ANSVAR ETTER HMS REGELVERKET

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsmiljøutvalget (AMU)
Advertisements

Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Bergen Vann Mai 2014.
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Vernetjenesten i Kristiansund
Nye krav til oppfølging av sykmeldte fra 1.mars 2007
Overføringen av vergemål fra kommunene til staten
Arbeidsgivers plikter.
Hovedverneombudet i Kristiansund
HMS-kultur Janne Lea Svensson
B/A-bransjen er en høyrisikobransje
1.Juli 2013 Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr (fek) 2013 (8 år siden revisjonen.
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
Tomrommet som oppstår ved manglende eller mislykket kommunikasjon, fylles raskt med rykter, sladder, vrøvl og gift.” Henry Louis Mencken Hovedverneombudet.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Påseplikten Hvordan etterleve denne i praksis
1 Rammer for petroleumstilsynet sin oppfølging av dykkevirksomheten.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Hvor i verdikjeden ligger ansvaret dersom uhellet har skjedd?
Arbeidsgivers plikter.
Kurs for tilsynsmyndighet - Kommunalt tilsyn med skadedyrbekjempelse
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Varsling Er alt slik det skal ved UiO?
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Rammeavtalen, internkontroll og bedriftshelsetjeneste PSLs time 2010 Frode Solberg Fagsjef/advokat Legeforeningen.
Funksjonsvurdering i arbeidslivet
Byggherreforskriften
Ptils oppfølging av entreprenørene
RNNS – fase 7 kvalitativ del Feltarbeid/datainnsamling på to innretninger med utgangspunkt i brønnserviceselskaper Tema : Hvordan grensesnitt mellom operatør/entreprenør/hovedbedrift(reder)
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Status: Ptils arbeid med sosial dumping 1. Samarbeid med arbeidslivets parter, Arbeidstilsynet m.m. 2. Dialog med byggherre (operatør) om oppfølging overfor.
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Temabaserte vernerunder i Nordland fylkeskommune
Barn som pårørende.
Konkurransetilsynets oppfølging av konkurranseforhold i bilbransjen Seksjonssjef Birgit Løyland, Konkurransetilsynet.
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Samhandling leder/verneombud
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Vernetjenesten i Kristiansund
Hovedverneombudet i Kristiansund. Det er arbeidsgiveren som har hovedansvaret for at arbeidsmiljøkravene blir gjennomført. Arbeidsmiljøloven.
Barn som pårørende.
August 14 1 Presentasjon av Inkluderende Arbeidsliv Personalforum ved UiB, 26.mai 2004 Ved rådgiver Ingvild Eikeland Trygdeetatens Arbeidslivssenter.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Arbeidstaker eller oppdragstaker?
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Roller Arbeidsgiver – Arbeidstaker – Verneombud (AML) AMU
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Arbeidsmiljøet for ansatte
Omtanke solidaritet samhold Oslo 1 Samling for plasstillitsvalgte og verneombud i bydel Østensjø  Ny som tillitsvalgt  Roller og oppgaver  Samarbeid.
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA
Helse miljø og sikkerhet
Kurs for brukere av KFF-KSS
Forebyggende og helsefremmende arbeid
HMS © Caritas Norge..
Tilsyn med styring av renhold, hygiene og arbeidsmiljø for forpleining
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Arbeidsmiljøkonferansen 2018 Scandic Seilet
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Kurs for brukere av KFF-KSS
Utskrift av presentasjonen:

ANSVAR ETTER HMS REGELVERKET

Ansvar etter petroleumsregelverket Den ansvarlige (pl § 10 – 6 første ledd - rf § 5 første ledd) Arbeidsgiver (aml § 14) Hovedbedrift (aml § 15 - rf § 44) Arbeidstaker (aml § 16) Rettighetshavers påseplikt (pl § 10-6 andre ledd - rf § 5 tredje ledd) Operatørs påseplikt (pl § 10 – 6 andre ledd - pf § 5 andre ledd ) Entreprenørs oppfølgingsplikt av underentreprenør (rf § 14)

Den ansvarlige (pl § 10 – 6 første ledd, rf § 5 første ledd) De som deltar i petroleumsvirksomheten er ansvarlige etter petroleumslov og HMS-regelverk for å sikre at krav i dette regelverket blir fulgt Ansvar for eget arbeid Etterlevelse av loven skal skje gjennom systematiske tiltak

”Sikre” ”Påse-ansvaret” ”Sikre” synliggjør at det er tale om en aktiv oppfølgingsplikt (handlingsplikt), i motsetning til oppfølgingsansvaret som operatør og rettighetshaveren har etter rf - § 5, andre og tredje ledd (Merknadene til § 5 i rammeforskriften)

Vil også være deltaker i petroleumsvirksomheten Arbeidsgiver (aml § 14) Vil også være deltaker i petroleumsvirksomheten

Arbeidstaker (aml § 16) Rf § 5 fjerde ledd – Arbeidstakeren har kun et medvirkningsansvar Arbeidstakeren har ingen systemplikt

Hovedbedrift (aml § 15 - rf § 44) Et samordningsansvar Operatør er hovedbedrift – Avtale at andre skal være hovedbedrift

Forts. Hovedbedrift har særlig plikt til: a) sikre at det etableres rutiner for informasjonsutveksling mellom de ulike gruppene av arbeidstakere på arbeidsplassen b) se til at alle arbeidstakerne er knyttet til et verneombud på arbeidsplassen, og at de gis anledning til å fremme saker for arbeidsmiljøutvalget c) se til at verneombud og verne- og helsepersonale har nødvendig innsikt i arbeidsoperasjonene på arbeidsplassen d) påse at overtredelser av relevante bestemmelser i arbeidsmiljøloven og utfyllende forskrifter blir påpekt og rettet Ved avtale utvide oppgavene til hovedbedrift

RETTIGHETSHAVERS PÅSEPLIKT (pl § 10 – 6 andre ledd, rf § 5 tredje ledd)

OPERATØRS PÅSEPLIKT (pl § 10 – 6 andre ledd, rf § 5 andre ledd)

Entreprenørens oppfølgingsplikt av underentreprenør (rf § 14) Har entreprenør et påseansvar overfor sine underentreprenører ? Rf § 14 – ”Den ansvarlige skal sikre at entreprenører er kvalifisert” Rf § 14 veiledning – ”Første ledd pålegger entreprenøren en plikt til å følge opp sine underentreprenører”

forts Rf § 14 – ”Den ansvarlige skal følge opp at deltakerne etterlever kravene under gjennomføringen av oppdraget i petroleumsvirksomheten” Entreprenør har tilnærmet et påseansvar overfor sine underentreprenører Kvalifisering av underentreprenører Systemrevisjon, verifikasjon

Hva skal et styringssystem inneholde Alle aktørene har plikt til å ha et styringssystem (pl § 10 – 6 første ledd, rf § 13) Et styringssystem skal inneholde organisering, prosesser, prosedyrer og ressurser som er nødvendige for å sikre etterlevelse av krav som er gitt i HMS-lovgivningen. Hva et styringssystem nærmere skal inneholde fremgår av styrings-systemforskriften. Hva styringssystemet skal inneholde mht. påseansvaret/oppfølgingsansvaret fremgår ikke.

Oppfølging av styringssystem (rf § 13, § 15, sf § 21) Den ansvarlige skal følge opp at styringssystemet fungerer ved systemrevisjoner og/eller verifikasjoner Hva som skal følges opp det enkelte år må vurderes ut fra en risikobasert tilnærming. Underentreprenørs egen tilsynsplan Tidligere erfaring med underentreprenør God/dårlig (billig) underentreprenør Kritikalitet mht HMS

Forts.. Kompleksitet Omfang av underentreprenørs arbeid Mye reparasjoner Press på kostnader Press på tid Forhold som er kritiske for et prosjekt Avvikshåndtering

Forts. Etablering og oppfølging av styringssystem er sentralt. Dette vil imidlertid ikke alltid være nok til å oppfylle regelverket. Eks. informasjon som en får som burde fått en til å reagere