Laste ned presentasjonen
PublisertBodil Andersen Endret for 9 år siden
2
Christian Rangen @engageinnovate Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Strategi, ledelse, innovasjon, markedsføring
4
Hvorfor?
5
? Hva er en ‘’unønsket hendelse’’?
6
Hva er hensikten med å melde inn?
7
Hva er hensikten med å melde inn?
8
Ønsker vi å senke....?
9
Eller rapportere.....?
14
Hva er anderledes da?
15
Å endre kultur
16
Skap en ny kultur på 48 timer..... Hva er anderledes da?
17
Til....? Fra......?
22
Kultur Hva er det?
23
‘Det vi gjør når ingen ser oss’
24
Brown, side 200
25
http://thelinkbetween. wordpress
26
Oppgave: Vårt isfjell
27
Er motstand alltid en naturlig reaksjon mot endring?
28
Motstand...... eller behov for forståelse...
og ønske om deltakelse? ....eller se fordelen...
29
Ønsker vi å påvirke vår egen fremtid?
30
Spørsmålet du alltid må stille
‘Ser våre medarbeidere hvordan disse endringene vil hjelpe dem gjøre en bedre jobb?’
31
Forstå mennesketypene du arbeider med
Ned Hermann, Whole Brain Model,
32
Leders fremste utfordring: walk the talk
‘Min nærmeste leder går alltid foran som et godt eksempel’
33
Noen av suksessnøklene vi kjenner...
Alle er med ‘Nok’ tid Hvorfor? Bygg på det som er bra (løft) Felles visjon Deltakende prosesser med ansvar
34
‘Nøkkelen til en enhver vellykket omstilling i en organisasjon er å tenke medvirkning fra første stund’ - Amundsen og Kongsvik, Endringskynisme
35
‘De som skal gjennomføre endringene, må også planlegge endringene’
- Amundsen og Kongsvik, Endringskynisme
36
Endringstrappen I dag Endrings- glede Endrings- vilje
Oppover..... Mot toppen.... Et bra sted å være... Endrings-kompetanse I dag Endrings-tretthet I kjelleren... ikke et godt sted å være.... Endrings-kynisme Aktiv motstand Rangen & Øvstebø, 2011
37
De fem prinsipper for positiv endring
1. Effekt Fokuser på menneskelig og forretningsmessige resultater 2. Betydning Skap felles betydning tidligst mulig 3. Mennesker Samle de riktige menneskene 4. Energi Jobb for å skape god energi og stemning 5. Autentistet Vær ekte, bygg tillit, led ved eksempel
38
De fem elementene i Endringskynisme
Endring for endrings skyld Resirkulering av ideer Praskisfjerne løsninger Manglende synliggjøring av resultater Pseudomedvirkning (fake involvering)
40
Hvilken lederstil har man?
Informerer (telling) Overbeviser (selling) Tester (implemen-teringen sammen) (testing) Deltakelse (consulting) Skaper sammen (Co-creating) Ensidighet og manipulering. Ansatte er fortalt hva som skal skje. Godta det. Ledelsen forsøker å overtale andre til å like endringene. Løfter gis. Mye forhandlinger. Trening og informasjon om visjon, mål og planer. Samarbeider om implementeringen. Ledere, prosjektgruppe og ansatte deltar i prosessen. Prosjektleder styrer prosessen med inviterer til diskusjon Høyeste grad av samarbeid er målet. Alle involverte er fullt innsyn setter mål, planer og visjon sammen. Kontroll Forutsigbarhet Engasjement Empowerment (Kaos) Kræmmer og Divert, 2009
41
Endringsledelse? Mennesketyper? ‘’Actively manage mood’’?
Hvem hos dere kan...... Endringsledelse? Mennesketyper? ‘’Actively manage mood’’?
42
Så hva er stikkordene for endring av kultur?
43
Alle forstår hensikt
44
Beskriv drømmebildet
45
Lederne går foran som gode eksempler
46
Nye måleverktøy m/konsekvenser
47
Enkelt
48
Gøy
49
Takk for meg Blog: Web: E: M
50
Anbefalte bøker Enterprise 2.0 Groundswell Leading Change McAfee Li
Kotter
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.