ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
INSTRUKSJONER SELVSTENDIG PRESENTASJON, VISE FORSTÅELSE, MOTTAKERORIENTERING, BEGREPSANVENDELSE. KRAV OM BRUK AV TRE – FIRE KILDER. SKAL OPPGIS. NÅR DET PASSER: SE EMNET FRA TO (ELLER FLER) SIDER. ~ DRØFTING.
INSTRUKSJONER EKSAMINASJONEN TAR UTGANGSPUNKT I PRESENTASJONEN. DERETTER UTFORSKE EMNET VIDERE. PLASSERE EMNET I SAMMENHENG: VISER EKSEMPEL.
EKSEMPEL PÅ SAMMENHENG Emne = Kampen for kvinners stemmerett Problemstilling = Sett fra ulike innfallsvinkler: kjønn, sosial klasse, ideologi Sammenheng = Demokratisering. Hva mer vet du om det?
YRKESETIKK: HVA ER VEILEDNING? IKKE ORGANISERE UNDERVISNING. ELEVEN OPPSØKER LÆREREN – TAR INITIATIV MED SPØRSMÅL. HJELPE TIL MED Å DEFINERE OG TOLKE OPPGAVEN. SVARE KORT, IKKE HOLDE FOREDRAG. GI HENVISNING TIL KILDER / HJELPE- MIDLER
YRKESETIKK Retningslinjer s. 9: Plikt til å utforme forslag til oppgaver. ANTALL? FORDELING? TO ELLER TRE ELEVER PR. OPPGAVE? TREKKING? VELGE ETTER LESING? ”SKREDDERSYDDE” OPPGAVER?
ANNET Retningslinjer s. 10 og 18: Elev som trekker seg under muntlig eksamen skal vurderes. Skolens ledelse: Påse at faglærer er tilgjengelig når elevene får beskjed om eksamen. Deltakernes erfaringer?