Hva vi skal snakke om i dag:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i historie
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Rett på sak.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Retorikk og tekstanalyse
Bokanmeldelser..
Hvordan intervjue en forsker?
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Hva det handler om i dag  Litt praktisk  Sjekkliste for innleveringer  Kan teksten gjøres mer lettlest? (i en fei)
8 Skumlesing.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Å skrive en sakpreget tekst
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Manual for skoleavis i 6. klasse
Hva det handler om i dag Litt fremover Noen enkle regler for skriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Muntlige presentasjoner
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
Hva er en artikkel?.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Prosjekt og forskningsrapport
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
10 regler for å skrive for web
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Resonnerende tekst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
RAPPORT saklig og informativ
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Prosjektoppgaven.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Prosjekt og forskningsrapport
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Hva vi skal snakke om i dag: Litt praktisk RAPPORTEN og hvordan den skal kombineres med web: Hensikten med rapporter Hvilke deler rapporten består av Når/hvordan leveres Litt om å skrive tekster

Litt praktisk I dag : oppbygging av rapporten og litt om å skrive den Torsdag 12.oktober: arbeid med rapport/web-side Torsdag 19. oktober : Skulle vært til Muntlig presentasjon. Heller : arbeid med rapport/webside Torsdag 2.november: Egentlig arbeidsmiljødag, men det passer best å ta muntlig presentasjon da Første dag med muntlige presentasjoner: Mandag 6.november. Det kommer egen e-post med liste over når de enkelte grupper skal ha presentasjon Det blir umulig å holde evalueringsmøtemøte med alle grupper innenfor undervisningsperioden. Alternativ ordning.

Litt om individuell prøve Alt for mange har gitt blaffen i å forsøke å få riktig antall ord. Hvorfor ? Nyttig å kunne konsentrere en tekst , ved 1) å ta ut momenter som ikke hører hjemme der,og 2) stramme inn på språket Når jeg spør et faglig spørsmål som er behandlet i lærebok/forelesninger, venter jeg å finne spor av læring fra disse kildene. Jeg er ikke interessert i deres frie assosiasjoner omkring et emne !

Hva skal leveres i uka etter 26. oktober, senest den 2.november? En webside, sendt som link i e-post Kontekst- og målanalyse, på papir En samling dokumenter på papir, kalt rapport Hva som skal være med på web-siden OG rapporten, og hva som skal være med bare ett av stedene, er avhengig av innholdet Se sjekkliste

RAPPORT: hva er det handler om utført arbeid - ofte en undersøkelse Tar for seg både PRODUKTET av arbeidet og og den PROSESSEN gruppa har gjennomgått Produktet av arbeidet = resultatet av undersøkelsen, altså det dere bestemte dere for å lage da dere skrev problemformulering) Prosessen beskriver hvordan dere oppnådde resultatet

Hvordan blir websiden til en rapport? Websiden og papirrapporten trenger ikke være identiske. Grovt sett: det faglige innholdet skal på web OG på papir (gjerne utskrift av web-side) mens det som gjør det til en rapport (prosessdelen av rapporten) kan leveres bare på papir Kan websiden dere har laget, leses som selvstendig enhet? (er det f. eks. en brukerveiledning?) Da må den kunne leses separat, både på web og på papir. Gi den forside og tittel på papir. NB! Faglærer i prosjekt kan ikke vurdere gode tekniske løsninger. Jeg vurderer funksjonalitet og brukervennlighet – ikke teknikk

En standard rapport har fire hoveddeler (ulik størrelse) 1.Presentasjonsdel 2.Hoveddel 3.Avslutningsdel 4.Vedleggsdel Hoveddelen er størst, og resultatdelen er den største delen av hoveddelen

Presentasjonsdel Forside tittelside (med. sammenfatning/ konsentrat og stikkord) Dere kan lage en tittelside selv med utgangspunkt i avdelingens (s:\login\projfors) Forord Innholdsliste

Forsiden Forside/hjemmeside for rapporten velges fritt , men VÆR INFORMATIV. Få med minimum RAPPORTTITTEL og IDENTIFIKASJON: klasse, gruppenummer, og navnene på dem som har laget rapporten - samt hvilket år det er

Tittelsiden Fyll ut alle rubrikker der dere har noe å si alle rubrikker på denne siden skal kunne tjene som inngang til rapporten vanskeligst: sammenfatning (konsentrat) og stikkord Ekstrakt kan være indikativt eller informativt hvilket problem handler rapporten om, og hvordan er den bygd opp? hvilket problem handler rapporten om, og hvilke resultater presenterer den? Informativt ekstrakt : så fyldig som mulig kort om PROBLEM og METODE, mer om RESULTAT stikkordene må også inneholde nøkkelordene i tittelen

Eksempel på ekstrakt Det å kjøpe en PC for første gang er ikke alltid like lett. Man bør da vite hva ord som RAM, harddisk, prosessor osv. betyr for å kunne velge rett PC. Denne rapporten tar sikte på å være en informasjonskilde og et oppslagsverk for uvitende førstegangs PC-kjøpere. Vi har basert rapporten på oppslagsverk og tidsskrifter om data.

Eksempel på ekstrakt Solenergi er en energikilde i utvikling.Vi har undersøkt solenergi som alternativ energikilde. Forskning har gjort utstyr til bruk for solenergi mer effektivt, samtidig som produksjonen er blitt mer miljøvennlig. Denne energi-formen er derved blitt mer konkurransedyktig i forhold til tradisjonelle kraftleverandører.Vår undersøkelse viser at soleenergi i dag egner seg til bruk i bolig og fritidshus.

Forordet forteller hvilken type dokument leseren har foran seg (rapport, manual,brosjyre osv.) Kreves det f. eks. forkunnskaper? kort hva leseren kan oppnå ved å lese teksten (evt. hvorfor emnet/problemet ble valgt) (evt. noe om oppbygging av hoveddel) Hvem som skal takkes Underskrifter ( på papir, helst for hånd)

Innholdsliste Bruk stilark og strukturert Word/HTML og få automatisk generering av innholdsliste få med hvem som har laget hva nevn alle vedlegg med navn (ikke bare ”2 vedlegg”)

Hoveddel er todelt: 1.innledende informasjon, kontekst for resultatet 2.resultatdel (manual, beskrivelse av emnet, brosjyretekst osv) Hvis dere deler rapporten i to, er det bare RESULTATDELEN som blir egen del

Innledende hoveddel A.Innledning m.problemformulering B Utviklingen av arbeidet

A.Innledning fortelle hva som gjør emnet/problemet aktuelt og interessant inneholder eller avsluttes med den endelige problemformulering problemformuleringen skal stå som en del av teksten, ikke alene på en side IKKE bland sammen med historisk innledning – den hører oftest med til resultatdelen

B.Utviklingen av arbeidet - et «skrytealbum» forteller om prosessen dere har gjennomgått hva har dere gjort, hvordan har dere tenkt hvilken(hvilke) metoder er brukt Kilder og kildebruk Intervjuer, spørreskjemaer? Egne erfaringer/ utprøvinger? hvilke særlige problemer har dere hatt/løst? hvem gjorde hva

Resultatdelen - kan tas ut av rapporten og leses separat. fyller mest opp del opp ved hjelp av målanalyse og sunn fornuft bruk illustrasjoner med omhu

Avslutningsdelen er kort, men inneholder en eller flere av disse elementene: oppsummering,evt. konklusjon annen type avrunding forslag til tiltak på det aktuelle området kort om eget utbytte

Styringsdokumenter er levert, og trenger ikke leveres om igjen Det er OK å ha dem med som vedlegg, hvis dere har et sterkt ønske om å ha hele oppgaven samlet på web

Vedleggene inneholder stoff som har sammenheng med rapporten, men ikke passer i løpende tekst kan være andre rapporter, brev, andre manualer, intervjuoversikter, brosjyrer, statistikker osv. Hvis vedleggene ikke ligger på nettet, må de leveres separat, med god merking

Kildehenvisninger Kildehenvisninger skal alltid være med , både i web-siden og i papirrapporten Kildene skal oppgis slik at det er mulig for andre å finne tilbake til stoffet (husk internettadresser) Er bare Internett eller utprøving brukt som kilde, få med det i Utviklingen av arbeidet

Koordinering Tar lengre tid enn dere tror blir lettere hvis dere bruker samme stilark og har brukt strukturert HTML (lag en avtale om det!) betyr mye for inntrykket samme layout gjennom hele rapporten skrifttyper, overskriftmarkering/plassering, bruk av mellomrom, figurbehandling samme betegnelse for samme sak alle steder unngå overlapp (f. eks. historikk)

Prosessevaluering leveres ETTER muntlige presentasjoner sammen med tidsregnskap og prosjektdagbok forteller hva dere har fått ut av prosessen sammenligner det som er oppnådd, med det som var prosessmålene skal vise selvinnsikt og utvikling få med hvordan samarbeidet har fungert

Tidsregnskap summer både den enkeltes innsats og totalen kan leveres separat eller i slutten av prosjektdagbok

Illustrasjoner bør brukes der det er bruk for det la illustrasjonene være informative rens opp lånte illustrasjoner og bruk dem i samspill med teksten egne illustrasjoner kan være bra husk figurnummer og eventuelt figurtekst der det passer

Noen enkle regler for skriving Linjer begynner ytterst ved venstre marg, også når det er første linje i avsnitt Avsnitt skilles ved dobbel linjeavstand Bruer tar hensyn til at leseren er i sin egen verden når lesingen starter. Forfatteren må lage en ”bru” mellom leseren og sitt emne, dvs.knytte emnet sitt til noe som er kjent eller nært for leseren. INNLEDNINGER er ofte slike bruer. Bruer trenges også ofte mellom avsnitt med ulikt innhold, slik at man forstår sammenhengen mellom dem

Paraplyer er ofte nyttige En god regel å gå FRA OVERSIKT TIL DETALJER eksempel: hvordan en PC er bygd opp FØRST: at PC-en består av mange deler, hvilke de er og hvordan disse henger sammen (hvilken rolle de spiller for PC-ens funksjon) Og SÅ kan dere beskrive de enkelte delene i detalj

Mål for teksten: At leseren sitter igjen med en makroproposisjon som faller sammen med forfatterens egne hovedpunkter Det viktige må komme klart fram Det må være klart hvilket hierarki teksten eventuelt er en del av

Å organisere stoffet: bruk kontekst- og målanalyse, og la denne hjelpe til å organisere teksten i hoveddelen En blokkdelt og detaljert målanalyse er mest til nytte Blokker kan bli egne enheter i analysen, med overskrifter

Hvordan få frem sammenhengene? Logisk rekkefølge Momenter som høres sammen, plasseres sammen Oversikt FØR detaljer(paraplyer) Det generelle FØR det spesielle Riktig tidsrekkefølge Regel først, eksempel etterpå

forts. marker rekkefølge og sammenheng Del opp i passe store biter Merk både større og mindre deler med informative overskrifter

Hvordan kan dere signalisere det som er viktig? Bruk gode overskrifter Bruk gode underoverskrifter Bruk førstesetninger i avsnitt Gjenta sentrale ord/begreper på en naturlig måte Gjenta viktige substantiver Understrek ved hjelp av Eksempler Illustrasjoner Typografiske hjelpmidler