Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Psykologisk ivaretakelse av mennesker med alvorlige nevrologiske tilstander – Erfaringer fra Sunnaas sykehus Fagkonferanse om nevromuskulære sykdommer.
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Utviklingshemmede hos fastlegen
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Hva er psykisk utviklingshemming?
-ikke bare for zippylæreren…
Demens hos personer med utviklingshemming
Utredning av studenter med konsentrasjons- og lærevansker
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Psykiske utfordringer ved MS
Tone Johnsen, Habiliteringsteamet for voksne
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Utredning av utviklingshemming hos voksne
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Å flytte sykehuset hjem - Avansert hjemmesykehus for barn
LÆRING Grunnleggende prosesser
Olaviken tilbyr spesialisthelsetjeneste-tilbud ved å drive:
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Kognisjon og emosjon – forutsetning for læring og bevegelse
Hvordan regulere inntrykk og uttrykk Karl Jacobsen, Professor, NTNU
Barns læring, voksnes ansvar!
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
-ikke bare for zippylæreren…
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Lek og Læring i barnehagen
KOGNITIVE UTFORDRINGER – HVA BETYR UTVIKLINGSHEMNING??
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Hafjellseminaret våren 2012
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Aggresjon.
Daniel Stern`s Teori.
Emosjon, spenning, stress
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Kognitive belastninger hos personer med utviklingshemming og autisme
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Psykologspesialist Jarle Eknes Stiftelsen SOR Psykisk helse hos mennesker med utviklingshemming.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Samtykkekompetanse hos personer med psykisk utviklingshemming
Asperger syndrom og ADHD
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Kapittel 1 SAMSPILL.
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming ved Eva Opdalshei, Habiliteringsteamet for voksne, Nordlandssykehuset

Hva er utviklingshemming? En samlebetegnelse på medfødt eller tidlig ervervet kognitiv svikt Evnen til å lære og til å klare seg i samfunnet er mer eller mindre redusert Hjernen er alltid affisert, men ser ikke alltid annerledes ut Stor forskjell mellom ulike personer, og mellom sterke og svake sider

Kriterier for å få diagnosen psykisk utviklingshemmet (ICD 10): IQ under 70 målt med en anerkjent generell evnetest, ofte WISC (6-17 år) eller WAIS (voksne) Svekket adaptiv atferd Svekkelsen ble tydelig i løpet av utviklingen (før 18 års alder)

Adaptiv atferd Evnen til å møte utfordringene i miljøet Evnen til å sørge for sitt eget beste Intelligens og adaptiv atferd er avhengig av de samme kognitive mekanismene Adaptiv atferd påvirkes av krav og støtte i miljøet – kan endres over tid

Inndeling av utviklingshemming Lett/mild: IQ 50 – 69 Mental alder 9 til 12 år Moderat: IQ 35 – 50 Mental alder 6 til 9 år Alvorlig: IQ 20 – 35 Mental alder 3 til 6 år Dyp: IQ under 20 Mental alder under 3 år

Men… - De oppgitte IQ-nivåene er kun veiledende. Kategoriene er vilkårlige inndelinger av et kontinuum, og kan ikke defineres med absolutte grenser. - Bruken av begrepet ”mental alder” kan diskuteres

Hjernen

Kognitive vansker hos personer med utviklingshemming Vansker med persepsjon hos personer med sterk grad av utviklingshemming Langsomt kognitivt tempo Vansker med læring: mye læres ikke, andre ferdigheter læres, men automatiseres ikke Vansker med å generalisere det som er lært

Språk Språk er et system av symboler, krever abstrakt forståelse En vanlig setning inneholder mye informasjon, vanskelig å få med seg alt – man får med seg noe og gjetter seg til resten Personer som kan få begreper kan velge det hun finner selv om det ikke passer

Når en person sier ”ja” men ikke følger opp med handling… … personen har ikke kognitiv kapasitet til å forstå hva hun samtykker til … personen fornemmer at det er lurt å si ja … personen er enig, men det er andre mekanismer enn kognitive funksjoner som styrer atferden, for eksempel kroppslig uro

Hukommelse Ulike former for hukommelse, som faktakunskap, personlige opplevelser, og korttids-/arbeidshukommelse Det er påvist at personer med utviklingshemming særlig har problemer med arbeidshukommelsen

Oppmerksomhet/fokus Sansene mottar mange inntrykk, og oppmerksomheten styrer hva vi tar inn og bearbeider En sammensatt kognitiv funksjon; vedvarende oppmerksomhet, skifte av fokus, å få med seg detaljer Kan variere over tid og i ulike sammenhenger

Hjelp til å styre oppmerksomheten Perseptuelt; viktige stimuli gjøres perseptuelt mer tydelige Kroppslig; eks. stabilisere sittestilling så oppmerksomheten kan rettes utover Avleding Hjelp til å regulere aktiveringen

Vanskelig å vite helt hvilket kognitivt nivå en person har på grunn av… Vansker med språk Vansker med motorikk Sansetap Energi/reguleringsvansker Helseproblemer Sviktende oppmerksomhet, skille mellom forståelse og utførelse

Hentet fra Jacobsen og Gjertsen (2010) Aktivering Hentet fra Jacobsen og Gjertsen (2010)

Emosjoner Opprinnelig utviklet for å beskytte oss mot farer Har fått betydning for å regulere det sosiale samspillet mellom mennesker Emosjoner er “kompass” som hjelper oss til å forstå oss selv og andre Består av en kroppslig aktivering og en tanke/fortolkning

Emosjon og kognisjon Emosjoner og kognisjon påvirker hverandre gjensidig I hjernen er det masse forbindelser mellom det limbiske system og korteks Ulike emosjoner krever ulik grad av kognitiv forståelse

Emosjonell utvikling I utgangspunktet behag/ubehag og noen få primære emosjoner I løpet av utviklingen differensieres emosjonene Dette skjer i samspill med andre, ved at vi fortolker og reagerer på emosjonelle uttrykk

Regulering av emosjoner Når emosjonen, kraften i nervesystemet, møter kognisjon som skaper forståelse og retning for atferd Mange utviklingshemmede har et rikt register av følelser, men kognitive vansker gi vansker med emosjonell regulering

Regulering av emosjoner forts. Når emosjonen viser seg i en mindre regulert form kan man lett bli opptatt av uttrykket, og miste det kommunikative ved emosjonen av syne Man overser emosjonene som kompass, og det blir vanskeligere for personen å bli kjent med og trygg på seg selv

Autisme og utviklingshemming Kvalitativt svekket evne til sosial samhandling og kommunikasjon Begrenset og stereotypt reportoar av atferd Vansker med å se helheter og sammenhenger Vansker med å regulere atferd og emosjoner

Autisme og utviklingshemming forts. Verden blir kaotisk, behovet for å ha kontroll øker Uro blir en mestringsstrategi for å skape forutsigbarhet i en kaotisk verden Samhandlingen med andre reguleres gjennom ekkotale og repeterende spørsmål, åpen samhandling blir for utrygt Nærhet og avstand på samme tid

”Utfordrende atferd” Jo mer utfordrende atferd som forekommer, desto mer øker fokuset fra miljøet på utfordrende atferd Årsakene er ofte komplekse, det kreves refleksjon og innsikt for å forstå

Mulige årsakssammenhenger Forklaring Atferdsvanskene er… Behandling/tiltak Psykisk lidelse Et resultat av underliggende psykisk lidelse Behandlingen rettes mot den underliggende lidelsen Nevropsykologisk funksjon et resultat av manglende evne til å uttrykke følelser Behandling rettes mot endring i affekt- og impulskontroll Psykologisk stress og krav Reaksjoner på miljøbetinget stress og krav om å utføre handlinger og oppgaver Tiltakene rettes mot å endre eller fjerne kildene til krav og stress Lært atferd Et forsøk på å skaffe seg goder og positiv oppmerksomhet Tilføre personen andre stimulerende opplevelser og goder Nevrologisk funksjon Ufrivillige reaksjoner på strukturelle eller elektrokjemiske dysfunksjoner i hjernen Effektiv behandling finnes ikke, bare lindrende og god omsorg Utviklingsmessig funksjon Uttrykk for et funksjonsnivå på et tidlig utviklingstrinn Tiltakene rettes mot omgivelsene for å øke stimuleringen og senke stressnivået