ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i historie
Advertisements

Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Hvordan gjennomføre eksamen etter ny eksamensordning?
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Matematikk for yrkesfag
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Fredagstimen Jeg har veldig dårlig stemme i dag, så jeg skriver instruksjoner for timene her. I dag skal vi jobbe i grupper fram mot en muntlig framføring.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Eksamen i muntlig norsk
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen Retningslinjer, rammer – og handlingsrom
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Arenaer for utforskning 2009  Introduksjon og informasjon  basisgruppene etableres to og to diskuterer evt. overordnet tema velger representanter til.
Vurderingskriterier og oppgaver
Sluttvurdering og resultater i Nordland
Hva er en artikkel?.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Cafédialog – elevmedvirkning
Sensorenes rolle.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Cafédialog – elevmedvirkning
©Byrådsavdeling for oppvekst
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
NY VRI Nina og Ingvild.
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
Universellforum 2016.
Samfunnsfag.
Metodekurs – Forvaltningsrett I
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Program for kvelden Velkommen  Oversikt over resten av skoleåret
Foreldremøte 10. trinn Smestad ungdomsskole
Presentere en teknisk rapport
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Lærerens navn – x. klasse
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Valgfag innsats for andre
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Universellforum 2016.
Introduksjon til FINF4031 Individuell semesteroppgave
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.

INSTRUKSJONER SELVSTENDIG PRESENTASJON, VISE FORSTÅELSE, MOTTAKERORIENTERING, BEGREPSANVENDELSE. KRAV OM BRUK AV TRE – FIRE KILDER. SKAL OPPGIS. NÅR DET PASSER: SE EMNET FRA TO (ELLER FLER) SIDER. ~ DRØFTING.

INSTRUKSJONER EKSAMINASJONEN TAR UTGANGSPUNKT I PRESENTASJONEN. DERETTER UTFORSKE EMNET VIDERE. PLASSERE EMNET I SAMMENHENG: VISER EKSEMPEL.

EKSEMPEL PÅ SAMMENHENG Emne = Kampen for kvinners stemmerett Problemstilling = Sett fra ulike innfallsvinkler: kjønn, sosial klasse, ideologi Sammenheng = Demokratisering. Hva mer vet du om det?

YRKESETIKK: HVA ER VEILEDNING? IKKE ORGANISERE UNDERVISNING. ELEVEN OPPSØKER LÆREREN – TAR INITIATIV MED SPØRSMÅL. HJELPE TIL MED Å DEFINERE OG TOLKE OPPGAVEN. SVARE KORT, IKKE HOLDE FOREDRAG. GI HENVISNING TIL KILDER / HJELPE- MIDLER

YRKESETIKK Retningslinjer s. 9: Plikt til å utforme forslag til oppgaver. ANTALL? FORDELING? TO ELLER TRE ELEVER PR. OPPGAVE? TREKKING? VELGE ETTER LESING? ”SKREDDERSYDDE” OPPGAVER?

ANNET Retningslinjer s. 10 og 18: Elev som trekker seg under muntlig eksamen skal vurderes. Skolens ledelse: Påse at faglærer er tilgjengelig når elevene får beskjed om eksamen. Deltakernes erfaringer?