Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Den store parkeringskonferansen Mai 2013
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Finansiering av kollektivtrafikk i byområdene
Utfordringer og potensialer for kollektivtrafikken i Elgeseter gate
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Miljøpakken for transport i Trondheim
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
KDP E18-korridoren i Asker
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Eksempel 4: Smart transport
Oslo – flest utfordringer – størst oppmerksomhet
Spillemidler til idretts-, nærmiljø og friluftsanlegg. Høstseminar 2011 – Asker idrettsråd.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Buskerudbyseminar 12.oktober 2009 Areal- transport – klima Hovedmål - Felles erkjennelse og utfordringer – Befaring – Forslag til samarbeidsavtale.
TØI-rapport nr 761/2005 Nils Vibe, Øystein Engebretsen og Nils Fearnley: Persontransport i norske byområder Samferdselsdepartementets Program for overordnet.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Utredninger og planfase
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
En kort introduksjon til byplanlegging
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Alternativ finansiering av transport i by Samfunnsøkonomisk evaluering av alternative ”spleiselag” for Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.
Kollektivtransport Hallgeir H. Langeland LO Kommune Rogaland 18. oktober 2009.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Bompenger som politisk virkemiddel
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Kommunemøter RPBA - om RTP
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
Akershus fylkeskommune
Trondheim sentrum fram mot 2040
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
Utskrift av presentasjonen:

Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård Norheim

Befolkningsvekst og transportbehov 9 største byområder Kilde: UA-rapport 23/ flere innbyggere (29 % vekst) – 2 mill flere reiser hver dag Behov for økte investeringer – 290 mrd i veginvesteringer hvis biltrafikken tar veksten – 140 mrd hvis kollektivtransport og sykkel tar veksten

Køproblemene vil øke uten restriktive tiltak på biltrafikken Kilde: GLP Oslopakke 3 Økte køkostnader i 2030 Øker med 1,7 mrd kr per år uten Oslopakke 3 (80 %) Reduseres med 700 mill kr som følge av tiltakene i Oslopakke 3 (-16 %) Fremdeles 50 % høyere enn køproblemene i dag

Byene er milevis fra nullvekst i biltrafikken Kilde: UA-rapport 36/2012

Det er mulig å nå målsettingen i Klimameldingen Kilde: UA-rapport 36/2012 Bygg opp under trafikkgrunnlaget Befolkningsøkningen skjer som fortetting Økningen i arbeidsplasser skjer i sentrum Ingen nye i parkeringsplasser i sentrum Antall avganger på kollektivtransporten øker i takt med passasjerveksten Rammebetingelser bil/kollektivt 20 % bedre fremkommelighet kollektivt 20 % økte kostnader for bruk av bil Biltilgang reduseres i takt med bedre kollektivtrafikk

Er det nok penger? Kilde: UA-notat 52/2013

Helhetlig satsing er mest kostnadseffektivt Finansieringsbehov (mrd kr/år) Kilde: Bymiljøavtaler i NTP – Et godt virkemiddel for å bedre kollektivtrafikk og miljø? UA-notat 52/2013

Økt kollektivtransport koster Tilskuddsbehovet økerMiljøscenariet Koster ca 10 mrd kr årlig i investeringer og drift – Dobbelt så dyrt hvis veitrafikken skal ta veksten Ca 4 ganger rammen for bymiljøavtalene – Må satse på kostnadseffektive tiltak – Hvilken finansieringsmodell stimulerer til de mest kostnadseffektive tiltakene?

Behov for skreddersydde løsninger Staten må ikke bestemme hvordan byene skal løse transportproblemene – Men de skal legge til rette – Og skaffe finansiering – Men ikke for enhver pris Rettighetsbasert resultatstyring, eksempel – Bybane og trafikkgrunnlag – Knutepunkter og framkommelighet – Jernbane og samordning med lokal kollektivtransport

Hvordan premiere resultater – Eksempel Oslo og Kristiansand Samfunnet sparer ca 30 kr for hver biltur som reduseres i rush – Utvikling i reiser over bomsnittet Det koster ca 10 kr per ny kollektivreise i økte tilskudd – Registrerte kollektivreiser Trafikkutviklingen må korrigeres for befolkningsvekst – Hvis biltrafikken stabiliseres når befolkningen øker er det en relativ nedgang i biltrafikken og må premieres Enkle og objektive måltall

Utvikling i bil og kollektivtransport i Oslo og Akershus Kilde: Ruter 2012

Relativ utvikling i forhold til befolkningsvekst Oslo/Akershus

Utvikling av resultatavhengig bonus Oslo/Akershus Mill kr/år

Trafikkutviklingen i Kristiansand Bussruter totalt og biler over bomsnittet Kilde: Vest-Agder fylkeskommune

Utvikling av resultatavhengig bonus Kristiansand Mill kr/år

Alternative strategier (1) Tiltaksorientert Staten finansierer store infrastruktur prosjekter Byene forplikter seg til – Målrettet arealstrategi – Restriksjoner på biltrafikken – Utvikle kollektivtransport og sykkeltilbudet Vurdering Mangler penger til drift av kollektivtransporten – Bremser effekten betydelig Åpner for spillsituasjoner? – Hva om avtalen brytes/pengene skal tilbakebetales Kostnadsdrivende? – Mangler insentiver for å finne de mest kostnadseffektive tiltakene

Alternative strategier (2) Resultatorientert Staten og byene forhandler om måltall som skal ligge inne i avtalene – Reisemiddelfordeling – Fremkommelighet – Trafikkgrunnlag Utbetalingene gjøres resultatavhengige – Korrigerer for ytre faktorer Penger til drift Vurdering Viktig med enkle og objektive måltall – Forutsigbart og rettighetsbasert Gi byene stor frihet til å vurdere tiltakspakke og revidere underveis – Målkravene må være automatiske og symmetriske

Oppsummering Bymiljøavtalene gir en unik mulighet til snu utviklingen Valg av finansieringsmodell er avgjørende for ev suksess Må ha en helhetlig satsing på investeringer og drift Må være resultatavhengig, forutsigbar og rettighetsbasert

Takk for oppmerksomheten! Kilder: – Bymiljøavtaler i NTP – Et godt virkemiddel for bedre kollektivtrafikk og miljø? UA-notat 52/2013 – Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk Urbanet Analyse rapport 34/2012 – Bypakker - hva skal til for å nå klimaforliket? Urbanet Analyse rapport 36/2012 – Forpliktende avtaler om utbygging av miljøvennlige transportformer i de største byområdene. Urbanet Analyse, rapport 35/