Velkommen til 1. klasse-foreldrene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Hvordan intervjue en forsker?
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Nettvett.
Denne presentasjonen er en del av Foreldrepulsen ® - Kan kun benyttes av infoREGI kunder Spørmål rettes til Foreldrepulsen ®
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
Om å skrive om litterære tekster
Velkommen til klasse- foreldrene
VÅLER FOLKEBIBLIOTEK Eva Øiseth Wenstad ”Lesestund er kosestund” - et samarbeidsprosjekt på tvers i kommunen.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
10 regler for å skrive for web
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
Lyshovden Oppveksttun!
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
VELKOMMEN TIL TEMAKVELD PÅ 1. TRINN
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 1. TRINN.. Samarbeid med foreldre: Konferanser-ferdig for i høst. Neste runde er i januar/februar. Ukeplanen er viktig i den.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
LESEOPPLÆRING Presentasjon på foreldremøte på TBU
Fag og bøker Norsk Matematikk Lekser. Å lese saman med barnet Kvifor…
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Foreldremøte 2. trinn 14. September Presentasjon av lærere på 2. trinn:
Norskfaget i 1. klasse.
Studieteknikk Bison.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Foreldremøte 6. trinn 9. September Foreldremøte 6. trinn 9. September 2015.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Lekser.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Velkommen til foreldremøte
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til 1. klasse-foreldrene

Foreldrekurs for 1. klasse-foreldrene Skolens ledelse: Hvordan blir ditt barn en god leser? Aktivitetsskolen ved Rustad skole Foreldrene arbeidsutvalg / FAU Velkommen som forelder ved Rustad skole Klassens lærere klasseforeldremøte

Lesetips for foreldre på 1. trinn

Å lese betyr ikke bare det å kunne leseleksen hver dag, men å forstå teksten i matematikkstykket, rutetabellen til ferge og buss, bruksanvisningen til den nye PC-en, teksten i den nye historieboken osv. Leseopplæring er derfor ikke noe man bare har i norskopplæringen på 1.-2. trinn, men gjennom hele skoleløpet tilpasset de ulike trinn og i alle fag.

Du som forelder er den viktigste ressursen for ditt barns leseutvikling og en viktig samarbeidspartner for skolen Forskning viser en stor grad av sammenheng mellom foreldre som har en positiv holdning til lesing og som har leseaktiviteter i hjemmet og til eleven sine holdninger til lesing og leseferdighet.

Gruppedialog Film

Lese høyt med barnet, barnet danner bilder i hodet om historien Summeoppgave: Hvordan formidle positive holdninger til lesing til barnet ditt? Lese høyt med barnet, barnet danner bilder i hodet om historien Besøke biblioteket Låne bøker om tema som interesserer barnet Les bøker selv, vær rollemodeller

Hva vil dere ta med dere fra filmen: ”Foreldrestøtten i hjemmet?” Gode rutiner for leksearbeid Rydd unna forstyrrelser i leksesituasjon Gi ros og oppmuntring Tilpass lesesituasjon til barnet. Noen kan trenge en pause inni mellom Gjør lekser til en positiv opplevelse Vær engasjerte foreldre som følger med på barnets skolehverdag, uten å presse og mase Vis barnet at skole er viktig

TALE Snakk om bokstavene, lyden og formen på dem. BRUK ALLTID LYDNAVNET PÅ BOKSTAVENE! ( Si T - ikke ”TE"! ) Snakk om ordene sin betydning. La barnet ditt gjenfortelle fra skolen, en film dere har sett, søndagstur, barne-tv, eller en bok dere nettopp har lest Repeter ting dere har opplevd. Husker du når vi var i byen…? Hva var det som skjedde da…?

LYTTE Lytt til det barnet forteller. Fortell historier til barnet. Dikt historier sammen. Lytt til lydbøker sammen. Lytt til lyder. Finn enkeltlyder. Eks: Mmmm i melk, ssss i sol. Lytt til ordene i rim og regler. Lag rare ord og tullevers sammen. Lytt til sanger og snakk om innholdet.

LESE Les med barnet ditt hver dag. La lesestunden bli en kosestund. Høytlesing hjelper barnet med å forstå innholdet og utvider ordforrådet. La barnet ditt lese høyt for deg, ”uten” å rette. Bruk bokstavlydene. Bytt på å lese. Ved lesing får barnet bedre grunnlag for å skrive fordi bøkene er skrivemodeller, og de lærer setningsoppbygging, tegnsetting osv. Les selv. Da er du god rollemodell.

LEK OG SPILL Bokstavlek - "Mitt skip er lastet med” - forme bokstaver i plastelina - finne bokstaver i naturen Memory spill Kryssord Internett/ pc

BØKER Ha alltid bøker tilgjengelig. La barnet få lånekort til biblioteket. Skolens bibliotek Snakk om bokens forside og bildene før dere leser. Samtalen leder barnet inn i historien og letter forståelsen. Lydbøker Tegneserier

Leseopplæringsplan Rustad skole Elevene leser i alle fag Alle lærerne er leselærere Progresjon i læringsstrategier 1. trinn: brainstorming tankekart

Tankekart SKOLESTART

Hva forbinder du med skolestart? Lekser Foreldremøter Lærere Matpakker osv….

Lesetrapp (Jørgen Frost) Å lære å lese er som å gå opp ei trapp. I trappa vil hvert trinn inneholde aktiviteter det er viktig å trene på før man går videre til neste trinn. Hvert barn må få gå i sitt eget tempo. Noen trinn er vanskeligere å komme opp på og krever mye trening.

1. klassingen skal knekke lesekoden = å være leseklar Barnet ser at bokstavene danner et ord. Det klarer å lese ordet og deretter hele setningen samtidig som de får med seg betydningen av det de har lest. ”Den første leseopplæringen”. De skal videre lære å reflektere over tekst. De skal bli i stand til å lese mange ulike typer tekster, og de skal lære at tekst kan leses på ulike måter.

Lekser Mesteparten av skolearbeidet foregår i skoletiden og skolen gir leksehjelp. Lekser er foresattes ansvar. Mange foreldre føler de ikke strekker til faglig og kvier seg dermed for å hjelpe barna med skolearbeidet. Forskning viser at det er interessen og engasjementet som er viktigst for barnas utvikling. Viser man som foreldre interesse for barnas skole, vil det ha positiv innvirkning både på den sosiale og den faglige utviklingen.

Gruppedialog

Hvilke utfordringer ser du ved leksesituasjon? Små søsken Holde fokus, konsentrasjon Holde fast tid og rutiner Mindre tid til andre leker

Gode lesetips for 1. trinn Skolen vil at hjemmet bidrar med å motivere barnet i leseopplæringen. 1. Velg riktig tidspunkt. La ikke aktiviteten drøye for lenge. Ta pauser. Gi belønninger. Barnet kan være trøtt, så det er lurt å velge en tid der barnet og du kan slappe av og kose dere med boken. 2. Medlesing. La barnet peke på hvor dere skal begynne. Det er ikke selvsagt for et barn hvor vi begynner å lese. For å lære riktig leseretning og skille ut enkeltord, skal barnet skal bruke fingeren og peke på ordene etter hvert som du leser. Pekingen vil også hjelpe barnet å lære forskjellen på ord og setninger. Dersom barnet kjenner igjen bokstaver eller enkeltord, er det fint om barnet får lese dem. Ord som rimer er det også fint å ha fokus på.

3. Førlesing. Se på forsiden av boka, hva tror barnet denne boken handler om? Vet barnet noe om dette fra før? Har det noen egne erfaringer knyttet til temaet? 4. Underveis. Ha gjerne ulikt fokus fra dag til dag. Bildene er viktige, snakk sammen om bildene. Hva forteller de oss? Kan bildene fortelle oss noe mer enn det som står skrevet? Har barnet forståelse for alle ordene som er i teksten? Stopp opp ved ord og uttrykk og be barnet forklare betydningen av ordene. Hjelp barnet til å tenke og undre seg under lesingen. Det er fint å le eller fantasere videre omkring det boka forteller.

Når en møter ord i bøkene som leses annerledes enn de skrives, er det bra å gjøre barnet oppmerksomme på det. Det kan være ord som det, de, meg, seg og jeg og lignende. Dette gjelder også for konsonantforbindelser, som for eksempel –ng, kj- og skj- og for stumme lyder, eksempelvis d i hund, h i hjelp. 6. Etter lesing. Kan barnet gjenfortelle handlingen? Er dette noe som kunne skjedd i virkeligheten? Hva synes barnet om boka? Hvorfor det? Det er viktig å trene på og sette ord på egne opplevelse i møte med tekst. 7. Det kan være morsomt og lærerikt å lese bøker om igjen. Snakk gjerne sammen om hva dere husker fra sist gang. Kanskje oppdager dere noe nytt i boka?

Barn utvikler seg ulikt Husk at du er den største eksperten på ditt barn og hvordan ditt barnet lærer! Noen lærer å lese tidlig, mens andre trenger litt lenger tid. Ingen blir gode lesere uten å trene. Lese ”muskelen” må trenes opp. Ikke nøl med å kontakte skolen dersom barnet ikke vil gjøre lekser, eller kvir seg for å gå på skolen. Snakk med lærer om hjemmeleksene er for vanskelig (Virker barnet usikker, leser sent og stopper opp ved mange ord?) Gjør lesing lystbetont. Lån bøker om tema barnet er interessert i. Skolen kan bestille lydbok-eksemplar av aktuelle lærebøker Tiltak på skolen kan være: Lesekurs, mestringsgrupper, bruk av pc, samarbeid med PPT og logoped