Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Hvordan forstå og lære av data?
Julia Szabo, rådgiver Johnny Advocaat-Vedvik, rådgiver
2
Tema Hvordan forstå data? Hvordan lære av data? Øvelse Sjekkliste
3
Hvordan forstå data?
4
? ! Fortsett etablert praksis og ta stikkprøver Samle inn data
Plott data Tolk data ? Vurdere årsaker Test ideene! ! Finn endringsideer!
5
? ! Fortsett etablert praksis og ta stikkprøver Plott data Tolk data
Samle inn data ? ! Vurdere årsaker Test ideene! Finn endringsideer!
6
Pasientenes opplevelse av utskrivning – per uke
7
? ! Fortsett etablert praksis og ta stikkprøver Plott data Tolk data
Samle inn data ? ! Vurdere årsaker Test ideene! Finn endringsideer!
8
Pasientenes opplevelse av utskrivning – per uke
10
? ! Fortsett etablert praksis og ta stikkprøver Plott data Tolk data
Samle inn data ? ! Vurdere årsaker Test ideene! Finn endringsideer!
11
Hvordan finne endringsidéer?
Idémyldring med kollegaer Snakk med andre team fra læringsnettverket Sjekk kunnskapsgrunnlaget/forskning Spør pasienten, brukeren, pårørende
12
? ! Fortsett etablert praksis og ta stikkprøver Plott data Tolk data
Samle inn data ? ! Vurdere årsaker Test ideene! Finn endringsideer!
14
Testing handler om å øke tiltroen til hvordan tiltakene skal gjennomføres
15
Hadde du en samtale på utreisedagen om videre oppfølging?
Ja Nei
16
I svært stor grad SPØRSMÅL 1 Ble du informert om hva du selv kunne gjøre hjemme ved eventuelle tilbakefall? I noen grad Ikke i det hele tatt I svært stor grad SPØRSMÅL 2 Ble du informert om hvilke plager du kunne regne med å få i tiden etter sykehusoppholdet? I noen grad Ikke i det hele tatt
17
? ! Fortsett etablert praksis og ta stikkprøver Plott data Tolk data
Samle inn data ? ! Vurdere årsaker Test ideene! Finn endringsideer!
18
Hva er statistisk prosesskontroll?
grafisk fremstilling av data over tid (tidsseriediagrammer) som hjelper oss med å følge med på egen praksis over tid statistisk metode for å analysere prosesser eller resultater av prosesser gjør det mulig å trekke konklusjoner av tidsseriediagrammer
19
SPC handler om å forstå variasjon
Ventetid hos legen Tilfeldig variasjon iboende egenskap ved enhver prosess skyldes vanlige og naturlige årsaker en prosess som kun viser naturlig variasjon er stabil og forutsigbar Ikke nødvendigvis «bra» kroppstemperatur Sykkeltur til jobb
20
Ikke tilfeldig variasjon
skyldes av spesielle, irregulære årsaker ikke iboende egenskap i prosessen en prosess som kun viser ikke-tilfeldig variasjon er ofte ustabil og uforutsigbar kan være både ønsket og uønsket El-sykkel
21
Analyseregler for å oppdage spesiell variasjon i run-diagram
Nivåskifte
22
Nivåskifte testen i Extranet
Pasientenes opplevelse av utskrivning – per pasient endringsidé
23
Hensikten ved å måle med SPC
å oppnå en stabil og forutsigbar prosess, på et akseptabelt gjennomsnittsnivå, og med en akseptabel grad av variasjon. …
24
Hvordan lære av data? Har du noen lure tips på arenaer teamene kan bruke for å lære av dataene sine?
25
«Målinger øker ikke kalvens vekt.»
Resultater må følges og analyseres!
27
Øvelse: Lytt på grafens stemme!
28
Pasientenes opplevelse av utskrivning - per pas
Hva ser dere og hva kan ha skjedd her? Hvilket råd vil dere gi for det videre arbeidet?
29
Pasientenes opplevelse av utskrivning - per uke
? Hva ser dere og hva kan ha skjedd her? Hvilket råd vil dere gi for det videre arbeidet?
30
Pasientenes opplevelse av utskrivning - per uke
? Hva ser dere og hva kan ha skjedd her? Hvilket råd vil dere gi for det videre arbeidet?
31
Pasientenes opplevelse av utskrivning - per pas
? Hva ser dere og hva kan ha skjedd her? Hvilket råd vil dere gi for det videre arbeidet?
32
Etterlevelse av sjekklisten
33
Valgfri prosessindikator
Etterlevelse av sjekklisten (Helsepersonells opplevelse) Sjekklisten og det man måler på bør inkludere tiltak som man spør pasientene om, og andre viktige forhold ved lokal utskrivningsprosess RESULTATINDIKATOR Pasientens opplevelse Informasjon om tilbakefall, plager og hva pasienten selv kan gjøre Hensyn til ønsker Forståelse for medisinbruk Vurdering av utskrivelsestidspunkt Samtale på utreisedagen om videre oppfølging ≠ Obligatorisk Frivillig
34
Eksempel på prosessindikator: Etterlevelse av sjekkliste
10 områder er definert som særlig viktige for utskrivelsesprosessen (gult) 3 ikke gjennomført 7 gjennomført NY! Registrering i Extranet Pr pasient eller pr uke
35
The value of failed tests
"I did not fail one thousand times; I found one thousand ways how not to make a light bulb. " Thomas Edison
36
Takk for oss!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.