Behandling av klagesaker på standpunktkarakter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldremøte Vg3 Presentere oss Torsdag
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Abildsø skole - Eksamen 2014.
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang.
A KSEPTERER DU HVA SOM HELST?. Hvor finner vi rettigheter?  Skolen på papiret finner vi i hovedsakelig i:  Opplæringslova  Opplæringslova har en forskrift.
Lillehammer 25. September 2012
Fylkesmannens roller Sektormyndighet, veileder og pådriver Samordning
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Informasjonsplikt og uttalerett
Rutine-beskrivelser for oppfølging av og tiltak ved elevfravær i Ringsaker kommune Mørkved skole skoleåret 2012/13.
VURDERING.
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Foreldremøte 26.september 2012
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
Individuell vurdering
Endringer i regelverk.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Borre ungdomsskole
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Orientering om eksamensperioden, klageadgang og russtid
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Foreldremøte 10. trinn 24. april 2013.
Velkommen til Foreldremøte 8. trinn Vi bygger kunnskap og vennskap
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Ole Henry Halleraker Rektor
Abildsø skole - Eksamen 2015.
Foreldremøte 9. trinn 24. Mars 2015.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
RUNDSKRIV KMA Varsel og vedtak om ikke vurdert samt varsel om nedsatt karakter i orden/atferd – fylkets maler.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
Foreldremøte 9. TRINN. Saksliste Sak 1: Velkommen v. teamleder Sak 2: Kontaktlærere informerer Visma Lekser i moodle Klasseinndeling, innspill fra.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Sagt om utdanning….
Foreldremøte 10. trinn, Sofienberg
Temamøte om avslutning av grunnskolen
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
5 Marius Stub.
Vurdering og undervisning
Vurdering og klage på standpunkt
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Lambertseter Klageadgang på eksamen og standpunkt – frister våren 2018 Basert på forskrift til opplæringsloven kap 5 Spørsmål kan rettes til: Studieleder.
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 28.august!
Skøyenåsen skole Eksamensinformasjon Vår 2018.
Velkommen til foreldremøte
Felles Velkommen til nytt skoleår v/rektor
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Behandling av klagesaker på standpunktkarakter Rådgiver Anita Kristiansen Rådgiver Malin Bruun

Liv og lære Lovgivers intensjoner Prinsippet om en likeverdig og rettferdig vurdering. Kompetansenivå opp mot kompetansemål i læreplanen. Realiteter – hva blir vektet i vurderingen? Fagets art Elevens holdninger, deltakelse og innsats Prestasjoner Fravær, orden og atferd Personlige forhold

Standpunktkarakter Gis etter endt opplæringsløp (sluttvurdering). Gir informasjon om hva eleven kan opp mot læreplanens kompetansemål i faget. Skal vise bredden i elevens kompetanse. Omfatter også karakter i orden og atferd.

Standpunktkarakter forskrift til opplæringsloven § 3-17 fjerde ledd Enkeltvedtak som kan påklages, jf. forvaltningsloven § 2. Et enkeltvedtak pr. standpunktkarakter. Klagerett på hvert enkeltvedtak.

Hva kan det klages på? forskrift til opplæringsloven § 5-1 Standpunktkarakter i fag eller orden og atferd. Vedtak om ikke å sette standpunktkarakter (ikke vurdert, IV).

Hvem kan klage? forskrift til opplæringsloven § 5-2 Elev over 15 år kan klage uten skriftlig samtykke fra foreldre/foresatte. Foreldre/foresatte til elever under 18 år har selvstendig klagerett.

Klageinstans og klagebehandling forskrift til opplæringsloven §§ 5-5 og 5-12 Klagefristen er 10 dager Kort av hensyn til dato for inntak til videregående skole – 8. juli 2013. Avgjørelse i klagesaken kan ha betydning for inntak til videregående opplæring.

Hvordan løser dere tidsklemma? 20. juni 30. juni 10. juli

Klageinstans og klagebehandling forskrift til opplæringsloven §§ 5-5 og 5-12 Fylkesmannen er klageinstans. Skolen har ikke adgang til å endre karakteren uten å sende klagen til Fylkesmannen. Fylkesmannen vurderer bare om gjeldende vurderingsforskrift er fulgt. Vi skal ikke overprøve faglærers vurdering om hva som er riktig karakter. For at klageren skal få medhold, er det nok at det kan reises tvil om gjeldende regler er overholdt.

Hva betyr medhold i klage? Medhold Når klager får medhold, betyr dette at Fylkesmannen sier at skolen ikke har fulgt vurderingsforskriften. Ikke medhold Når klager ikke får medhold, betyr dette at Fylkesmannen sier at skolen har fulgt vurderingsforskriften.

Dokumentasjonskravet - fagkarakter forskrift til opplæringsloven § 5-12 første ledd Skolen må sende over: Redegjørelse fra faglærer om grunnlaget for karakteren eller at det ikke kan vurderes. Redegjørelse for underveisvurderingen. Redegjørelse fra rektor om saksbehandlingen ved skolen. Klagen fra elev/foresatte.

Redegjørelse fra kontaktlærer og rektor om: Dokumentasjonskravet – orden og atferd forskrift til opplæringsloven § 5-13 Redegjørelse fra kontaktlærer og rektor om: Hvilken karakter i orden og atferd som tidligere er gitt. Hvilke tiltak skolen har satt i verk for å rette på forholdene. Kopi av ordensreglementet. En fyldig begrunnelse for karakteren. Utskrift av protokoll, herunder skriftlig varsel. Eventuell annen korrespondanse med foresatte.

Prosedyre med utgangspunkt i forskrift til opplæringsloven § 5-12 Elev/foreldre sender klage til skolen Skolen fyller ut elektronisk skjema for klage og legger ved rektors uttalelse om skolens saksbehandling og faglærers redegjørelse for karakter som sendes Fylkesmannen Fylkesmannen gir medhold i klagen: Saken returneres til skolen for ny vurdering. Skolen kan endre karakter til det bedre eller verre, eller la den være uforandret. Husk at ny vurdering skal begrunnes! Fylkesmannen gir ikke medhold i klagen: Karakter blir uforandret, vedtaket er endelig

Årets runde med behandling av klager på standpunktkarakter Erfaringer og praktiske eksempler

Statistikk – antall klager og medhold Antall behandlete saker Medholdsprosent 2009 82 62,2 2010 104 75 2011 64 70,3 2012 72 66,7 2013 66 63,6 Antall avgangselever i fylket i 2013: 3327* * Disse kan klage på standpunktkarakterer i alle fag.

Statistikk – fagfordeling i 2013 Antall klager i hvert fag Kroppsøving 13 Kunst og håndverk Musikk 8 RLE Mat og helse Samfunnsfag Norsk hovedmål muntlig 6 5 4 Engelsk muntlig Norsk hovedmål skriftlig Spansk 3 2 Norsk sidemål Samisk 3 muntlig Samisk 3 skriftlig Fransk Sal og scene 1

NB! Her setter FM ny karakter. Endelig vedtak. Orden og atferd Oppførsel Orden 4 behandlete klager 1 behandlet klage NB! Her setter FM ny karakter. Endelig vedtak.

Resultat av ny vurdering Antall medhold Antall tilbake-meldinger Bedret karakter Uendret karakter 42 30 17 13 Klagen er sendt tilbake til skolen – hva nå?

Hvorfor gir Fylkesmannen medhold i klage? Svake og vage begrunnelser om elevens måloppnåelse vurdert mot kompetansemål i læreplan Manglende underveisvurdering

Klagefrist og saksbehandlingstid Eleven og/eller foresatte overholder klagefristen. Skolen har hovedsakelig kort saksbehandlingstid. Gjennomsnittlig saksbehandlingstid hos Fylkesmannen er ca. 10 dager.

Hvem er tidstyven?

Potensielle tidstyver Saker som ikke har kommet til Fylkesmannen fordi skolen selv har omgjort karakteren etter klage. At skolene ikke følger skjemaet som skal sikre sakens opplysning. Mangelfulle begrunnelser. Følges forskriften, vil dokumentasjonen som hovedregel være tilfredsstillende.

Faglærers begrunnelse Kompetansenivå vurdert mot kompetansemål i læreplanen. Fra «Jens kan ikke» til «Jens kan».

Faglærers begrunnelse Utenforliggende hensyn Innsats i andre fag enn kroppsøving. Forhold av betydning for ordens- og atferdskarakteren der det ikke hører hjemme. Fravær opp mot vurderingsgrunnlag. Matematisk gjennomsnittsberegning er fristende. Elevens forutsetninger og skolens plikt til å gi tilpasset opplæring eller spesialundervisning.

Klager på orden og atferd Særlig viktige saksbehandlingsregler Grunnlaget for nedsatt karakter må være hjemlet i ordensreglementet. Ved fare for nedsatt karakter skal det sendes skriftlig varsel.

Eksempler fra klagesaksbehandling 2013

Case 1. Medhold eller ikke medhold? «Marte Kirkerud har deltatt i musikkundervisningen ved Håpet skole skoleåret 2012-2013. Standpunktkarakteren i faget, karakteren 4, er satt med utgangspunkt i elevens faglige kompetanse i faget. Elevene ved Håpetskole får endelig standpunktkarakter etter endt undervisning på 9.trinn. Eleven har ved gjennomføring av utviklingssamtale karakteren 4. Hun har ikke hevet karakteren etter det.» Redegjørelse fra faglærer ved Håpet skole.

Case 2. Medhold eller ikke medhold? «Lars Holm har fått karakteren 4 i kroppsøving. Innenfor lagidretter viser han middels måloppnåelse når det gjelder tekniske og taktiske ferdigheter. I individuelle idretter der utholdenhet og styrke er sentralt, viser han også middels måloppnåelse. Lars har en teknikk i svømming som viser middels måloppnåelse. I friluftsliv har han vist lav måloppnåelse gjennom øvelsen orientering med bruk av kart og kompass. Han kan utføre enkel førstehjelp. Videre viser Lars middels måloppnåelse hva angår samhandling innenfor ulike aktiviteter. Han kan utnytte ulike treningsformer. Hans innsats og holdninger står til middels måloppnåelse.» Redegjørelse fra faglærer ved Lillevik skole.

Case 3. Medhold eller ikke medhold? «Peder Ås har vært prøvd i ulike idrettsaktiviteter. Han har høy måloppnåelse i ballspill, men middels måloppnåelse i de øvrige. Peder har hatt en positiv utvikling når det gjelder å rose og oppmuntre medelever. Innenfor friluftsliv har han middels måloppnåelse. Når det kommer til trening og livsstil har han middels måloppnåelse, men er vurdert til 5 i førstehjelp. Det som trekker ned og gjør at karakteren ikke kan bli 6, er at Peder ved glemt tøy eller utstyr ikke deltar på enkelte av aktivitetene dersom det ikke er mulig å dra hjem å skifte etterpå. Det sier noe om holdninger og innsats.» Redegjørelse fra faglærer ved Lillevik skole.

Case 4. Ny vurdering Hansine Tastad fikk medhold fra Fylkesmannen i sin klage. Saken ble sendt tilbake til Solsiden skole for ny vurdering. Svaret fra skolen lød: « Standpunkt i norsk hovedmål for Hansine Tastad settes til karakter 1». Rektor ved Solsiden skole.