Populærkulturelle tekster som inngang til læring i norskfaget

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Bokpresentasjon Stavanger
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
OM – AV –FOR MANGFOLDIGE MUSEUMSBRUKERE KUNNSKAP OM – MEDVIRKNING AV – FORMIDLING FOR MANGFOLDIGE BRUKERE 2 fokusgrupper 1 med studenter 1 med lærere (kort-kort.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kristen tjeneste har med mer enn nådegaver å gjøre Oppdage gavene.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Selvfølelse vs selvtillit
Historiefaget i skolen
Læreplan i fremmedspråk. Generelle trekk ved det digitale i læreplanen  Personvern  Opphavsrett  Kildekritikk.
Barna våre- det beste vi har i livet!
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Teknologi og forskningslære
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
NORDPLUS BARNS KULTUR OG BARNEKULTURELLE UTTRYKK I NORDEN.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Roman- og novelleanalyse
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Bokpresentasjon Oslo.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Sett inn nok på riktig plass.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Av Dan Christian og Stein Jørgen
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Litterære virkemidler
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Tankekart og læringstrategi
Fortelling Novelle Roman
Slik lager du sjablonger med Gimp!
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Kultur i endring Norge har gått fra å være nokså homogent til å bli et mer flerkulturelt samfunn I et flerkulturelt samfunn snakker vi ofte om etniske.
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Overordnet strategi SV-fakultetet
§ 1-1. Formålet med opplæringa
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

Populærkulturelle tekster som inngang til læring i norskfaget Forfatter, filosof, teolog og psykolog

Den moderne lærer i møte med den postmoderne studenten Forholdet mellom språk og læring til ulike tider

Tradisjonssamfunnet Primærnæringer og gudstro dominerer. Språk: I begynnelsen var ordet, ordet var hos Gud, og ordet var Gud (Johannes evangelium 1.1) Læring: Autoritetspersoner formidler budskapet gjennom det riktige språket.

Det Moderne samfunnet Industrisamfunnet vokser frem. Menneskene bruker seg selv som målestokk på hva som er riktig og galt  sekularisering. Trua på vitenskapen og ideologier (de store fortellingene) står sterkt. Språk: Det vitenskapelige språket (fagspråk/ekspertspråk) dominerer. - Læring: Autoritetspersoner formidler kunnskap gjennom det riktige språket.

Det seinmoderne samfunnet (Modernitetens oppløsning) Fra industrikultur til kulturindustri Kulturell frisetting Alternative fortellinger fra alternative ståsteder oppstår  etablerer en grunnleggende tvil i forhold til de store fortellingene. Språk: Mangfold og variasjon - Læring: Den lærende må ta ansvar for sin egen læring - med språket som redskap.

Som moderne lærer(utdanner) er jeg forankret : I og på skolen I det analoge møtet I det vitenskapelige språket/ fagspråket/kunstspråket I den formidlingsbaserte undervisningen

Den seinmoderne studenten er forankret: Utenfor skolen, i mange miljøer – arbeid – familien (Den seinmoderne studenten som kategori finnes ikke – hun/han er mange.) I det analoge og det digitale møtet I det mangfoldige hverdagsspråket og det mangfoldige medie- og teknologispråket I den formidlingsbaserte undervisningen I den underholdningsbaserte læringen (edutainment  tar (ikke) ansvar for egen læring)

Utfordringer for den moderne forankra norsklærer i seinmoderniteten: Med kompetanse og støtte i fortidens, vitenskapens og kunstens tekster skal jeg bidra til læring i nåtidens tekstkultur – som skal ruste studentene for læringsarbeid i fremtidens tekstkultur.

Wolfgang Klafki: Kategorial dannelse Material dannelse Formal dannelse Kategorial dannelse

Populærkulturens tekster vurdert i forhold kategorial dannelse: Populærkulturens tekster danner nærhetsrelasjon til unge i dag – både språklig og tematisk.

Fordi: Populærkulturelle tekster er en viktig del av unge lærende sin egen tekstkultur. I ei tid med kulturell frisetting anvender unge populærkulturens tekster i sitt daglige strev med å skape sammenheng i sine selvfortellinger. Analyse av populærkulturens tekster gir innsikt i maktfulle tekstlige strategier. Analyse av populærkulturens tekster undertrykker den dominante lærerstemmen. Bekreftelse av egen tekstkultur gir engasjement og positivt selvbilde.

Ja, men: Hva med norskfaget som motkulturell kraft? Hva med kulturarven? Hva med grammatikkundervisningen?

Slutt