Fagdag for barnehageeiere i Hedmark 10.april 2014

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veileder til kravene om pedagogisk bemanning i barnehageloven med forskrifter Kurs for ATV-B 14. oktober 2011.
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
Elsie Brenne, prosjektleder, kst. folkehelsesjef
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Norges beste barnehage
Læring på arbeidsplassen
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Barns trivsel Tjenesteområde barnehage Gjøvik kommune Til barns beste – satsingsområde i Oppland 2013 – 2014.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Songdalen kommune Gjennomgang av kompetansesentre
Fylkesmannen i Telemark Framtidens barnehage En god barndom varer hele livet Barnehagen er første skritt på den veien som heter livslang læring En god.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Norges Beste Barnehage
Norges beste barnehage
Bærum kommune 30.januar 2014.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Kompetanseplan for barnehagene i Bydel Gamle Oslo 2014
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Barnehageforum 25. april Kvalitetsutvikling barnehage Hva skjer i 2013? Læringsmiljø –Fortsette med tiltak for å implementere formålsparagrafen.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Statsbudsjettet Tidsplan St prp 1 – okt Tildelingsbrev - utkast til FM - nov/des Endelig tildelingsbrev – jan/febr Embetsoppdraget fra KD/Udir i.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Ungdomstrinn i utvikling
Videreutdanning i PPT Videreutdanning for ansatte Lederutdanning.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Samisk i barnehage og skole Bodø Nordlaanten fylhkeålma Nordlánda fylkamánne Nordlándda fylkkamánni.
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Ny barnehagelov og rammeplan
FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Styrermøte 21.mars 2013.
Styrermøte 8.september 2011.
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
I anledning kommunevalgene lager vi fra sentralt hold hvert fjerde år en lokalpolitisk plattform – et inspirasjonsdokument til de lokale programprosessene.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Barnehagekontoret Styrermøte 10.februar Barnehagekontoret ”Sats tidlig – land trygt”
Kompetanse for framtidas barnehage egg/Barnehager/Rapporter%20og%20plan er/Kompetanse_for_fremtidens_barnehag.
Styrermøte 05.Juni 2014.
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Praksiseksempel fra Lørenskog
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Barnehagekontoret Styrermøte 14.februar Barnehagekontoret Statens kompetansesatsing for barnehageansatte i 2013 Vennskap og deltakelse Omsette formålsparagrafen.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Prosjektets hovedmål er: –Å styrke de ansattes kompetanse, for å gi alle barn et godt og likeverdig barnehagetilbud –Å heve status for arbeid i barnehager,
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
1 Samling for kommunene 2. juni 2015 Nytt fra Fylkesmannen.
Fylkesmannen i Oslo og Akershus Regelverksamling Tilsyn etter barnehageloven §§§§§§§ §§§§§
20. november, dagskurs for arbeidsplasstillitsvalgte i barnehage/fagsenter Budsjett 2016.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Fylkesmannen i Oslo og Akershus Nytt fra barnehageområdet Barnehageforum Ny St. melding våren 2016 Ny Rammeplan fra 2017 UDIRs støtteressurser:
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Kompetanse for mangfold
Nasjonale føringer for barnehagesektoren
Samisk barnehagekonferanse Nytt fra Fylkesmannen i Finnmark
Dovrebanen gjennom Hamar – videre prosess kommunedelplan
Fylkeskommunal tilskuddsforvaltning
Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Fagdag for barnehageeiere i Hedmark 10.april 2014

http://www.nrk.no/ho/vil-rekruttere-forskolelaerere-1.11551611

Fylkesmannens roller Sektormyndighet, veileder og pådriver Samordning Rettssikkerhet Initiativ og forslag Informasjon

Fakta Oppdrag fra 12 departementer og 9 direktorater 115 ansatte Embetet er delt inn i 6 fagavdelinger: Sosial og helse Landbruk Miljøvern Oppvekst og utdanning Kommunal og vergemål Samfunnssikkerhet og beredskap

Organisasjonskart

Barnehage – Hedmark 9 251 barn i barnehage 3 134 ansatte 1 062 styrere og pedagogiske ledere 217 barnehager 92 ikke-kommunale barnehager 18 familiebarnehager

Revidering av rammeplan og barnehageloven Revidering av rammeplanen er utsatt – høring i 2015 med virkning fra 2016 Revideringen ses i sammenheng med gjennomgang av barnehageloven

Forskrift om likeverdig behandling ved tildeling av offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager Forslag til revidert forskrift kommer på høring – skal gjelde fra 01.01.15 Fylkesmannen invitere barnehageeiere og barnehagemyndighetene til samling høsten 2014

Utvikling av nasjonalt system for å følge med på kvaliteten i barnehagene Utdanningsdirektoratet vil i perioden september – desember 2014 arrangere fire samlinger i landet Formål: drøfting og dialog om kvalitetsverktøy i barnehagesektoren Deltakere: kommuner, interesseorganisasjoner og ikke-kommunale barnehageeiere

Kompetanse

Kompetanse for framtidens barnehager

Strategi for kompetanse og rekruttering 2014 - 2020

Strategi for kompetanse og rekruttering 2014 - 2020 Et godt barnehagetilbud for alle barn avhenger av personalets kompetanse. Bare kompetente ansatte kan sikre at barnehagen oppfyller sitt samfunnsmandat i tråd med barnehagens formål og rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, jf. §§ 1, 2 og 3 i Barnehageloven.

Strategiens mål er å: Rekruttere og beholde flere barnehagelærere og ansatte med relevant kompetanse for arbeid i barnehagen • Heve kompetansen for alle ansatte som arbeider i barnehagen • Øke statusen for arbeid i barnehage

Målgrupper Målgruppen for strategien er alle aktører i barnehagesektoren. Målgruppen for tiltakene i strategien er de ansatte i barnehagen.

Tematiske satsingsområder pedagogisk ledelse – barnehagen som lærende organisasjon danning og kulturelt mangfold et godt språkmiljø for alle barn barn med særskilte behov Satsingsområdene skal gi en overordnet føring

System for kompetanseutvikling Synliggjør karriereveier og utviklings-muligheter for alle grupper ansatte. Systemet skal vare fra 2014 til 2020 Tiltakene er en videreføring av eksisterende kompetanse- og rekrutteringstiltak som det er gode erfaringer med og stor etterspørsel etter.

Grunnskole/videregående opplæring

Kompetanseutviklingstiltakene som stat og fylkeskommune bevilger midler til: Barnehagefaglig grunnkompetanse Det er barnehageeiers ansvar å sørge for at alle ansatte får innføring i barnehagens samfunnsmandat, ansvar og innhold Fylkesmannen har i samarbeid med Elverum videregående skole tilbudt kurs for denne gruppen ansatte – avsluttes april Barnehagebasert kompetanseutviklingstiltak Utviklingsarbeid som foregår i den enkelte barnehage og involverer hele personalet. Barnehageeier har ansvar for tiltakene som utvikles, gjerne i samarbeid med kompetansemiljøer. Fylkesmannen har fått i oppdrag å igangsette PUB-studier i 2014

Kompetanseutviklingstiltak forts.: Barnehagebasert fagbrev Det er ønskelig at flest mulig assistenter i barnehage tar fagbrev Fylkesmannen samarbeider med Elverum videregående skole for å gi et slikt tilbud. Fra høsten 2014 vil dette utdanningstilbudet forsøkes gitt blant annet som nettundervisning Kompetansehevingsstudier for assistenter og fagarbeidere Studietilbud på 15 stp i regi av høgskole – og universitet. Fylkesmannen vil i samarbeid med Høgskolen i Hedmark igangsette et slik tilbud

Kompetanseutviklingstiltak forts.: Fagutdanning i oppvekstfag. Yrkesrettet videreutdanning med mulighet for fordypning og spesialisering Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning ABLU Tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk for personer med annen pedagogisk utdanning Veiledning av nytilsatte nyutdannede barnehagelærere Veilederutdanning Pedagogisk utviklingsarbeid for barnehagelærere i barnehagen Lederutdanning for styrere. Videreutdanningstilbud 30 stp Mastergrad og PhD

Hvordan etterspørres kompetanse i barnehagen? 3 minutter samsnakk med sidemann

Roller og ansvar Barnehageeier: kartlegge kompetansebehov, sette av egne midler, tilrettelegge og ha en langsiktig plan for kompetansetiltak Barnehagen: styrer har ansvar for å lede det pedagogiske utviklingsarbeidet, pedagogisk leder har ansvaret for veiledning av øvrig personale Kommunen som barnehagemyndighet: har et overordnet ansvar for å sikre barna et godt pedagogisk og trygt barnehagetilbud. For å få statlige midler skal kommunen utvikle kompetanseplaner både for kommunale og ikke-kommunale barnehager, og som ivaretar både nasjonale føringer og lokale behov.

Roller og ansvar Fylkesmannen: iverksette og følge opp statlige kompetanseutviklingstiltak i nær kontakt med kommunen som barnehagemyndighet, universitet/høgskoler og andre relevante fagmiljøer. Gjennom tildeling av midler påse at kommunene som myndighet ivaretar kompetansebehovene til både de kommunale og ikke-kommunale barnehagene. Sette i gang regionale kompetanseutviklingstiltak og bidra til rekruttering av barnehagelærere

Kompetanseutviklingstiltak finansiert via statlige midler Tilskudd gis etter søknad fra kommuner eller interkommunale samarbeid og forutsetter: - at kommunen har en kompetanseplan som omfatter både kommunale og ikke-kommunale barnehager - at kompetanseplanen ivaretar både nasjonale føringer og lokale behov - at lokal deltakelse og forankring i kommunale og ikke-kommunale barnehager vises i søknaden til Fylkesmannen

Pedagogisk materiale til bruk i barnehagens arbeid og utvikling som lærende organisasjon • Utdanningsdirektoratets veiledere Barns trivsel – voksnes ansvar og Språk i barnehagen – mye mer enn bare prat er tilgjengelig på UDIR nettside. • Nettressursen Krise og sorg, som blant annet består av film og veiledningshefte, er lagt ut UDIR nettside. • Magasinet Vetuva utgis for første gang i år av Utdanningsdirektoratet. Magasinet baserer seg på resultatene fra skandinavisk forskning på barnehager. Vetuva er et magasin for alle som jobber i barnehagen. Vetuva er tilgjengelig som elektronisk utgave på UDIR nettside. • Ståstedsanalyse for barnehage er under utvikling og forventes å være ferdig til bruk i august 2015. • 10 nasjonale sentrene tilbyr nettsider med støtteressurser og inspirasjon til utvikling av barnehagens innhold. Informasjon om sentrene finnes samlet på UDIR nettside under støttemeny: http://www.udir.no/Stottemeny/Om-direktoratet/Nasjonalesentre/

https://www.youtube.com/watch?v=eu5Z8HUQf9w