Laste ned presentasjonen
PublisertSvein-Erik Håland Endret for 9 år siden
1
Figur 0.1 Samvirkemodell med koplingspunkter (Kilde: Bo Hjort Christensen, Handelshøyskolen BI)
2
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen, Handelshøyskolen BI)
3
Figur 1.2 Sammenheng mellom strategisk og operativ IT-ledelse i organisasjonen
4
Figur 1. 3 Informasjonsteknologi gir bare gevinst gjennom forretningen
Figur 1.3 Informasjonsteknologi gir bare gevinst gjennom forretningen. Gjengitt med tillatelse fra Computer Science Corporation (CSC)
5
Figur 1.4 Prosesser i organisasjonen
6
Figur 1.5 Verdiskapningsperspektivet på informasjon som ressurs i organisasjonen
7
Figur 1.6 Transformasjon som følge av IT-bruk i organisasjonen (Venkatraman 1994)
8
Figur 1.7 Planlegging av fremtidig IT-bruk i organisasjonen
9
Figur 1.8 Ressursbruk i operativ IT-ledelse i organisasjonen
10
Figur 1.9 IT-funksjonen i organisasjonen
11
Figur 1.10 Sammenheng mellom strategiske planleggingsnivåer
12
Figur 1.11 Sammenheng mellom elementer i en IT-strategi
13
Figur 1.12 Y-modellen for strategisk IT-planlegging
14
Figur 1.13 Forbedret forretningsvirksomhet ved bruk av Internett
15
Figur 1.14 Egenskaper ved IT-infrastruktur (Weil og vitale 2002)
16
Figur 1.15 Ulike forretningsmodeller på Internett (Tepfers og Davidsen 2001)
17
Figur 2.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT-forvaltning er dominert av prosessperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen, Handelshøyskolen BI)
18
Figur 2.2 Skjematisk fremstilling av en organisasjon
19
Figur 2.3 Organisasjonsstrukturer
20
Figur 2.4 Naturlig inndeling av aktiviteter i verdikjede
21
Figur 2.5 Relasjon mellom IT og strategisk betydning
22
Figur 2.6 Generisk organisasjonsmodell, se også figur 2.4
23
Figur 2.7 og 2.8 Organisering av IT-funksjonen i bedriften
24
Figur 2.9 Organisering i en kunnskapsbedrift
25
Figur 2.10 Den føderale modellen (Hodkinson 1996, modifisert versjon: Rockart MIT-Sloan)
26
Figur 2.11 Fordelt organisering av IT-funksjonen
27
Figur 2.12 Sikkerhetselementer ved netthandel
28
Figur 2.13 Risikokostnadsmatrise
29
Figur 2.14 Risikokonsekvensmatrise
30
Figur 2.15 Gartner Groups risikomatrise
31
Figur 3.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT i leveranser er dominert av system- og teknikk- perspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen, Handelshøyskolen BI)
32
Figur 3.2 Integrasjon av eksterne IT-tjenester med interne IT-tjenester før leveranse til brukeravdeling
33
Figur 3.3 Situasjonsanalyse for tjenesteutsetting
34
Figur 3.4 Vurdering av IT-avdelingens verdi for bedriften
35
Figur 3.5 Situasjonsbestemt ledelse og leveranse av infrastruktur
36
Figur 3.6 Modell som viser elementene som inngår i infrastrukturstyring. Gjengitt med tillatelse fra CSC
37
Figur 3.7 Uendelig løkke for overvåking
38
Figur 3. 8 Eksempel på en mulig infrastrukturmodell
Figur 3.8 Eksempel på en mulig infrastrukturmodell. Gjengitt med tillatelse fra Hewlett-Packard
39
Figur 3.9 Applikasjonsutvikling med prototype
40
Figur 3.10 Relasjonsmodellen viser dekning mellom systembehov og programpakke
41
Figur 3.11 Fire arbeidsfaser og fire beslutningspunkter for anskaffelse av applikasjonspakke
(Kilde: Bo Hjort Christensen, Handelshøyskolen BI)
42
Figur 3.12 Alternativ applikasjonsleveranse i operativ IT-ledelse
43
Figur 3.13 Ledelsesverdi og teknisk kvalitet ved systemutvikling
44
Figur 3.14 Situasjonsbestemt sikkerhetsløsning for data i bedriften
45
Figur 3.15 Gjennomføring av program hvor løsningen stadig tilpasses læring underveis
46
Figur 3.16 De tre domenene organisasjoner, prosesser og (informasjons)teknologi
47
Figur 4.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor kritiske utfordringer i IT-ledelse er dominert av alle fire perspektivene (Kilde: Bo Hjort Christensen, Handelshøyskolen BI)
48
Figur 4.2 Hovedrelasjoner for IT-direktøren i NSB
49
Figur 5.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT-sjefens oppgaver er dominert av virksomhets- perspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen, Handelshøyskolen BI)
50
Figur 5.2 IT-sjefens omgivelser
51
Figur 5.3 CSCs lederroller for IT-sjefer plassert langs to dimensjoner. Gjengitt med tillatelse fra Computer Science Corporation
52
Figur 5.4 Seks lederroller på tre arenaer som inneholder IT-sjefens oppgaver
53
Figur 5.5 IT-budsjettets størrelse avhenger av strategisk betydning
54
Figur 5.6 IT-sjefers roller og forklaringsfaktorer
55
Figur 6.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT planlegging og styringsverktøy skal dekke alle de fire perspektivene i prosessdimensjonen (Kilde: Bo Hjort Christensen, Handelshøyskolen BI)
56
Figur 6.2 Sammenheng mellom styringselementer, eksempel fra Hydro
57
Figur 6.3 Forretningsplan og KPI-er
58
Figur 6.4 Eksempel på overordnet presentasjon av et Business Case
59
Figur 6.5 Eksempel på porteføljeoversikt
60
Figur 6.6 Suksesskriterier for IT-prosjekter
61
Figur 6.7 Catus-modellen for kopling mellom forretningsvirksomhet og HP Open View. Gjengitt med tillatelse fra HP
62
Figur 6.2 I
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.