Stjørdal 11. og 12. januar 2010. Hva? Modell for kompetanseutvikling Årlige innspill Etablering av interaktiv arena.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

Idrettshall og uteanlegg Kantine
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Hva er, og hva skal en ”Blimedno- arbeider” gjøre? •Blimedno er en innovativ idé – noe helt nytt innenfor folkehelsetenkningen! •En Blimedno-arbeiders.
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Alta «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring?
Universell utforming. Hva er universell utforming? Rosa Park - Kvinnen som nektet å reise seg på bussen.
Forum for EVU og digitale medier i læring
Prosjekt Mestring Motto: Livskvalitet gjennom deltakelse og mestring Grunntanken er; at alt skal være en opplevelse, fra å kjenne på stillheten og roen.
Perspektiver-skråblikk! Research Educational Network Frode Søreide Erik Sørhaug.
Kompetansekartlegging
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Morgendagens kompetanse
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
FAU Møte 3. september 2013 Velkommen Registrering ved døren.
Ung frivillighet Frivillig innsats blant ungdom og unge voksne under 30 år i Norge Åsta Dyrnes Nordø, UNI Rokkansenteret.
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Nettverk for karriereveiledning Rektormøte, Jægtvolden og nettverksmøte Lisbeth Pedersen.
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
HIT Nord-Norge Nettverksbasert innovasjon Arbeidsgruppa v/prosjektleder Tove Normann
Språk og språklig fordypning
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Haugalandet Regional strategiutvikling Prosjektmøte Innspill til samtalen senseNet® Stedsutvikling er et interaktivt strategi- og.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Hvordan forbedre seksjonsarbeidet? Rammene Erfaringene Forslag til neste skoleår Seksjonsarbeid Realfag/Idrett1.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
HMS i Petroleumsnæringen. VISJON Et godt arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten Et tydelig fokus på arbeidstakernes sikkerhet, helse og trivsel, på kort.
Pilotprosjektet Samhandling innen helse – og omsorgstjenester
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
NASJONALT SENTER FOR MAT, HELSE OG FYSISK AKTIVITET.
Universell utforming av kollektivknutepunkt. Hvem er vi som arrangerer? Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet Avdeling for rettferd og inkludering Deltasenteret.
Diskriminerings- og likestillingsrett høst 2012 Marianne Jenum Hotvedt, stipendiat Vern mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Hva er en barnehage og hva kan den bli?
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Hasjavvenningsprogrammet Nord -Trøndelag Jægtvolden 22. sept 2015.
FOLK2 Hva har vi oppnådd? Hvordan har vi gjort det? Hvordan skal vi arbeide videre?
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Kompetanseplan oppvekst
Yggdrasil Et Interreg VA- prosjekt
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Fremtidens habiliterings- og rehabiliteringstjenester i Oslo kommune
- sammen for en bedre skole!
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Stjernekart Hvordan bane en erkjennelsesvei og bygge bro inn i samfunnet Et utiklingsprosjekt støttet av Norplus ( )
Læring på ungdomstrinnet
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Velkommen til foreldremøte
Utskrift av presentasjonen:

Stjørdal 11. og 12. januar 2010

Hva? Modell for kompetanseutvikling Årlige innspill Etablering av interaktiv arena

Hvorfor? Fremtidige skolebygg og fysiske læringsarenaer i et samfunnsmessig og utviklingsorientert perspektiv Hvordan? NTS Arena

bygg pedagogikk samfunn

 To ytterpunkter innen vitenskapen er å se på kunnskap som struktur eller prosess  Strukturelt syn: Det rasjonelle, konkrete og målbare. Kunnskap oppfattes som en avgrenset kognitiv enhet som noen innehar  Sosialkonstruktivismen: Her ses kunnskap som noe som er sosialt konstruert og basert på erfaring og som er rotfestet i praksis og sosiale relasjoner  Vi skal drive kunnskaping!

Arena, årlige innspill og kompetanseutvikling

 Forskning  Flere gjennom og faglig fremgang (NTFK)  Oppvekstkommisjonen  Pedagogene

 Elevtall  Kostnader ved frafall  Samfunnskrav og utdanningskrav  Energi og miljøkrav  Universell utforming  Alt vi ikke vet..

 Forum for å lytte, bli inspirert, være uenig og la seg utfordre  Finne sikre/usikre utfordringer knyttet til elevens behov frem mot 2025  Fokus: Den fysiske læringsarenaen

 Skissere hva vi tror kommer til å prege de fysiske læringsarenaene fremover

 Hovedtema fra arbeidsgruppa på Stjørdal:  Evaluering Stjørdal  Tredelt nettverk  Wiki  Nytt arbeidsgruppemøte i mai 2011  Deltakelse videre  Ny tids skole Arena 5. og 6. oktober 2011 Radisson Blu Værnes