Muntlig eksamen - Modul 2 Geir Kirkerud

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
Advertisements

DIDAKTIKK Pedagogikk handler om opplæring, oppdragelse og sosialisering i vid forstand, i hjemmet, blant venner og gjennom massemedia”. ”Didaktikk handler.
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
MAPPEVURDERING En innføring.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Pedagogisk bruk av ny teknologi
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Lek og læring.
MUNTLIG EKSAMEN 2004 PRAKSISRAPPORT NETTVERKSOPPGAVE
Øystein, Susana og Anita
Perspektiver-skråblikk! Research Educational Network Frode Søreide Erik Sørhaug.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Begby skole har forsøkt å se på elevvurdering fra 1. – 10.trinn
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Kva kan kyrkja lære av skulen? Å lære å lære Meiningsfull læring.
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Nye arbeidsformer – Gammel pedagogikk?
Cabri II Lukas Radziej - Hans Martin Faane Tom K. Markeng.
Senter for livslang læring
"Lyn og torden".
Lek og begynneropplæring
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Lærerutdanning som fjernundervisning
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Hvordan kan vi bruke det?
Vurdering av pedagogisk programvare
Oslo kommune Utdanningsetaten SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET 11. JANUAR 2008 NORSK (modul 1) Trude Slemmen, fagkonsulent.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
En vurdering av prosjekt som opplæringsform Med utgangspunkt i Illeris’ teorier Av Marthe, Kristin, May og Espen.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
KIP-PROSJEKT VURDERING
Velkommen til IKT og læring!
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Estetisk læreprosesser
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
LMS - digital - et bredbånd rett til skogs. Premisser: Bygge videre på ideen om uteskole Basert på den aktive, utforskende elev Rettes mer direkte mot.
LK06 - hovedintensjon Å sette elever/lærlinger/lærekandidater i stand til å kunne møte og løse komplekse utfordringer og oppgaver på en rekke områder i.
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
”Morderne” Fra novelle til film.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Tre ”klasserom” Tor Sofie Haldis Ut.pkt Kunnskaper Metoder/læring
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
Skole - pedagogikk Innovasjonsprosjekter hvor pedagogikken har vært førende Opptatt av institusjonelle endringer Suksessfaktor: Lage substans Har en del.
Læringsteorier i matematikk
Berit Bratholm: LÆRER SOM VEILEDER
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
LMS i en læringskontekst Svein Ove Lysne Høgskolen Stord/Haugesund
Vårt pedagogiske grunnsyn.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Læringssyn Læring er en sosial prosess med læreren som medaktør
e-learning Find documents about and the use of multimedia systems and
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Wiki i undervisningen Hilde Mjelva.
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
IKT i 2. fremmedspråk i forhold til læringsteori og L06
Utskrift av presentasjonen:

Muntlig eksamen - Modul 2 Geir Kirkerud Refleksjoner

Mappekrav 2 Praksis Gjennomføre praksis alene eller sammen med andre (sosiokulturelt tap?) Didaktisk relasjonsmodell Behavioristisk læresyn kontra konstruktivistisk læresyn

”Det er lærerens viktigste oppgave å søke å møte eleven innenfor dennes nærmeste utviklingssone gjennom autentisk dialog.” Bentsen

Mappekrav 3 Vurdering av pedagogisk program Vurderingskriterier Reeves & Harmon MAKVISE eller L97 CAI (computer assisted instruction) eller CSCL (Computer Support for Collaborative Learning) Undervisningsopplegget Pedagogisk vurdering Brukergrensesnitt

Pedagogisk vurdering Hva slags type oppbygging? Nivådifferensiering Instrumentell eller konstruktivistisk? Nivådifferensiering

IKT, samfunn og læring Konstruktivismen og sosiokulturelt læringssyn (Piaget, Vygotsky, Dewey) 7 intelligenser (Howard Gardner) Informasjonssamfunnet stiller krav Kunnskapsløftet – reform 06