Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Styreleder Anne-Lise Bakken Direktør Arne Fredheim 26. november 2015

2 Del av det grønne skiftet
Flere i Norge skal forflyttes kollektivt Kollektivtrafikken utslippsfri innen 2025 Tidsriktige, smarte og miljøvennlige Billettering og drivstoff Driftsform, organisering og kompetanse HeT 2020 Økonomi og finansiering Innlandet i storbyskyggen

3 Hedmark Trafikk presenterer
Nøkkeltall Reiseutvikling Tiltaksplan 2018: Tilbud til publikum Drivstoffalternativer til buss – alternative transportformer Holdeplasser og knutepunktutvikling Anbudsplan Lære folk i Hedmark å reise kollektivt Samarbeid

4 Hedmark Trafikk og omverden
Leverandører Avtaler Kunder Tilbud UU Fagforeninger Arbeidsforhold NTP: Vekst i persontransport skal tas med Kollektiv, sykkel og gange Miljømål: Stortinget enige om at kollektivtrafikken som hovedregel skal være fossilfri i 2025 Hedmark Trafikk Kommuner Regionråd SVV, JBV, Opplandstrafikk, NSB, Eier Mål & oppgaver

5 Nøkkeltall 2015 6.500.000 reisende 700 sjåfører
2 mill. ordinære reisende 4,5 mill. skolereiser skoleelever 158 skoler 4700 TT-brukere 700 sjåfører 300 busser i daglig drift over 250 drosjer/mindre kjt rutekilometer bussavganger årlig 1.725 bussavganger daglig 3.184 holdeplasser

6 Hedmark Trafikk Inntekter Kostnadsfordeling 22 ansatte
Budsjett i 2015: 452,6 mill. Inntekter 70 % tilskudd fra HFK 20 % fra grunnskoleskyss 10 % billettsalg Kostnadsfordeling 70 % VGO- og GSK- skyss 20 % ordinære ruter 10 % faste kostnader Inkl. markedsføring og kundesenter 2015 – 2025 Trønderbilene 2016 – 2026 Nettbuss 2012 – 2020 Nettbuss

7 Er det flere som reiser kollektivt i Hedmark?
Rutekilometer 2011 2012 2013 2014 Hamarregionen Glåldalsregionen Østerdalen Åmot og Engerdal Trysil Sum

8 Ukentlig oversikt på reiseutvikling

9 Fordeling av kollektivreisende i Hedmark (31.10.2015)
- ordinære reisende

10 Overordnet for Hedmark Trafikk:
Mål: Fordobling av antall reisende innen 2035 Formålsparagraf Visjon Overordnet mål Verdier Overordnet for Hedmark Trafikk: Sikre trygge og gode skoleskyssordninger Sørge for effektive og gode kollektivløsninger Øke kollektivtransportandel

11 Tiltaksplan 2014 - 2017 Tiltaksplan 2014-2017
Et helhetlig rutetilbud som bygger rundt et stamnett med matelinjer. Stamnettet består av regionbusslinjer og tog mellom byer og tettsteder i fylket, samt kommunikasjoner inn og ut av fylket. Stikkord Regionlinjer Bylinjer Hyppigere frekvens Lengre driftsdøgn Rettere linjer, mer effektiv kjøring FLEX Betalingsløsninger Informasjonsløsninger

12 Utkast til hovedmål Hedmark Trafikk 2020
Hedmark Trafikk skal: Sørge for effektive og smarte kollektivløsninger Få flere til å reise med oss Være en framoverlent aktør som skaper smartere løsninger for forflytning av befolkningen Være en pådriver for å realisere det grønne skifte i Hedmark Være en attraktiv samarbeidspartner Være en attraktiv arbeidsgiver

13 Utkast til Tiltaksplan 2018 – 2021
Tilbud til publikum Drivstoffalternativer til buss – alternative transportformer Holdeplasser- og knutepunktutvikling Anbudsplan Lære folk i Hedmark å reise kollektivt

14 Tilbud til publikum

15 Drivstoffalternativer buss

16 Holdeplasser og knutepunkt – ansvar og drift

17 Viktige betingelser for velfungerende holdeplasser og knutepunkt –
Hedmark Trafikk er del av et prosjekt i TØI regi – JBV, ROM, NSB, #Ruter, SKYSS mfl Studert totalt 10 kollektivknutepunkt i 5 fylker; Hamar og Kongsvinger i Hedmark Hamar er tatt ut som et av to knutepunkt for å sees nærmere på i et UU-perspektiv (midler fra Delta – stiftelsen) Samlerapport og Veileder klar i 2016 – nyttig input til Tiltaksplan 2018 – 2021 Følgende er utgangspunkt for undersøkelsen:

18 Oppstart nye bussanbud
Oppstartdatoer nye anbud Hamar regionen: 1. juli 2020 Østerdalen: 1.juli 2025 Glåmdalen: 1. juli 2026

19 Samarbeid - nøkkelen til framtida
Søknad om eksterne midler Kan deler av Hedmark komme inn under «belønningsordningen» Prosjektdeltakelse Kollektivknutepunkt By og stedsutvikling generelt – arealplaner og KOLLEKTIVFELT Elektriske busser Samarbeidspartnere Hedmark fylkeskommune Kommuner og regionråd Statens Vegvesen, JBV, ROM, - utviklingsmidler Opplandstrafikk, NSB, #Ruter, EU (Värmlandstrafik og Dalatrafik) Eidsiva, HIAS, Energiråd Innlandet Brukerforum og Fagforeninger

20 ..Hedmark Trafikk vil lære folk å reise kollektivt..
Takk for oppmerksomheten !


Laste ned ppt "Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google