En smakebit fra Telemark Kjersti Isachsen; Karrieresenter Telemark Hans Magnus Johansen, Telemark fylkeskommune
Bestillingen Utvikle Partnerskapene i relasjon til bedre utdannings- og yrkesrådgivning. Komme med ideer til hvordan Partnerskapene kan tilføre kompetanse inn i arbeidet med utdannings- og yrkesrådgivning. Utvikle Partnerskapene i relasjon til faget utdanningsvalg.
Karriereveiledning i Telemark 3 hovedgrep i 2004 – 2006 Bredt forankret arbeid for å finne relevante tiltak som kunne styrke karriereveiledningen i et livslangt perspektiv Karrieresenter Telemark Høyskolestudie i karriereveiledning Koordinering av karriereveiledingen i grunnopplæringa Status pr i dag Formell partnerskapsavtale om Karrieresenter Telemark mellom Telemark FK og NAV Telemark Høyskolestudiet lever sitt eget liv Koordinator for karriereveiledning i grunnopplæringen; ansatt i TFK, kommunene finansierer noe av arbeidet, foreligger samarbeidsavtaler om konkrete tiltak
Telemarksmodellen pr. i dag Høyskolestudiet Telemark fylkeskommune Styringsgruppe NAV Telemark Telemark fylkeskommune Kommuner 1 stk karrieresenter Formelt partnerskap NAV og FK, fylkesnivå 1 stk. koordinator for kv. i grunnopplæringa Samarbeidsavtale med kommuner 1stk rådgiver Voksenoppl. -Ren fylkeskommunal tjeneste Lokalisert Eget område i Nav bygg KARRIERESENTER TELEMARK Karrieresenter Telemark 4 ansatte + prosjektansatte Koordinator for karriereveiledning i grunnopplæringa Rådgiver Voksenopplæringa i Telemark
Fra fjorårets tildelingsbrev ”Utdanningsdirektoratet vil overføre 500.000 kroner til videreføring av arbeidet med Partnerskap for karriereveiledning og 920.000 kroner som skal nyttes til styrkning av karrieresentrenes arbeid for å styrke rådgivningen til utdanning og yrker på grunnskolens ungdomstrinn.”
Hovedmål og målgrupper Voksne i Telemark over 18 år Tilby oversiktelig og tilpasset informasjon via vår nettside. Levere karriereveiledning av høy kvalitet til voksne i Telemark. Veiledere med behov for å utvikle sin kompetanse. Være en pådriver for profesjonalisering av fagfeltet og bidra til kompetanseutvikling for relevante veiledere i Telemark. Skape arenaer for diskusjon, inspirasjon og erfaringsdeling. Bedrifter i endring/omstilling/utvikling. Levere karriereveiledningstjenester til bedrifter i Telemark, knyttet til omstilling og nedbemanning. Relevante aktører nasjonalt og i andre regioner Bidra i den nasjonale utviklingen av feltet.
Prosjektets utforming; to hovedfokus Fokus på videreutvikling av kompetansen til rådgivere på ungdomsskoletrinnet. -få fram i dagen gode eksempler på organisering, rutiner, dokumentasjon, kartlegge kompetanseutviklingsbehov og imøtekomme disse i et faglig samarbeid med KST. Gjennomføring av et utviklingsarbeid ved en ungdomsskole. Prosjektet legger vekt på at utviklingsområdene også har en generell interesse.
Delprosjekt Menstad ungdomsskole Elevsamtalene mellom elev, lærer og foreldre Utvikle og prøve ut metoder som kan bringe karriereperspektivet tydeligere inn i elevsamtalene Overgangsfasen fra grunnskolen til vgs Utvikle og prøve ut metoder som kan bidra til bedre overgangsprosesser for elever i ”gråsonen”. Faget ”Utdanningsvalg”; kompetansemålet; ”Beskrive sine sterke sider”. Utvikle og prøve ut metoder som på en tydelig måte bevisstgjør eleven på hvilke sterke side hun har.
Overgangsdialogen – en prosess i 3 faser IKO Identifiseringsfasen: U skolens ansvar i samarbeid med støtteressurser å identifisere gråsoneelever med bakgrunn i kjente kriterier. Kartleggingsfasen: Samarbeid mellom U. skole VGS. Hvilke tiltak kan være relevante? Eleven får tilbud om samtale med videregående, nytt praksiskurs, involvering av foresatte, avtaler, etc. Oppfølgingsfasen: VGS ansvar. Elevens hverdag på videregående.
Hva har bidraget vært? Kunnskapsutvikling i lokal setting Prosjektarbeid med fokus på systematisk kunnskapsutvikling i regi av karrieresenteret Arbeidet er dokumentert Koblet rektor og ledelse TFK for å ”pushe” beslutning om evt framdrift Hva har kommet ut av det TFK har besluttet å kjøre arbeidet videre Jobbes videre i Skien Kommune med rektor på Menstad som ressursperson Skoleavdelingen i TFK som har ”tatt ballen” og ønsker å videre IKO, i første omgang ”Rulle det ut io full skala i Skien
Koordinering av karriereveiledning i grunnopplæringa
Karriereveiledning i grunnopplæringa Kompetanseutvikling Karriereveiledning i grunnopplæringa Systemutvikling Tiltak
Utfordringer En rådgiver på hver skole – aleneansvar Varierende kompetanse Varierende erfaring Knappe ressurser Ensidig arbeidsliv Store avstander Nytt fag: Utdanningsvalg
Nettverksarbeid i Telemark
Partnerskap: Samarbeid mot felles mål… Avtale om samarbeid mellom kommuner og TFK om rådgivertjenesten og Lokale veilederutvalg Avtale om Praksiskurs som del av faget Utdanningsvalg mellom TFK og kommunene i Telemark Kurs i Utdanningsvalg for kommunene
Nettverk i Telemark
Lokale veilederutvalg - LVU Alle rådgiverne i regionen OT i regionen Skoleadministrasjon Næringsutvikling Rektorene 2 g/år 8 – 10 møter i året Planlegging og gjennomføring Kompetanseutvikling Gjensidig ressursbank
Lokale veilederutvalg – LVU arbeider med: Lokale planer for karriereveiledning Kontakt med lokalt arbeidsliv Kompetanse til veilederne Tiltak for elevene Yrkesmesser Overganger mellom grunnskole og videreg Læreplaner i Utdanningsvalg Informasjon, samarbeid, foreldre
Primære målsettinger Dekke elevens behov for informasjon, veiledning og hjelp til å gjøre gode valg og lykkes som individ Avhjelpe samfunnets behov for riktig kompetanse
Andre målsettinger Virkeliggjøre det 13-årige opplæringsløp Styrke samarbeid mellom kommuner og fylkeskommune Bedre gjennomføringen i vgo Styrke samarbeid mellom skole og arbeidsliv Utvikle entreprenørskap
Ny plan for karriereveiledning i grunnopplæringa i Telemark Tar blant annet sikte på å formalisere partnerskapet.