Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Akershus fylkeskommune

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Akershus fylkeskommune"— Utskrift av presentasjonen:

1 Akershus fylkeskommune
UTREDNING OM KOLLEKTIVTRANSPORT I FOLLO ASPLAN VIAK AS Rapport P106083 September 2004 Akershus fylkeskommune PRESENTASJON v/Lars Erik Furu

2 Oversikt over utviklingen i befolkningsstruktur og pendling
Planene inneholder: Oversikt over utviklingen i befolkningsstruktur og pendling Dagens transportinfrastruktur, rutetilbud og trafikk Gjennomgang av gjeldende samferdselsplaner frem mot 2015 Drøfting av problemstillinger – herunder: NSBs perspektiver for tilbudet de nærmeste år mating vs. direkte busser, hurtigbåtruter, Utvikling av knutepunkter Innfartsparkering Økonomiske forutsetninger Forslag til tiltak fra 2008 og fra 2015 – herunder: Utvikling av bussrutetilbudet Fremkommelighetstiltak Utvikling av båtrutene

3

4 Befolkning og reisemønster (2)

5

6

7 Follo: Trafikkandeler over bygrensesnittet 2002

8 Trafikkfordeling over bygrensen til Oslo
Kilde: SL

9 Prognose for befolkningsutvikling og fremskrivning av sysselsettingsutviklingen
Befolkningsfremskrivning 2003 – 2015 etter PANDA-modellen og sysselsettingsutvikling som i perioden

10 Endring i antall arbeidsreiser per dag i 2015 ift. 2003.
Dersom 50 prosent av den økte pendlingen til Oslo skal dekkes med tog, tilsier det ca 650 nye reiser hver vei per dag i rushtid, fordelt på tre baner, frem til 2015.

11 Fordeling av ny biltrafikk (2015) over bygrensesnittet
Fordeling av ny kollektivtrafikk (2015) over bygrensesnittet

12 Dagens bussruter i Follo

13 Passasjerer i bussruter på Romerike 2004
De største rutene er 402 Skedsmokorset-Olavsgaard-Lillestrøm-Oslo (1,8 mill. pass ,2 prosent) 414 Lillestrøm-Blystadlia-Oslo (1,1 mill. pass - + 8,2 prosent) 301 Nittedal-Oslo (850 000 passasjerer, økning på 160 000 passasjerer, men erstattet Grorudbanen under stengning) 321 Skedsmokorset-Lillestrøm-Skjetten-Oslo (630 000 passasjerer - + 6,1 prosent) 302 Ekspressrute Hakadal-Nittedal-Oslo (ca 320 000 passasjerer)

14

15 Jernbanens infrastruktur og togtilbud på Romerike

16 Antall passasjerer – en vanlig hverdag, Follo:

17 Spikkestadbanen

18 Jernbaneinvesteringer i NTP 2006-2022

19 Jernbanens infra-struktur i 2015: Jernbanens infra-struktur i 2008:
Påbegynnes 2009 (?) Jernbanens infra-struktur i 2008:

20 Togtilbud 2015 (+) FORSTADSTOG NÆRTRAFIKKTOG

21 Utvikling av bussrutene fra 2008 -
Ring I Drøbak A

22 Togtilbud på Nedre Romerike 2008 - 2015
1/2 4/4 (2011) Forslag til strategi: Fire tog per timen i ruten Lillestrøm – Oslo (Hovedbanen) hele dagen Rushtidsavganger i togrutene Eidsvoll-OSL-Oslo og Dal-Oslo

23 Bussrutene på Nedre Romerike 2008 - 2015
Kløfta som overgangsstasjon – ringrute og materuter Forslag til strategi: Videreutvikle de tunge linjene innen Nedre Romerike og mellom Nedre Romerike og Oslo. Bedre lokal betjening på Øvre Romerike. Færre direkte ruter til/fra Oslo som erstattes av mating via Jessheim og Kløfta. ”Rettere” busstilbud i Aurskog-Høland

24 Antall innbyggere innen 800 meter gangavstand til stasjonene i Asker og Bærum

25 Innfartsparkering

26

27

28 Busstilbud i Asker, Røyken og Hurum fra 2018

29 Mulig ramme for tilleggstiltak i Oslopakke 3 - anvendelse
1) Lier, Røyken og Hurum

30 Rapportene kan lastes ned fra følgende nettsted:
Det foreligger også en rapport for Vestregionen omfattende Bærum. Asker, Røyken, Hurum, Lier, Drammen, Nedre Eiker, Øvre Eiker, Ringerike, Hole, Jevnaker, Sande og Svelvik.

31 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Akershus fylkeskommune"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google