STRATEGI 3 år SIVILØKONOM

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Prosesstyring som styringsverktøy
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Hvordan berede grunnen for de gode………
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
Velkommen til Erfaringsseminar november Gabelshus, Oslo
ABC – D el 2 Styringspakken
Selge et produkt eller en tjeneste
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Knoppskyting i Trondheim Firmakultur Roar Paulsen.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Stjørdal Rotary-klubb
10. Organisasjoners effektivitet
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Hvordan skrive en god utredning?
Strategi 2: Strategiprosesser
Forståelse av kreativ kompetanse, ideutvikling og innovasjon
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Sesjon 9: Oppsummering Knut Haanæs Handelshøyskolen BI Knut Haanæs.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
”Litt bedre i dag enn i går”
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Hvordan forsterke merkevaren?
Definere og velge hovedmål og delmål
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Kvalitative og kvantitative metoder
Roller og synsvinkler Bente Erlien
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Helhetsbilde Fred Wenstøp 17/04/2017 Fred Wenstøp.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
Samarbeid og medbestemmelse
10. Organisasjoners effektivitet
STR 2400 Strategi Kursopplegg
Prosjektoppgavens helhetsbilde
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
STR 2400 Strategi Prosjekt og presentasjon
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Strategisk markedsføring
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

STRATEGI 3 år SIVILØKONOM Randi Lunnan Førsteamaniensis Handelshøyskolen BI - Velkommen til strategifagene på BI. Mitt navn: Randi Lunnan, Førsteamanuensis på institutt for Strategi, ansvarlig for hele strategisekvensen på 3.år. I alt skal dere igjennom 3 strategi fag på BI: Analyser, Prosess og Konsernstrategi - Vi starter med Analyse som skal gå frem til jul. Før vi snakker mer om kurset - Tradisjonen tro pleier vi å invitere en UNG siviløkonom fra BI til å snakke litt om sine erfaringer med Strategi - Hvor nyttig det har vært å kunne litt om strategi. --------------------Fra Boston Consulting Group Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Randi Lunnan Handelshøyskolen BI TEMA I DAG Strategi sett ut i fra en ung siv.øks perspektiv STRATEGI 1: Forventninger/Innhold/ Administrasjon Introduksjon til strategi Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

STRATEGISEKVENSEN siv.øk 3. år STRATEGI 1: FOKUS PÅ STRATEGISK ANALYSE Ansvarlig: Randi Lunnan STRATEGI 2: FOKUS PÅ STRATEGIPROSESSER Ansvarlig: Norman Sheehan STRATEGI 3: FOKUS PÅ KONSERNSTRATEGI Ansvarlig: Erik Jakobsen Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Hva er strategisk analyse? Hva er kritiske faktorer i bedriften, i markedet, i omgivelsene STRATEGISKE VALG Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Strategi 2 + 3 Strategi 2: Strategiske Prosesser: Implementering av strategi, innovasjonsprosesser, Læring Strategi 3: Konsernstrategi: Oppkjøp, Fusjoner,Synergi Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Randi Lunnan Handelshøyskolen BI Evaluering Totalt 4 vektall En karakter Strategisk Analyse: Prosjektoppgave 20% Strategiske Prosesser: Prosjektoppgave 20% Vår 2001: Skriftlig eksamen 60%. Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

HVEM VIL DERE MØTE I KURSET OG HVORDAN NÅ OSS? Hovedansvarlig: Randi Lunnan Forelesningsansvarlige: Randi Lunnan, Øystein Fjeldstad Caseansvarlige: Gisle Henden Administrasjon; Sylvia Lindkjølen KONFERANSETID Gisle Henden: Tirsdager 12:00-14:00. Hjemmeside: http://www.bi.no/users/fgl97101/Strategi1.htm evt. Randi Lunnans hjemmeside Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

HVA KREVES I KURSET? Pensum= Barney, kompendium og forelesningsnotater Valgfritt Case: Utleveres neste gang Innlevering 25 oktober (Gisle Hendens kontor) Prosjektoppgave 20% Skriftlig eksamen 4 timer (VÅR 2001) Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Prosjektoppgave Finn en artikkel (avis, magasin) datert fra i år (2000) om en norsk bedrift. For å gjøre denne oppgaven, gjør bruk av denne artikkelen, andre avisartikler, årsrapporter, hjemmeside og lignende. Gjør en ekstern og intern analyse av bedriften. (60%) På bakgrunn av disse analysene: Hvilke faktorer bør bedriften være særlig oppmerksom på ved utarbeidelse av strategi? (30%) Hvilke strategivalg kan være naturlig for denne bedriften? (10%) Prosjektoppgaven skal ikke overskride 8 sider. Artikkelen legges ved som vedlegg (kommer i tillegg til de 8 sidene) Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Randi Lunnan Handelshøyskolen BI Prosjektoppgave Innlevering 24 november DISPOSISJON Innledning /Definisjon av problemstilling og løsningsmåte - kort Analyse - hoveddel Konklusjon/Oppsummering/Anbefaling Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Innledning/Problemstilling Innledning: Kan gjerne si litt om bedriften og bedriftens situasjon Problemstilling: Hvilket spørsmål ønsker dere gjennom denne besvarelsen å drøfte begrens, begrens, begrens Problemstilling skal være klart forståelig, rimelig og relevant Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Randi Lunnan Handelshøyskolen BI Analyse Valg av analyseverktøy skal begrunnes Modellen skal ikke gjengis (Alle har boka) Kvaliteten på besvarelsen ligger i anvendelsen Ta med det viktigste, kan godt bruke tabeller, figurer, men med forklaring. Drøfting betyr diskusjon, for/imot Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Konklusjon/ Anbefaling Alle analyser skal munne ut i en oppsummering - hva har vår analyse bidratt med? Dersom det spørres etter strategivalg - begrunn valget. Ofte fordel å drøfte disse valgene godt. Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Vanlige problemer i oppgaver Problemdefinisjon/Hva er en problemstilling? Enhetlig struktur /Følg problemstillingen gjennom oppgaven Teori: Bare relevant teori. Begrunn Argumentasjon Les informasjon - bruk av relevant info Forklar, forklar, forklar. Ikke server halvsannheter Vær forsiktig med å trekke skråsikre konklusjoner Språk 8 sider = 8 sider Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Randi Lunnan Handelshøyskolen BI Konkurranseevne “If a man…make a better mouse-trap than his neighbor, tho`he builds his house in the woods, the world will make a beaten path to his door” Emerson 1800-tallet (Ghemawat, 1991) Strategi handler om å utvikle konkurransedyktige produkter eller konsepter Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Varige konkurransefortrinn “Et unikt produkt er ikke nok til å få varige konkurransefortrinn. Fortrinn må organiseres, skjermes og posisjoneres” Porter (1996) Varige konkurransefortrinn er et resultat av konsistente valg over tid. Dette er kjernen i strategi. Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Randi Lunnan Handelshøyskolen BI Konkurranse Gause`s Principle of Competitive Exclusion: “Ikke to arter kan sameksistere hvis de konkurrerer på samme måte” Professor G.F. Gause, Moskva Universitet 1934 “The Essence of Strategy is choosing to perform activities differently than rivals do” Porter, 1996 Strategi handler om å overleve/vinne under konkurranse Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Randi Lunnan Handelshøyskolen BI Måter å se strategi på Strategi er ikke bare Utforming og iverksetting av Planer Må kunne manøvrere Finne eller skape og opprettholde en posisjon Ikke alle strategiprosesser følger det oppsatte mønster Hva ledere ser og gjør avhenger av deres perspektiv Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Strategiske beslutninger Lang horisont Konkurransefortrinn Bedriftens aktiviteter Johnson & Scholes (1997) Strategiske beslutninger omhandler hele bedriftens eksistens Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Randi Lunnan Handelshøyskolen BI Hva er strategi? Valg av unik posisjonering ut i fra: BEGRENSEDE RESSURSER Bygger på antagelse om: PROAKTIVITET Suksesskriterier: KONSISTENS OG KOORDINERING INTERNE OG EKSTERNE FORHOLD MULIGHETER FOR ENDRING Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Randi Lunnan Handelshøyskolen BI STRATEGIPROSESSEN VISJON/ IDE/ MÅL HOVEDSTRATEGI FORRETNINGSOMRÅDE STRATEGI Analyser HANDLINGSPLANER IVERKSETTELSE RESULTAT, MÅLING, TILBAKEMELDING Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Randi Lunnan Handelshøyskolen BI Forretningside Bedriftens kjennetegn: Hva skiller denne bedriften fra andre bedrifter Hvilke behov fyller bedriften? Hva tilbyr bedriften for å dekke behovene? Bedriftens målgruppe Bedriftens konkurransefortrinn Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Randi Lunnan Handelshøyskolen BI VISJON “Ønsket fremtidsbilde” Legitimerende funksjon Rammer og fokus Identifikasjon og motivasjon Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Randi Lunnan Handelshøyskolen BI ELEMENTER I STRATEGI VISJON/ FORRETNINGSIDE/ MÅL F.eks 3-5 år STRATEGI F.eks 1-3 år KONKRETE TILTAK F.eks 0-1 år OPPFØLGING Kontinuerlig Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Randi Lunnan Handelshøyskolen BI Strategiske Nivå KONSERN FORETAK FUNKSJONSOMRÅDE Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Hvilke strategiske metoder skal vi lære? EKSTERN ANALYSE Forelesning 2 og 7 POSISJONERING, Forelesning 8 RESSURSANALYSE Forelesning 3 ANALYSE AV VERDISKAPNING Forelesning 4,5,6 Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Hvorfor skal vi lære om strategiske analyser? Konsistent rammeverk for å analysere omgivelsesforhold og interne ressurser TREFFE BEDRE VALG Intern utvikling, ressursbruk HINDRE SUBOPTIMALISERING Ekstern kommunikasjon og signaleffekt LEGITIMERING OG STØTTE Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Strategidefinisjoner Strategi er en optimal kombinasjon av produkter, markeder, teknologi og kompetanse i et gitt konkurransefelt (Reve) Strategi er en bevisst søken etter en handlingsplan som vil utvikle bedriftens konkurransemessige fortrinn og forsterke disse (B. Henderson) Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Randi Lunnan Handelshøyskolen BI Strategidef.2 En strategi er et mønster eller en plan som integreres i en organisasjons overordnede mål, politikk og hendelsesforløp som en helhet. En velformulert strategi hjelper til med å rettlede og allokere en bedrifts ressurser i en unik posisjon, basert på bedriftens interne kompetanse, antatte endringer i omgivelsene og konkurrentenes bevegelser (Quinn) Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Randi Lunnan Handelshøyskolen BI Strategidef.3 Strategy is a pattern of resource allocation that enables firms to maintain or improve their performance (Barney) Competitive strategy is about being different. It means deliberately choosing a different set of activities to deliver a unique set of value (Porter) Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Randi Lunnan Handelshøyskolen BI Strategi definisjon Strategi er valg med den hensikt å utvikle og forsterke bedriftens konkurranse fortrinn Valg av mål og ressursallokering Analyser skal hjelpe oss å treffe riktige valg Valg blir fattet, implementert og evaluert i interne prosesser Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Hva er vi opptatt av i strategi? Den “unikheten” som gjør at kundene foretrekker vår bedrift, og hva bedriften kan gjøre for å opprettholde og utvikle videre denne “unikheten”. De farligste konkurrentene er de som er mest lik din egen bedrift (Bruce Henderson, Boston Consulting Group) Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Hvem er analysene beregnet på? Konkurranseutsatte bedrifter Bedrifter som ønsker å skape verdi for eierne (Effektivitet, lønnsomhet) Overleve Økonomisk verdi Stakeholder verdi Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Hvem i en organisasjon driver med strategi? , Alle i en bedrift er involvert i strategi, men toppledelse holdes ansvarlig ressurser, ideer, løsninger, implementering, problemer, eksterne kontakter, kultur Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Randi Lunnan Handelshøyskolen BI Strategi og andre fag Hvilken produkt - markedskombinasjon skal vi satse på? Hvordan kan vi få finansiert vår nye strategi? Hvordan vil råvaresituasjonen se ut neste år? Hvor høy er priselastisiteten på vårt nye produkt? Hvordan skal vi organisere vår satsning i Kina? Randi Lunnan Handelshøyskolen BI

Randi Lunnan Handelshøyskolen BI OPPSUMMERING - HVA ER STRATEGI OG STRATEGISKE ANALYSER? HVORFOR STUDERE DETTE? Neste gang: Industri og Scenarioanalyse Randi Lunnan Handelshøyskolen BI