FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 5 avdelinger 70 barn 20 ansatte Flott beliggenhet Barnehage med fokus på læring og gode opplevelser, med barna i fokus! Matpolitikk i tråd med retningslinjer for mat i barnehagen fra sosial og helsedirektoratet Fokus områder; natur og miljø og kommunikasjon, språk og tekst
NATUR OG MILJØ Satsningsområde for oss de siste årene Egen miljø og friluftskalender hver måned Faste turdager, og tur områder Gi kjennskap til samspillet i naturen Positiv fokus på klima og miljølære Gode og positive opplevelser ute i naturen Legge vekt på å ta vare på naturen Naturen som læringsarena
MILJØFYRTÅRN Resertifisering, gjennomgang og oppfølging av krav gitt fra stiftelsen Miljøfyrtårn. Miljøpatrulje Kildesortering, glass/metall, plast, papir og restavfall Kompost for mat, og hageavfall Energimåling med førskoleklubben Redusere energiforbruket i det daglige Lære barna om å ta miljø og naturhensyn www.gronnhverdag.no www.ecolabel.no
SOSIALE RELASJONER I BARNEHAGEN Sosial kompetanse, vår ”grunnmur” Voksenrollen Verdi og kulturformidling Gode opplevelser og gleden av å være del av et fellesskap Barns medvirkning Kontinuerlig læringsprosess Kommunikasjon og samhandling
KOMMUNIKASJON, SPRÅK OG TEKST Kommunikasjon og språk er en basisferdighet Gi barna rike og varierte erfaringer innenfor dette fagområdet Voksne og barn som forbilder Godt stimulerende språkmiljø Godt og variert språkmateriell Språkprosjekt på hver avdeling
KOMMUNIKASJON Den nonverbale kommunikasjonen, kroppspråket, utgjør ca 80% av det mottakeren oppfatter av budskapet…
LEK OG LÆRING Barnehagen en viktig læringsarena Barna lærer gjennom leken og de uformelle hverdagsaktivitetene Barna som rollemodeller Vekke nysgjerrighet, lyst og evne til å lære Tilpasset læring til modenhet Voksenrollen viktig Formelle læringssituasjoner, eks samlingstund 7 fagområder i Rammeplanen, se progresjonstrapp i Årsplanen vår. ABC,123, fokus på språk og matematikk
IKT I BARNEHAGEN Rammeplanen(2006); barn i barnehagen bør få oppleve at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap PC og digitale kamera på hver avdeling Bilde – og filmbehandling Tekst og tegneprogram Pedagogiske spill Dokumentasjon i form av bilder, henges opp på avdeling eller vises som lysbildeframvisning
KOMPETANSEPLAN Kompetansemidler Kurs Styrke og utvikle personalets faglige kompetanse Øker barnehagens faglige innhold og kvalitet Arbeidsbasert førskolelærerutdanning, en student hos oss i år.
Kvalitetskommuneprogrammet Et samarbeid mellom tre departementer, fire arbeidstakerorganisasjoner og KS Kvalitetsforbedring innen flere sektorer bl. barnehage
Politikere Administrativ ledelse Ansatte 3 – parts samarbeid Politikere Administrativ ledelse Ansatte
Bydel Nordre Aker Hjemmetjenesten Tilrettelagte boliger Barnehager (Haugensjordet, Badebakken, Sognsveien, Korsvolltoppen )
Barnehagenes prosjekt Oppstart i år, og skal være sluttført og implementert i vårt arbeid innen 31.12.09 Bakgrunn i brukerundersøkelsen Satsningsområde: Informasjon og brukermedvirkning Utvikle prosedyre for arbeidet i SU Styrke kompetansen hos den enkelte medarbeider
Barnehagens samarbeidsutvalg Lov om barnehager Foreldrene og barnehagens dialog i forhold til tiltak for å bedre kvalitet innenfor satsningsområde Avklare forventninger, komme med forslag til tiltak som prøves ut i barnehagen.
FORELDREUTVALG(AU) OG SAMARBEIDSUTVALG(SU) Kort presentasjon og informasjon ved AU leder, Line Kvalvaag