Individuell vurdering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til infomøte på Tanks vgs
Advertisements

FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
A KSEPTERER DU HVA SOM HELST?. Hvor finner vi rettigheter?  Skolen på papiret finner vi i hovedsakelig i:  Opplæringslova  Opplæringslova har en forskrift.
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Individuell vurdering
Velkommen til infomøte på Tanks vgs • Kartleggingsprøver • Orden og fravær • Eksamen • Vitnemål / kompetansebevis.
Rådgiver Kjell A. Standal FAGOPPLÆRINGA FOR FRAMTIDEN - sett i lys av nye vurderingsbestemmelser i forskrift til opplæringsloven og privatskoleloven.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Lillehammer 25. September 2012
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Føring av fravær på vitnemålet. Innskjerping fra skolestart : Kunnskapsdepartementet fastsetter med virkning fra 1. august 2010 strengere krav.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
VURDERING.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Foreldremøte 26.september 2012
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
Overgangsregler. Inntaksgrunnlaget til videregående trinn 1 (Vg1) (§ 24-2) Andre fremmedspråk på videregående skole ( § 24-3 og 24-4)
Inntaket 2010 – 2011 – nytt og nyttig ?. Hvilke emner skal vi gjennomgå ? 1.Hva betyr endringen i vurderingsforskriften fra for inntaket til.
Endringer i regelverk.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Rådgiversamlingen høsten 2009
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Individuell vurdering
Velkommen til skoleåret
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Forskriften har regler om
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Abildsø skole - Eksamen 2015.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
VITNEMÅL OG KOMPETANSEBEVIS Privatskolesamling 26. MAI 2010 Utdanningsdirektoratet.
Regelverk og rutinar Frammøte, vurdering, varsel, eksamen, dokumentasjon, klage på vurdering.
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
RUNDSKRIV KMA Varsel og vedtak om ikke vurdert samt varsel om nedsatt karakter i orden/atferd – fylkets maler.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Sagt om utdanning….
Foreldremøte 10. trinn, Sofienberg
Temamøte om avslutning av grunnskolen
NYTT RUNDSKRIV OM FRAVÆR!
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vi hjelper deg til å lykkes og vi inspirerer deg på veien!
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Vurdering og klage på standpunkt
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
Felles Velkommen til nytt skoleår v/rektor
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Individuell vurdering Forskriftsendringen høst 2009

Endringer Ny struktur Økt fokus på de læringsfremmende elementene i vurdering Kapittel om underveisvurdering Terminkarakter erstattet av halvårsvurdering Halvårsvurdering i hele grunnopplæringen Fagsamtaler for eleven, lærlingen og lærekandidater i hele grunnopplæringen Elevens egenvurdering er styrket

Grunnlaget for vurdering i fag Om det er grunnlag for vurdering i et fag reguleres i § 3-3 Dette er en konkret skjønnsmessig vurdering Uansett årsak – fravær? §§ 3-13 og 3-18 må se hen til § 3-3 Dersom det ikke er grunnlag for halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter skal: Eleven varsles, jf. § 3-7 Ved standpunktkarakter skal det treffes et enkeltvedtak om at det ikke er vurderingsgrunnlag, jf. § 3-18 Ved halvårsvurdering med karakter skal det føres I.V. På vitnemålet/ kompetansebeivset skal det føres merknaden: I.V.

Standpunktkarakter § 3-18, men se også § 3-17 Klarere kobling til vitnemålet Alle standpunktkarakterer skal føres på vitnemålet Fellesfag: kun høyeste nivå som er en standpunktkarakter med mindre annet er fastsatt i læreplanen for fag. Vgo: se endring i læreplanen i norsk, historie, kroppsøving Halvårsvurderinger med karakter skal også være en del av poengberegningen ved inntak til Vg2 og Vg3, jf. § 6-26 Ved manglende grunnlag for karakter i gso. skal ikke siste (terminkarakter) halvårsvurdering føres, jf. § 3-18 (6) if. Konsekvenser for poengberegningen i § 6-15? Mrk! Annerledes enn elever med fritak fra vurdering med karakter

Halvårsvurdering § 3-13 Begrepet erstatter terminkarakter Med og uten karakter Innføres i hele grunnopplæringen Skal ha halvårsvurdering uten karakter fra 1.årstrinn Mrk! § 6-26 halvårsvurdering med karakter skal telle med ift inntaket til Vg2 og Vg3. Konsekvens av at enkelte standpunktkarakter endres til halvårsvurdering med karakter – ikke klagerett I fellesfag skal også halvårsvurderinger med karakter som gis ved avslutningen av opplæringsåret føres på kompetansebeviset, jf. § 3-45 (2). Merknad om at karakteren er en halvårvurdering

Fritak fra vurdering med karakter Uttømmende regulert i §§ 3-20 til 3-24 Det gis ikke fritak fra vurdering uten karakter I videregående er det kun fritak fra vurdering med karakter i Skriftlig sidemål, jf. § 3-22 Den praktiske delen av KRØ, jf. § 3-23 Evt. fritak fra eksamen dersom eleven har vært fritatt fra VMK jf. over Det er ikke fritak fra VMK pga IOP i vgo!

§ 3-20 fritak fra vurdering med karakter for elever med IOP Det gis ikke fritak fra VMK for elever i videregående på grunnlag av et enkeltvedtak om spesialundervisning og IOP i vgo. Det må vurderes om det er grunnlag for vurdering, jf. § 3-3 Dersom dette ikke er tilfelle skal eleven varsles og enkeltvedtak om at det ikke er grunnlag for å fastsette en standpunktkarakter, jf. § 3-18 treffes. Føres I.V. på vitnemålet. Ett unntak: § 3-22 (2) kan gi fritak fra VMK på grunnlag av IOP i skriftlig sidemål.

§ 3-22 – skriftlig sidemål Knyttet til særskilt språkopplæring, jf. opplæringsloven §§ 2-8 og 3-12. Se forskriften § 1-11 ”anna morsmål” som fritaksgrunn er borte Skoleeier skal stryke sluttvurdering i skriftlig sidemål dersom en elev som er innvilget fritak etter § 3-22, likevel har fått vurdering med karakter.

Dokumentasjon Fravær i grunnskolen, jf. § 3-41 Alt fravær skal føres. Dager og timer. Eleven/foreldrene kan kreve at årsaken til fraværet føres på et vedlegg til vitnemålet. Må dokumenteres Inntil 14 skoledager kan kreves ikke ført på vitnemålet Dokumentert fravær pga helsegrunner Innvilget permisjon etter opplæringsloven § 2-11 Innføringstakt Førstegangsvitnemål, jf. § 3-43 Må vurderes konkret. Faller årsaken under § 3-43 fjerde ledd bokstav a til e? Forlenget tid?

Inntak til Vg2 og Vg3 Når må eleven vurderes individuelt? Heltidselev: ”ikkje har bestått eit eller fleire fag…”

Særlig om elever med IOP

Elever med IOP Grunnlaget for vurdering? § 3-3 er utgangspunktet. Elever skal vurderes på grunnlag av de samlede kompetansemålene i læreplanen for faget. Fastsetting av standpunktkarakterer § 3-17 (6) grunnlaget for vurdering for elever med IOP er presisert. Standpunktkarakteren skal ikke settes på grunnlag av målene i IOP’en! § 3-18 (6) – i de tilfellene hvor det ikke er grunnlag for å sette en standpunktkarakter, skal det fattes et enkeltvedtak om at karakter ikke blir gitt. Underveisvurdering § 3-11 (5) særlige regler om underveisvurdering. § 3-13 (6) if – halvårsvurdering med karakter

Føring av dokumentasjon for elever med IOP Gso: Elever i grunnskolen har rett til vitnemål. Dersom eleven ikke er fritatt fra vurdering med karakter og det ikke er grunnlag for å sette standpunktkarakter, skal det ikke føres standpunktkarakter i faget på vitnemålet, jf. § 3-40 (5) Føres I.V. § 3-40 – Dersom eleven/foreldrene ønsker det, skal det føres på vitnemålet av eleven har hatt en IOP Vgo: Dersom eleven ikke oppfyller kravene til vitnemål, jf. § 3-42, har eleven rett til kompetansebevis. §3-46 (7) - Dersom det ikke er grunnlag for å fastsette en standpunktkarakter for en elev med IOP skal elevens kompetanse dokumenteres på kompetansebeviset + føres I.V.