Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
MODUL-1: Intensiv gjennomgang: Hva er det som skiller prosjektledelse fra linje-, endrings- og strategisk ledelse?
Knut Haanæs, Ph.D. 26. Januar, 2000 Handelshøyskolen BI
Personalledelse Det samlede arbeid med å planlegge, anskaffe, utvikle, belønne og anvende menneskelige ressurser for produktive formål.
Samfunnskunnskap - Makt
Navn, Tittel, LEDELSE Workshop. Hva hvis ledelse ikke fantes? Må vi ledes? Hvorfor må vi ledes? Hva er forskjellen med og uten ledelse?
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
Christian Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Strategi, ledelse, innovasjon, markedsføring.
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Stein Erik Halck Veileder
ABC – D el 2 Styringspakken
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Personalseminar 2007 BL Oslo kommune Byrådsavdeling for finans og utvikling Seksjon for personalledelse Personalseminar Omorganisering og.
11. Legitimitet og makt Påstandene:
8 Mål og strategier Påstandene:
Kan økonomiske insentiver bidra til god prosjektledelse (i staten)? Dag Morten Dalen Handelshøyskolen BI og Frischsenteret Prosjekt 2004, torsdag 7. oktober.
Drivkraft og retning i bevegelse Jeg skal følge, lik en som følger i en dans. Jeg skal komme fram og tilbake. Jeg kan ikke vente og se på den neste bevegelse.
Sesjon 5: Implementering av strategi
Strategi 2: Strategiprosesser
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Sesjon 9: Oppsummering Knut Haanæs Handelshøyskolen BI Knut Haanæs.
Strategisk ledelse, STR 9634
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Organisasjonsutvikling
OU.
”Litt bedre i dag enn i går”
Hvordan jobber FINN med Organisasjon ≠ Innovasjon Det går utrolig fort! Brukermakten er reell!
Endring og omstilling.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Er det ”fengslende” med erfaringsoverføring i prosjekter
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001.
Organisering av IKT området
Definere og velge hovedmål og delmål
PRESIDENT ROLLEN Innledning til gruppearbeid PETS 2009.
IPR Intellectual Property Rights. Gruppe 20 Henning KristensenPål Hjørnevik Tom Kristiansen Karl-W Kirkedam.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Samhandlingsreformen fra et forskningsperspektiv Lederkonferanse om samhandlingsreformen Simon Neby, PhD Seniorforsker Uni Rokkansenteret.
Pål Berg Handelshøyskolen BI
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Roller og synsvinkler Bente Erlien
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Ansattes perspektiv på endring & omstilling
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
MAKT OG ORGANISASJONER
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
16. Mars 2007 Mobilisering, involvering og eierskap til resultater.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Kapittel 12 Endring og omstilling
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Å lede ut fra skolens formål og visjon
Profesjonelle læringsfellesskap
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
Innovasjon i lokalarbeidet
12. Organisasjonsutvikling
3. Organisasjonsstruktur
12. Organisasjonsutvikling
STR 2400 Strategi Prosjekt og presentasjon
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit Handelshøyskolen BI

10 min. pres. “Venture Cup” v/McKinsey & Co Mintzbergs kritikk av tradisjonell strategisk planlegging Maktspill - muligheter og farer “Machiavelli og destruktivitet” 10 min. pres. “Venture Cup” v/McKinsey & Co

Hva er strategisk planlegging? Fremtidsorientert Ment å kontrollere fremtiden Påvirke priser, produkter, markeder For integrerte beslutninger Formalisert prosedyre for å allokere ressurser Strategisk planlegging: Formalisert prosedyre for å ta helhetlige beslutninger om fremtiden Kilde: Mintzberg (1994)

Hvorfor planlegge? For å koordinere aktiviteter For å tenke fremover Være forbredt på det som ikke kan påvirkes Påvirke det uønskede Kontrollere det som kan kontrolleres For å være “rasjonelle” Definere alternatives Forstå forventninger og preferanser Optimere konsekvenser Kilde: Mintzberg (1994)

Former for strategisk planlegging Tradisjonell strategisk planlegging Hierarki fra målsetninger til aktiviteter Hierarki fra toppledelse til avdelinger Hierarki av budsjetter Ovenfra ned Nedenfra opp (“capital budgeting” Kilde: Mintzberg (1994)

Planlegging og strategi Ønsket strategi Formulert strategi Ikke realisert strategi Faktisk strategi Fremvoksende strategi Mintzberg and Waters (1985)

Mintzbergs kritikk av “planleggingsskolen” Kunstig skille mellom planlegging og implementering Nivå (“toppledelsen tenker, resten gjør”) Tid (“først formulert, deretter implementert”) Hierarki (“struktur må følge strategi”) “Informasjon aggregeres/oversendes uten tap” (eks. 2 år - 2 sider!) Strategi skjer ikke bare ovenfra og ned Antar at ledelsen vet best Strategier kan ikke gjøres eksplisitte Tar ikke prosesser på alvor Overser endring, læring og innovasjon Kilde: Mintzberg (1989)

Noen ytterligere probl. m/strategisk planlegging Bygger på konkret (“hard”) informasjon “Hard” info ofte av begrenset verdi Gir data, men ikke forklaring Effektive ledere bruker “myk” info Mye hard info for aggregert Taper presisjon, mister mønstre Mye hard info kommer for sent Tar tid å “hardne” Hard info ikke alltid presis Kilde: Mintzberg (1994)

Å dyrke “framvoksende strategier” Ønsket strategi Nye ideer vokser fram som “ugress” “Hvor som helst” Noen ideer mobiliserer mennesker Denne prosessen kan ikke styres Av og til påvirker disse organisasjonens retning Å lede slike prosesser betyr å identifisere fremveksten og å påvirke denne når det passer Formulert strategi Ikke realisert strategi Faktisk strategi Fremvoksende strategi Mintzberg and Waters (1985) Kilde: Mintzberg (1989)

10 min. pres. “Venture Cup” v/McKinsey & Co Gjesteforeleser: Mintzbergs kritikk av tradisjonell strategisk planlegging Maktspill - muligheter og farer “Machiavelli og destruktivitet” 10 min. pres. “Venture Cup” v/McKinsey & Co Gjesteforeleser: Steinar Bjartveit, Handelshøyskolen BI