette kunne oppleves samtale om sentrale fortellinger i hinduismen regne med brøk Line Tyrdal 2014

16 Hva er grunnleggende ferdigheter?
ikke det grunnleggende i et fag, men det grunnleggende på tvers av fag nødvendige forutsetninger for læring og utvikling i skole, arbeid og samfunnsliv å kunne lese, å kunne regne, muntlige ferdigheter, å kunne skrive, digitale ferdigheter forutsetning for utvikling av fagkompetansen på fagets premisser Line Tyrdal 2014

17 På fagets premisser? Hvor mange år varte 2.verdenskrig?
Hvor mange dager blir det? Martin Luther ble født i 1483 og døde i Hvor gammel ble han? Tegn inn jernalderen på tidslinja. Finn ut hvilke land som er de 10 mest folkerike i Europa. Framstill i et søylediagram. Rammeverk for grunnleggende ferdigheter Line Tyrdal 2014

18 Tydeligere progresjon i grunnleggende ferdigheter, større vekt på grunnleggende ferdigheter der det er faglig relevant

19 Grunnleggende ferdigheter i kompetansemålene
skrive enkle tekster om samfunnsfaglige tema bruke lese- og skrivestrategier samtale om industriprodusert mat gjøre opptak ved hjelp av digitale verktøy bruke metoder for opptelling og klassifisering i enkle samfunnsfaglige undersøkelser Line Tyrdal 2014

20 Oppgave 2 Hvilke grunnleggende ferdigheter er spesifikt nevnt i kompetansemålene på arket?

21

22 Validitet i mål I hvilket tidsspenn skal vi jobbe med målet?
Er det behov for delmål/læringsmål eller annen konkretisering? Bruk samme verb som kompetansemålet! Kompetansemål Delmål/læringsmål 17. september 2018 Line Tyrdal 2016

23 Hvor detaljert? Mål: Plassere elvekulturene ved Eufrat, Tigris og Nilen på kart og tidslinje Presentere sentrale trekk ved elvekulturene Plassere tidlege elvekulturar på kart og tidsline og presentere sentrale trekk ved dei. ( Kompetansemål i samfunnsfag 7.trinn) Mål: Kan fortelle hvordan egypterne brukte vann fra Nilen i utviklingen av jordbruk Kan fortelle hva en farao var Kan forklare hvorfor religion var viktig for egypterne Kan fortelle om de noen av de viktigste gudene Kan fortelle om balsamering Kan beskrive hvordan pyramidene ser ut og hvordan de ble bygget Kan forklare hva hieroglyfer var og vise med eksempler

24 De viktigste læreplantolkerne...
...er de som lager disse? Line Tyrdal 2014

25 - å lære om alkohol, narkotika og tobakk
- å kunne samle informasjon om og diskutere helseskader som kan oppstå ved bruk av ulike rusmidler Læreboka: - å lære om alkohol, narkotika og tobakk Line Tyrdal 2015

26

27 Hvilke mål forsvinner? Skrive samfunnsfaglige tekster ved å bruke relevante fagbegreper og flere kilder. Beskrive hvordan man i Norge bruker ressurser fra andre steder i verden. Fortelle om hovedtrekk ved samfunnsutviklingen i Norge fra vikingtida til slutten av dansketida.

28 Hva er forskjellen på disse?
beskrive i hovedtrekk hjerte- og lungesystemet og hvilken funksjon det har i kroppen trekke ut og bearbeide naturfaglig informasjon fra tekster i ulike medier og lage en presentasjon forklare oppbygginga av mål for lengd, areal og volum og berekne omkrins, areal, overflate og volum av to- og tredimensjonale figurar 17. september 2018 Line Tyrdal 2016

29 Mål i ulike tidsspenn 5. trinn 6. trinn 7. trinn 17. september 2018
Line Tyrdal 2016

30 Oppgave 3 Velg et av kompetansemålene i mellomlangt tidsspenn.
Diskuter: Hvordan henger målet sammen med formålet? Hvilke(n) grunnleggende ferdighet? Diskuter om målene skal deles opp/omformuleres/konkretiseres

31 Validitet i kriterier Delmål/læringsmål Kriterier
Kriterier til målet, ikke til vurderingsformen Kriterier til målet i det mellomlange tidsspennene (disse man jobber med i det korte?) Dekker kriteriene hele målet og bare målet? Hvem lager vi kriterier for? Delmål/læringsmål Kriterier 17. september 2018 Line Tyrdal 2016

32 Validitet i vurderingsform
sikre at vi vurderer det vi skal vurdere tar utgangspunkt i kompetansen som målet beskriver ulike kompetansemål krever ulike vurderingsformer Kriterier/ kjennetegn Vurderingsform Eller motsatt? 17. september 2018 Line Tyrdal 2016

33 Ulike mål-ulike vurderingsformer
Kan forklare fotosyntesen. Kan skrive fagartikkel. Line Tyrdal 2015

34

35 Oppgave 4 Til målet (eller et av delmålene):
Kom med forslag til kriterier og vurderingsform.

36 Validitet i oppgaver/læringsaktiviteter
Oppgavedesign Rike oppgaver Øve på målet Overflatelæring eller dybdeforståelse Mål/kriterier /kjennetegn/ vurderingsform Oppgaver/ læringsaktiviteter 17. september 2018 Line Tyrdal 2016

37 Hvilke læringsaktiviteter?
presentere et tema fra det gamle Egypt. plassere fylkene i Norge samtale om hvordan skolehverdagen er for barn i England sammenliknet med i Norge diskutere reklame for ulike matvarer bruke animasjon for å forklare månens begevelser beskrive hvordan menneskekroppen er bygget opp 17. september 2018 Line Tyrdal 2015

38 Taksonomi i design av oppgaver/spørsmål
Blooms Biggs SOLO-taksonomi 17. september 2018 Line Tyrdal 2016

39 Å gjenkjenne fakta og gjengi fakta
Spør elevene om de husker det de har lært. Hvem var...? Hva er...? Når er...? Kan du nevne tre ting...? Hvordan vil du beskrive...? Å få frem forståelse Be elevene om å uttrykke ideer med sine egne ord eller tolke viktige elementer i teksten for å gjøre teksten mer forståelig. Hva mener vi med...? Kan du forklare hva som skjer...? Å anvende kunnskap Be elevene bruke noe de har lært i en situasjon, i en annen situasjon. a) Hvordan vil du bruke...? Hvilke andre eksempler kan du finne? På hvilken annen måte kan du planlegge å...? Hvilke fakta vil du velge for å vise...? Å analysere Be elevene bryte ned fakta i mindre deler, studere forståelsen av delene og hvordan de kan relateres til hverandre. Hvilke bevis kan du finne? Hvilke kjennetegn? Hvilken informasjon trenger du for å...? Hva betyr egentlig dette? Hvilke konklusjoner kan du trekke? Syntese Be elevene om å utvikle nye ideer, teorier, planer og å eksperimentere ut fra egen forståelse eller tenkning Hvordan vil vi kunne utvikle...? Hva tror du er riktig å gjøre i denne situasjonen? Hvordan vil du teste...? Om du kunne... Hva ville du gjøre? Vurdering Be elevene om å vurdere. Hva tenker du om...? Hvor effektivt var det å...? Kan du fortelle hva som er bedre, og begrunne hvorfor? Hvordan vil du bevise eller motbevise? Hva er din mening om...? 17. september 2018 Line Tyrdal 2016

40 En forenklet variant 17. september 2018 Line Tyrdal 2016

41 17. september 2018 Line Tyrdal 2016

42 17. september 2018 Line Tyrdal 2016

43 Varierte spørsmål Hva er forskjellen på … og …?
Hva er likheten ved … og …? Hva er styrker og svakheter ved …? Forklar hvorfor … Hva kan skje hvis…? Hvorfor er … et eksempel på …? Hvordan vil du forklare … for en elev på …. trinn? Hvorfor skjer …? (Wiliam&Leahy, 2015) 17. september 2018 Line Tyrdal 2016

44 Hvem skal bestemme innhold?
fortelle om personer, steder og begivenheter fra engelskspråklige land gjenkjenne og beskrive bærende strukturer i ulike byggverk i nærmiljøet framstille oppdagingsreiser europearar gjorde, skildre kulturmøte og samtale om korleis dette kunne opplevast Line Tyrdal 2015

45 Tverrfaglige kompetanser
demokrati og medborgerskap bærekraftig utvikling folkehelse og livsmestring

46 Men hvorfor er det viktig
Jeg var ikke så flink på skolen, men har klart meg bra likevel. Vi lærte mye på skolen før også! «If we teach today`s children like vi taught yesterday`s, we rob them of tomorrow» (John Dewey)

47 Hele 85,5 prosent svarer nei på dette spørsmålet.
Den ferske undersøkelsen som InFact har utført for Abelia - NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter - viser at bare 8,3 prosent sier de tror jobben deres kan bli overtatt av roboter eller automatisk produksjon, skriver Aftenposten. Hele 85,5 prosent svarer nei på dette spørsmålet. Samtidig viser en rapport initiert av Kunnskapsdepartementet at en tredel av norsk sysselsetting i stor grad vil bli utsatt for automatisering de neste 20 årene. (Dagens næringsliv, )

48 Lavtlønns- og lavkompetanseyrker ser ut til å være mest utsatt
Lavtlønns- og lavkompetanseyrker ser ut til å være mest utsatt. Tjenesteyrker og yrker i offentlig sektor er mer skjermet enn industri og andre yrker i privat sektor. Digitalisering og datamaskinell automatisering vil imidlertid påvirke praktisk talt alle yrker til en viss grad.

49 butikkmedarbeider

50

51 Å finne løsninger på nye problemer

52 Stortingsmelding 28 Store endringer i samfunnet
Mange elever har for svakt utbytte av opplæringen. For mange elever fullfører ikke vgs. Hele velferdsmodellen er avhengig av høg kompetanse og innovasjonsevne Krav til fornyelse- også i utdanningssystemet!

53 Om dybdelæring i Stortingsmeldingen
dybdelæring bidrar til utvikling av kompetanse, det vil si at elevene forstår de sentrale begrepene, prinsippene og sammenhengene i et fag, og forstår når og hvordan det er relevant å bruke det de har lært. For at elevene skal utvikle kompetanse som er relevant for dem på ulike arenaer, er det viktig at de kan anvende kunnskaper og ferdigheter fra ulike fag i sammenheng.

54 Takk for meg!


Laste ned ppt "Fra læreplanen til klasserommet"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google