I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

19 Leseproblemer, myter og misforståelser
GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
System i sysakene Få skoesken inn i datamaskinen.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
4 Bruk øynene riktig.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
8 Skumlesing.
Finansregnskap m/IKT Bedriftsøkonomi 1 m/IKT
KSYS-KURS MØTEPLASSEN 2013
Auditiv skanning bok Kommunikasjonsbok som støtte for å uttrykke seg
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
med Microsoft PowerPoint
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
Dokumentasjon av en prosess
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 8 november 2010
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Veiledet lesing Mørkved skole
Kvalitativ metode i markedsforskning
Om å skrive om litterære tekster
Epost vha Outlook Grunnleggende om epost / Outlook-Exchange
Muntlige presentasjoner
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Hvordan leser ungdom nettaviser?
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Mus Mus (pad) på bærbar PC fungerer på samme måte som en separat mus. Det er en vanesak hva som er best. Du kan kjøpe separat mus og tastatur om du ønsker.
Tekst, bilde og komposisjon
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
med Microsoft PowerPoint
Mandag 8. November Powerpoint..
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Kvalitative og kvantitative metoder
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
PowerStudent. StudentWeb WebMail "PowerStudent skal være et hjelpemiddel som bidrar til å strukturere studiehverdagen, og forenkle planlegging av studiet.
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
Lesing og lesestrategier
Matematikk LUB Elise Klaveness
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Kom i gang med Python Pål Hellesnes SYSTEMUTVIKLER
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan forstå og lære av data?
1 Kommunikasjon.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Kom i gang med programmering!
Utskrift av presentasjonen:

I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp

Et brukergrensesnitt med brukerkvalitet er enkelt å bruke lett å forstå lett å finne fram i lett å lære/huske gir få brukerfeil gir en opplevelse av mestring

Dette innebærer at det er logisk og oversiktlig naturlig oppdelt konsistent, konsekvent og forutsigbart

og at operasjoner og instruksjoner kommer i naturlig rekkefølge ikke for mange opsjoner og duplikasjoner dialogen gir muligheter for egenstyring det gis tilbakemelding fra systemet det er lett å bevege seg i systemet god feilhåndtering

Hvordan blir systemet lett å forstå?lære?huske? God tilbakemelding Intuitiv design - naturlige bruksegenskaper bruk av analogier, metaforer og idiomer samsvar mellom mental modell og virkelighet (mapping)

Tilbakemelding Det må være mulig for brukeren å forstå hva han selv gjør Tilbakemeldingen fra systemet må være forståelig

Naturlige bruksegenskaper: de egenskapene ved et objekt som forteller hvordan du skal bruke objektet en flaske, et glass, et badekar? en hammer ? en trillebår ?

Hvilke valg har brukeren med et skjermbilde? Peke klikke(høyre-venstre) dobbeltklikke dra velge/taste skrive inn lese

Hvordan vise brukeren hva han kan gjøre med de ulike elementene? (intuitivt)

Hvordan forklare brukeren uten ord hvor han kan klikke/dobbeltklikke hvor noe kan velges hva som kan dras og slippes hvor han kan skrive el. endre hvor han IKKE kan skrive VELG EN FELLES STANDARD FOR DETTE

Normans 7 stadier Oppdage målet Forme intensjonen Spesifisere en handling Utføre handlingen Observere verden Tolke verden Evaluere utbyttet

Eksempel på de 7 stadier Hvordan slette et ord? Mål: slette ord Hvilket ord, og hvilken kommando skal brukes? Man må markere ordet og bruke ”del” fra menylinjen Utfør dette Ferdig, evt. velg ny kommando(nytt ord å slette) Er den ønskede effekt oppnådd? Evaluer resultatet

The Gulf of execution Gapet mellom de handlingene man ønsker og de mekanismene som står til rådighet

The Gulf of Evaluation Gapet mellom den informasjon systemet presenterer og den informasjon man trenger for å evaluere om man har nådd målet med handlingen

Hvor lett kan man Avgjøre hva programmet /systemet er til? Se hvilke handlinger som er mulige? Bestemme hvordan man går fra ønske til handling? Utføre handlingen? Se om systemet er i ønsket tilstand? Avgjøre sammenhengene mellom systemets status og tolkningen av det? Se hvilken status systemet er i?

Testing – tidlig testing Skjermbilder kan testes uavhengig av hva som er «bak» Skjermbildesystemet - viktig del av kravspesifikasjonen Tidlig testing billigere/mer effektiv enn sen testing Mulig å teste viktige egenskaper ved brukergrensesnittet tidlig i prosessen flyten i systemet Hvor lett å forstå?

Hvorfor papirprototyp? Kan lages tidlig og lett virker ikke så ”ferdig” eller uangripelig lett å endre lett å få dialog med bruker kan testes

Kan prøves tidlig: Om brukeren oppfatter systemet ( får en mental modell) hvor enkelt det er å navigere i systemet om systemet støtter brukerens vanlige arbeidsprosess om noe er glemt om vindusoppdelingen er bra om brukeren forstår lede-tekstene

Bør ikke prøves tidlig: Detaljspørsmål i utføringen Farger, fonter og lignende

Fremgangsmåte: hva ønskes testet? (områder - prosedyrer) lag papirprototyper med nøkkelvinduer finn egnede prøvepersoner så lik aktuelle brukere som mulig ulike varianter innenfor brukergruppen 3-7 er ønskelig fordel roller lag oppgaver (like konkrete som scenarier)

Aktuelle roller: testleder datamaskin observatør(er)

Testleder tar imot prøvepersonen intervjuer om bakgrunn gir og forklarer oppgaver hjelper BARE på oppfordring IKKE rettlede på annen måte IKKE forklare og forsvare design IKKE vurdere testpersonens kompetanse og utførelse

Datamaskin Reagerer på testpersonens «tastetrykk» ved å vise nytt skjermbilde flytte bilder skrive på bilder gi lyd ( umulig for system å gjennomføre) ellers holde munn

Observatør observerer (skriver)om prosedyre blir gjennomført som tenkt observerer (skriver) hva testpersonen har problemer med, nøler ved osv. observerer (skriver) hvilken hjelp som gis - i form av ord og kroppsspråk få med samtalen med testperson etterpå ellers holde munn

Må avklares med prøvepersonen: bakgrunn og kunnskaper a) i emnet b) i data testpersonen skal helst tenke høyt testpersonen kan be om hjelp hvis alt står fast

Testpersonen må få vite: Hensikten er å avdekke uklarheter med grensesnittet det er grensesnittet som testes, ikke prøvepersonen det er lov å trekke seg ut av testen hva skjer med testmaterialet etterpå ? bruk ferdigskrevet forklaring for lik behandling

Videre samle konkrete «funn»- store og små problemer gruppere funnene vurdere funnene: hva er nødvendig å gjøre noe med? hva er mulig å gjøre noe med? hva er lett å gjøre noe med?