Mulighetenes Oppland Kommunale råd Det lovpålagte råd for funksjonshemmede skal trekkes med som aktiv part i kommunens planarbeid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd.
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Bioteknologinemda
Saman er me sterke! S preke – O ptimistar – F olkelige - A nsvarlige Stay’er-evne, pågangsmot, tillit!!! Spreke og frimodige INGEN skal ta oss på humøret.
Bygge- og eiendomsavdelingen
Fiksjon eller virkelighet? Boligplanlegging Alle med på laget.
Politisk påvirkningsarbeid i Mental Helse Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
Det kommunale og det statlige barnevern
8 Det politiske systemet i Norge
Advokat Øyvind Renslo, KS
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
Viktige lover og regler
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Copyright Sissel Eeg-Larsen HiO/SU Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982, med endringer av 21.desember 2000.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
ENKELTVEDTAK SKAL VÆRE SKRIFTLIG n UNNTAK HVIS DET ER BYRDEFULLT n F.EKS UTENDØRS - BRANNVESENET n ELLERS HASTER.
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Offentlighet.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
1. 2 Vær i forkant, man skal jobbe sammen også i etterkant -Klargjør med bedriften saker som kan bli tema under en streik. -For eksempel: -Hvordan kontakt.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Pilotfylkesamling Innledning Gardermoen 11. juni 2009 Einar Lund, Miljøverndepartementet.
Hvordan skal bydelsstyrene jobbe med budsjett for 2009?
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Offentleglova Lov av 19.mai 2006 nr 16 om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd Trer i kraft (erstatter lov av 19. juni 1970 nr. 60.
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Christian Grorud
Aktørenes roller i planprosessene
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Hørings- prosessen i Vestfold våren 2007 Status. Rammene for høringsprosessen Prosessen skal munne ut i fylkesvise preferanser når det gjelder: –Valg.
Helhetlige og langsiktige hensyn i politiske vedtak om velferdstjenester NIBR-rapport 2008:27 Elin Kittelsen, Jan Erling Klausen og Erik Nergaard.
Erfaringer med kommunale råd – perspektiver framover Regionkontorleder i NHF Innlandet og SAFO-koordinator i Innlandet Kjersti Fremstad.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Sak 10/14: Kommunereforma. Bakgrunn for saka Sak 13/14 i representantskapen, Spørsmål til fylkeslaget frå lokallag Manglande politikk på saka(treng.
Folkehelse på dagsorden Hordaland fylkeskommune si rolle i partnarskap for folkehelse.
Ot.prp. nr. 45 ( )1 Innledning ”Lov om valg til Stortinget, fylkesting og kommunestyrer (valgloven)” Politikken som motiverer til deltakelse Valglovutvalgets.
3 Marius Stub.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Kommunereformen - ei løypemelding v/ Astrid Aarhus Byrknes.
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
-> Rundskriv -> B-rundskriv 7/2014.
Hva er rådenes rolle, mandat og oppgaver i fylker og kommuner? Anne-Berit Kolås Regionleder NHF Sørvest.
FYLKESMANNEN I SOGN OG FJORDANE Høyringskonferanse 7. mai 2007 Fylkesmannen og den regionale inndelinga –Basis for Fylkesmannen –Prinsipp –Stoda i Sogn.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Organisasjonsmedvirkning som metode for å sikre universell utforming Temadag om Universell Utforming Nordland fylkesting 16. februar 2010 Lizett Ulrika.
Eldreråd og råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne Føringer og anbefalinger.
Hedmark fylkeskommune Presentert for UFT på høstmøtet , Trysil Hotell.
Kommunen og fylkeskommunen. Formannskapslovene 1837 Noreg skulle delast i kommunar Kommunane skulle velje kommunestyre til å styre Folket kjenner heimstaden.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Hovedmodeller for organisering og styring av kommuner
Hedmark fylkes flerkulturelle råd HFFR
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Den lovgivende makten i Norge
Vurdering og klage på standpunkt
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Politisk organisering i Sunnfjord kommune
Fornebubanen Erfaringer.
Pensjonistforbundet Møre og Romsdal Høstkonferansen 2015
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Mulighetenes Oppland Kommunale råd Det lovpålagte råd for funksjonshemmede skal trekkes med som aktiv part i kommunens planarbeid.

Mulighetenes Oppland Hvordan jobbe med området bolig gjennom rådet? Hvem har ansvaret for slike saker i administrasjonen i din kommune? Hvilke alliansepartnere har du i rådet? Hvilke organisasjoner kan du jobbe sammen med både i og utenfor rådet? Hva mener de politiske partiene? Hvis du er i tvil – bruk din egen organisasjon i fylket/regionen Sett deg inn i lovene som kan støtte saken din Sett deg inn i hvordan saksgangen i din egen kommune er Bruk media hvis intet annet nytter

Mulighetenes Oppland Bolig eller eget hjem? Kjennetegnet på eget hjem: Du bestemmer om noen andre skal ha nøkkel til huset/leiligheten Du har rett til å søke på BPA Du har et fullverdig kjøkken Du kan ta imot overnattingsgjester når du vil Du bestemmer om du vil bo sammen med noen og i så tilfelle hvem du vil bo sammen med Du bestemmer hva du vil spise hver dag Kjennetegnet på en bolig: Kommunen bestemmer hvor du skal bo, hvem du skal bo sammen med, hvem som gir den assistansen du har behov for, hva du skal spise og om du får ha overnattingsgjester.

Mulighetenes Oppland Hva er på gang og hva kan du gjøre? Jo tidligere en får være med i planleggingen, jo større innflytelse får en på det ferdige resultatet.

Mulighetenes Oppland Skal-medvirkning Skal betyr skal og er ikke diskuterbart ’Medverknad’ ”Medverknad” skal i hovudsak skje gjennom rådgiving og fråsegn. Medverknaden skal etter lova vere open, brei og tilgjengeleg. Munnlege drøftingar med rådet kan vere føremålsteneleg under arbeidet med større saker, men rådet skal likevel inviterast til å gi skriftleg fråsegn når saka skal avgjerast.

Mulighetenes Oppland Mer skal Skal betyr skal og er ikke diskuterbart Rådet skal mellom anna kunne ta opp forhold innanfor plan- og bygningssektoren, samferdsel, barnehage, skule, kultur, idrett, friluftsliv, helse og pleie- og omsorgstenestene (Ot.prp. nr. 87 ( )).

Mulighetenes Oppland Kan og bør Kan og bør er anbefalt, et råd gitt fra staten Rådet kan etter lova ta opp saker av eige initiativ. Etter departementet sitt syn bør det vere stor fridom her. Rådet skal ikkje behandle saker som gjeld einskildpersonar.

Mulighetenes Oppland Må er det samme som skal Brukermedvirkning må skje i en fase hvor det ennå er mulig å gjøre forandringer. Når detaljene er lagt, kan det være for sent med innspill!

Mulighetenes Oppland Skal følge saksframlegget – hele vegen til vedtak er fattet Etter § 5 andre ledd skal fråsegna frå rådet liggje ved saksdokumenta til det kommunale organet som endeleg avgjer saka. Det vil vere ein feil i sakshandsaminga om dette ikkje vert gjort. Ein slik sakshandsamingsfeil vil etter ei konkret vurdering kunne føre til at vedtaket i nokre tilfelle vert kjend ugyldig. Etter § 59 i kommunelova kan tre eller fleire medlemmar av kommunestyret eller fylkestinget saman bringe avgjerder som er treft av folkevald organ eller den kommunale eller fylkeskommunale administrasjon inn for departementet til kontroll av om avgjerda er lovleg.