UiS 04.12.09. Suksesskriterier  Egne valg av område  Likeverdighet  Forpliktelse  Grundighet  Tett på praksis  Skriftliggjøring  Tid  Fellesskapsarena.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Noen utfordringer for skolene
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Studiekvalitet Master i flerkulturelt forebyggende arbeid med barn og unge Dosent Hilde Larsen Damsgaard, november 2013.
Forskning møter praksis i skolen Hvordan forholder skoleeier seg til forskning? Om bruk av forskning i grunnopplæringen. Eli Gundersen 4. Desember 2009.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Nettbasert læring i praksis
Konferanse PPU 29. nov 2012 Innlegg: Svein Pedersen Rektor Grimstad ungdomsskole 5 «klasser» på hvert trinn. Ca 400 elever. PPU/SOT 2010, 2011, 2012 Ca.
Partnerskap i praksis Samarbeide om praksisopplæringa i lærerutdanninga – en utviklingsmulighet for høgskole og praksisskole Høgskolen i Volda Roy-Asle.
Melding til Stortinget…
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Pedagogisk utviklingsarbeid
Presentasjon av prosjekt med Veilederkorpset i NAK
«Ungdomstrinn i utvikling»
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Presentasjon av ”Overhallaprosjektet” Bredbåndskrevende læringsmetoder i Namdalen NVU konferansen 2005 Håvard Sørli
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Nasjonale prøver.
Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Fagdag LU - UTVIKLINGSARBEID OG FORMIDLING
Hvordan forbedre seksjonsarbeidet? Rammene Erfaringene Forslag til neste skoleår Seksjonsarbeid Realfag/Idrett1.
Dette er bare starten! Vi har flere forventninger til FoU- samarbeid” Randaberg kommune: innbyggere elever fra Trinn Ressursbruk skole.
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
 Dialogmøte i Molde Innledning fra HiST Kari Kjenndalen, styreleder >> HiST >> Veivalg, alternativer >> Innmeldte spørsmål fra HiST.
Bakgrunn for skolehelserådet
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Om kurset Norges Fotballforbund |  Ungdomsfotballkvelden er et kveldskurs på 4 undervisningstimer – med både teori og praksis.
”Et prosjekt som skal gjøre hverdagen din enklere”
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
“FORELDRESKOLE” - obligatorisk uten hjemmel Sandefjord Storhamar skole.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Økt læringstrykk gjennom praksisnærhet, fleksibilitet og kvalitet Team BA idrett.
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
NFR februar 2012 Rektor Torunn Lauvdal, UiA
Regionsamling HVL Oslo Nord
Regionsamling HVL Oslo Nord
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

UiS

Suksesskriterier  Egne valg av område  Likeverdighet  Forpliktelse  Grundighet  Tett på praksis  Skriftliggjøring  Tid  Fellesskapsarena UiS

 Aksjonslæring  Deling av og refleksjon over egen praksis  Nettverksorganisering  Alle lærere er med  På tvers av skoler og trinn UiS

Erfaringer hittil:  Avstand geografisk  Avstand (gap) mellom grasrot og forskning  Hvem eier?  Definisjonsmakt  Pålagt eller etterspurt  Hvem ønsker endring?  Økonomi Men: Vi gir oss ikke UiS

PYRAMIDESPILLET LÆRINGSUTBYTTE PISA/PIRLS/TIMS/ NASJONALE PRØVER ETC BASERT PÅ KVALIFISERT SYNSING Bestilling Stortinget Kunnskapsdep. Utd.dir. Fylkesmannen Universitet Høgskoler Grunnlagsforskning Utviklingsarbeid Kommuner Skoleeier Skoler Lærere Direktiver Mulighetenes verden Aksjonsforskning - FoU Aksjonslæring Ansvar for egen læring ”Ansvar for egen ulykke” Tema og prosjektarbeid Arbeidsplaner Integrert dag etc UiS Hvem blir svarteper?

ØNSKELISTE Felles hygge og nytte Faste treffpunkt Høgskole og universitet tett på praksisfeltet Forske på områder som har relevans for praksisfeltet Bruk av aksjonsforskning og aksjonslæring Skoleeiere som bestillere av praksisnær forskning Presentasjon av relevant forskning i ”god innpakning” Profitt underordnet målsetting UiS