Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars 2013. Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Forventninger og videre arbeid…...
Et program for ungdomsskolen
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Læring på arbeidsplassen
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
Oppdraget • I juli 2011 fikk Senter for omsorgsforskning Sør i oppdrag fra Helsedirektoratet å foreta kartlegging av hva som finnes av tiltak, fagutvikling.
Melding til Stortinget…
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Overgangsprosjektet NY GIV
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Organisering og arbeidet i kommunene
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Maria Tindberg.
Slåtthaug ungdomsskole
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
STYRKE næringsnær læring
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Mulighetenes Oppland SKOLEKONKURANSER SOM METODE FOR Å ØKE INTERESSEN FOR FAGET Oslo
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Realfagskommune Orientering Mari Ugland Andresen Realfagskoordinator.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Realfagskommunen Asker
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
UNGES FORUTSETNINGER FOR VIDERE UTDANNING OG FREMTIDIG YRKESDELTAKELSE
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Aust-Lofoten videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars 2013

Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen på ungdomstrinnet. Arbeidsliv og skole utarbeider i samarbeid læreplanrettede undervisningsopplegg i realfagene som holdes av fagpersonen. Mål: –Ordningen skal bidra til rekruttering og gode relasjoner mellom skole og arbeidsliv: –Pedagogisk aspekt: Relevant og praksisnær opplæring og innføring i realfagene. –Rekrutteringsaspekt: Skape en rekrutteringsgrena for videre utdanningsvalg og yrke –Samarbeidsaspekt: Bidra til erfaringsutveksling og samarbeid mellom skole og arbeidsliv. Fag: Naturfag og matematikk (

Historikk Ordningen initiert av Nasjonalt forum for realfag : 43 skoler i Norge, hvor av 16 ungdomsskoler. (Vardal en av disse) 2011/2012: Invitasjon gått ut til alle skoler med ungdomstrinn videregående skoler: 133 skoler er med. Er nå en del av strategiperioden for KD`s Realfag for framtida fram til Filmsnutt (Snøball)

Ledelsens fokus på Vardal ungdomsskole ”MYE ER MULIG, MEN ALT ER IKKE MULIG SAMTIDIG!”

Pilotprosjektet Skolen må definere hvilke områder i læreplanen vi ønsker å trekke inn fagpersoner i. –Innholdet skal forankres i læreplanmålene Skolen må legge til rette for samarbeid med næringslivet –Fleksibel organisering

Rolleavklaringer Lærerrollen = eksperten på pedagogikk Lektor 2- rollen = eksperten på et bestemt fagområde Lærer og Lektor 2 lager undervisingsopplegg sammen, forankret i læreplanen. Lektor 2 kommer inn i skolen, eller inviterer til bedriften, for å gjennomføre undervisningsopplegg

Forankring av Lektor 2 i skolens Virksomhetsdokument ” Deltakelse i prosjekt Utprøving av Lektor 2-ordning” fra høsten 2009 Videreføring av Lektor 2-ordning ”Elevene opplever et læringsmiljø med varierte utfordringer” ”Utvikle elevenes evner til å lære” Elevundersøkelsen tilsier for liten pratisk tilnærming i undervisningen.

Forankring, forankring og forankring.... Forankring i læreplanene/fagplanene Forankring i Virksomhetsdokumentet for skolen Forankring i ledelsen Forankring hos lærerne Forankring hos samarbeidspartnere =Suksessfaktorer

Strategi for forankring av prosjektet på lærerteamene og i ledelsen Prosjektplan fra prosjektgruppe på regionalt nivå Nettverk på regionnivå Hvordan vil vi forme dette prosjektet på vår skole? Hvilke tiltak blir nødvendige? Tett oppfølging fra ledelsen

Organisert fleksibilitet... Fleksibel timeplan – samarbeid med bedrifter Fleksible undervisningsrom Fleksible lærere Fleksibel skoleledelse

Samarbeidspartnere i Lektor 2- prosjektet på Vardal ungdomsskole Sparebanken Hedmark (Personlig økonomi Matematikk 10. trinn) Gjøvik Elektro & Automasjon (Elektrisitet naturfag 9. trinn) Intek Engineering Raufoss (Valgfag Teknologi i praksis) Mustad Longline (Valgfag Teknologi i praksis/Forskning i praksis) NAMMO Raufoss? (Valgfag Forskning i praksis).

Planlegging med bedriften Kontaktperson på hvert trinn ( trinn). Kontaktperson i bedrift (Lektor 2) Prosjektleder i skolens ledelse som samarbeider med regional koordinator Planleggingsmøte –Gjennomgang av kompetansemålene –Planlegging av undervisningsopplegget Gjennomføring av undervisningsopplegget Spørreundersøkelse med elever og Lektor 2 Evalueringsmøte med bedriften Profileringsvideo (Snøball)

Veien videre.... Konsolidering av prosjektet på egen skole og med samarbeidspartnerne Utvikle et felles fagspråk med Lektor 2 Spredning av prosjektet Virker det? –Elevene er positive til opplegget på skolen (Questback-undersøkelse) –Evaluering etter prosjektperioden 2014, som en del ”Realfag for framtida”: