Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Akershus fylkeskommune
UTREDNING OM KOLLEKTIVTRANSPORT I FOLLO ASPLAN VIAK AS Rapport P106083 September 2004 Akershus fylkeskommune PRESENTASJON v/Lars Erik Furu
2
Oversikt over utviklingen i befolkningsstruktur og pendling
Planene inneholder: Oversikt over utviklingen i befolkningsstruktur og pendling Dagens transportinfrastruktur, rutetilbud og trafikk Gjennomgang av gjeldende samferdselsplaner frem mot 2015 Drøfting av problemstillinger – herunder: NSBs perspektiver for tilbudet de nærmeste år mating vs. direkte busser, hurtigbåtruter, Utvikling av knutepunkter Innfartsparkering Økonomiske forutsetninger Forslag til tiltak fra 2008 og fra 2015 – herunder: Utvikling av bussrutetilbudet Fremkommelighetstiltak Utvikling av båtrutene
4
Befolkning og reisemønster (2)
7
Follo: Trafikkandeler over bygrensesnittet 2002
8
Trafikkfordeling over bygrensen til Oslo
Kilde: SL
9
Prognose for befolkningsutvikling og fremskrivning av sysselsettingsutviklingen
Befolkningsfremskrivning 2003 – 2015 etter PANDA-modellen og sysselsettingsutvikling som i perioden
10
Endring i antall arbeidsreiser per dag i 2015 ift. 2003.
Dersom 50 prosent av den økte pendlingen til Oslo skal dekkes med tog, tilsier det ca 650 nye reiser hver vei per dag i rushtid, fordelt på tre baner, frem til 2015.
11
Fordeling av ny biltrafikk (2015) over bygrensesnittet
Fordeling av ny kollektivtrafikk (2015) over bygrensesnittet
12
Dagens bussruter i Follo
13
Passasjerer i bussruter på Romerike 2004
De største rutene er 402 Skedsmokorset-Olavsgaard-Lillestrøm-Oslo (1,8 mill. pass ,2 prosent) 414 Lillestrøm-Blystadlia-Oslo (1,1 mill. pass - + 8,2 prosent) 301 Nittedal-Oslo (850 000 passasjerer, økning på 160 000 passasjerer, men erstattet Grorudbanen under stengning) 321 Skedsmokorset-Lillestrøm-Skjetten-Oslo (630 000 passasjerer - + 6,1 prosent) 302 Ekspressrute Hakadal-Nittedal-Oslo (ca 320 000 passasjerer)
15
Jernbanens infrastruktur og togtilbud på Romerike
16
Antall passasjerer – en vanlig hverdag, Follo:
17
Spikkestadbanen
18
Jernbaneinvesteringer i NTP 2006-2022
19
Jernbanens infra-struktur i 2015: Jernbanens infra-struktur i 2008:
Påbegynnes 2009 (?) Jernbanens infra-struktur i 2008:
20
Togtilbud 2015 (+) FORSTADSTOG NÆRTRAFIKKTOG
21
Utvikling av bussrutene fra 2008 -
Ring I Drøbak A
22
Togtilbud på Nedre Romerike 2008 - 2015
1/2 4/4 (2011) Forslag til strategi: Fire tog per timen i ruten Lillestrøm – Oslo (Hovedbanen) hele dagen Rushtidsavganger i togrutene Eidsvoll-OSL-Oslo og Dal-Oslo
23
Bussrutene på Nedre Romerike 2008 - 2015
Kløfta som overgangsstasjon – ringrute og materuter Forslag til strategi: Videreutvikle de tunge linjene innen Nedre Romerike og mellom Nedre Romerike og Oslo. Bedre lokal betjening på Øvre Romerike. Færre direkte ruter til/fra Oslo som erstattes av mating via Jessheim og Kløfta. ”Rettere” busstilbud i Aurskog-Høland
24
Antall innbyggere innen 800 meter gangavstand til stasjonene i Asker og Bærum
25
Innfartsparkering
28
Busstilbud i Asker, Røyken og Hurum fra 2018
29
Mulig ramme for tilleggstiltak i Oslopakke 3 - anvendelse
1) Lier, Røyken og Hurum
30
Rapportene kan lastes ned fra følgende nettsted:
Det foreligger også en rapport for Vestregionen omfattende Bærum. Asker, Røyken, Hurum, Lier, Drammen, Nedre Eiker, Øvre Eiker, Ringerike, Hole, Jevnaker, Sande og Svelvik.
31
Takk for oppmerksomheten!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.